Lucrurile de substanţă în privinţa educaţiei, cum ar fi crearea unei culturi şcolare mai prietenoase, dezvoltarea unui sistem de valori morale şi asigurarea unor condiţii economice decente, nu sunt la fel de discutate precum modificările bruşte pe care Ministerul Educaţiei le propune înainte de începerea unui nou an şcolar. „De ce nu discutăm mai mult despre calitatea educaţiei şi discutăm despre admitere sau lipsa ei la colegii, de ce vorbim despre structura anului şcolar mai mult decât despre problemele de sărăcie“, arată Doru Căstăian, profesor de ştiinţe socio-umane, în cadrul emisiunii de business ZF Live.
El consideră că persoanele care au acces la spaţiul public, la platforme sau la mijloace de comunicare moderne provin din medii favorizate, unde nu este resimţită presiunea problemelor economice cu care se confruntă ţara. „Din păcate ne-am învăţat să trăim într-o lume a formelor fără fond şi să ne mulţumim cu faptul că terminăm şcoli bune, că ai noştri copii pot fugi în străinătate. Există o mentalitate escapistă“.