Companii

ZF Live. George Anghel, fondator şi CEO al Austral: Papetăria tradiţională este pe o tendinţă de scădere. În 2019, 42% din vânzări erau produse de papetărie, acum au scăzut la 39%. Acum se dezvoltă partea de protecţie a muncii, igienă şi produse personalizate

Autor: Alexandra Cepăreanu

29.03.2023, 17:45 199

În 2022, compania aproape a atins pragul de 25 mil. euro cifră de afaceri În cadrul furnizorului de produse de papetărie şi birotică lucrează aproximativ 200 de angajaţi

Vânzârile de produse de pape­tărie tradiţională au început să scadă în ultimii ani, a spus George Anghel, fondator şi CEO al grupului Austral, unul din principalii furnizori de pro­duse de papetărie şi birotică de pe piaţa naţională, în cadrul emisiunii de business ZF Live. El a adăugat că in­teresul clienţilor grupului s-au îndrep­tat spre produsele de protecţie a mun­cii, de curăţenie şi igienă şi produse personalizate.

„Eu cred că papetăria tradiţională este pe o tendinţă clară descrescă­toa­re, foarte uşoară, dar ireversibilă. Da­că în 2019, 42% din vânzări erau re­prezentate de instrumente şi produse de papetărie, în 2022 suntem undeva la 39% şi asta după ce, bineînţeles, în 2020 a fost «depresie», ca să-i spun aşa, în vânzare. Ce simţim noi că se dez­vol­tă foarte mult în ultima vreme este par­tea de protocol, produse personali­zate, cadouri, inclusiv coşuri cadou de sfârşit de an. S-a dezvoltat mult şi par­tea de curăţenie, igienă şi protecţia muncii“, a spus George Anghel.

O altă categorie care se află în to­pul căutărilor este reprezentant de hâr­tie, a mai spus fondatorul Austral, companie care la finalul anului trecut aproape a atins pragul de 25 de mili­oane de euro (123 mil. lei) cifră de afaceri. „În 2019, 42% papetărie, undeva în jur de 30% din vânzări erau repre­zentate de hârtie - e un paradox, se vinde din ce în ce mai multă hârtie şi nu pot să înţeleg situaţia asta – şi restul diverse produse de igienă, de curăţe­nie, de protecţie a muncii. Acum se schimbă proporţiile, dar în continuare, cel mai mult se vinde hârtia de imprimantă.“

Grupul Austral şi-a început activi­tatea în 1990, iar în prezent înregis­trează o echipă de 200 de persoane şi are un portofoliu de clienţi divers – de la companii mari, la companii mici.

„Clienţii noştri sunt din toate zo­ne­le - începând cu mici librării, mici maga­zine de papetărie din ţară, din oraşe mai mari sau mai mici, continuând cu mici revânzători de papetărie care merg şi distribuie la anumite companii cu număr mic de angajaţi, unde noi nu reuşim să ajungem. De asemenea, suntem unul din furnizorii principali ai rafturilor de produse de birotică în ma­ri­le lanţuri Metro, Carrefour, Kaufland ş.a.m.d. şi o divizie separată, să spunem, a businessului este cea care se ocupă de ceea ce noi numim utilizatorul final al mărfii. Cel mai mare client al nostru, ca să vă dau un exemplu, este OMV Petrom“, a explicat George Anghel.

El a mai spus în cadrul emisiunii că grupul Austral deţine circa 15-20% din piaţa de profil la nivel naţional.

„Noi, anul trecut am vândut undeva la 7,3 milioane de instrumente descrise în total şi, strict estimativ, noi apreciem că avem undeva între 15% şi 20% din piaţă. Deci, pe estimările noastre, anul trecut în România s-au vândut între 35 şi 40 de mil. de instrumente de scris.“

În continuare, planurile reprezentanţilor grupului Austral vizează digitalizarea şi automatizarea proceselor.

„Noi, în ultimii ani, în pofida tuturor condiţiilor şi provocărilor care au fost, am crescut şi am crescut foarte bine. Şi vom continua să creştem. Vom continua să apăsăm foarte tare pe butonul automatizării şi digitalizării proceselor. Cu asta a început, facem deja de câţiva ani şi ne-a crescut foarte mult eficienţa.“

 

Ce a mai spus George Anghel la ZF Live

Noi am resimţit violent în criza din 2008-2009 tăierile acelea de bugete din zona de produse de papetărie şi birotică. Cu toate că în mod normal cheltuielile cu aceste produse reprezintă un procent minimal în costurile unei companii, frânarea economiei s-a resimţit tare pentru noi.

Canalele de distribuţie în domeniul nostru încă sunt tradiţionale. Mă întrebaţi cum vindem, să vă dau un exemplu. Evident că de vreo cinci - şapte ani încoace facem şi noi eforturi foarte mari ca să digitalizăm foarte mult şi să automatizăm procese. Este clar că e o tendinţă ireversibilă. De exemplu, colaborarea noastră cu OMV Petrom a ajuns la un nivel la care în sistemul lor există practic tot catalogul nostru cu listele de preţuri, produse şi tot. Iar sistemele noastre sunt interconectate în aşa fel încât comenzile de la OMV intră direct la noi în depozit, intră direct în lucru.

În prezent, poate prima întrebare pe care o primim când abordăm un client potenţial, un client nou cu care ne dorim să colaborăm este cât de repede ne putem integra sistemele ca să putem comanda la voi fără probleme şi fără să avem în spate personal de suport, acum bineînţeles că nu mai interesează pe nimeni cât scrie un pix sau cum poţi să tragi linii cu el.

Surprinzător este că nu scade vânzarea de bibliorafturi.

Eu sunt extrem de optimist. De multe ori sunt acuzat chiar de echipa mea de management că sunt toxic de optimist. Vom continua să creştem. Noi, cel puţin intern, vom continua să apăsăm foarte tare pe butonul automatizării şi digitalizării proceselor. Punctul doi, pe parte externă, noi nu ne mai numim de fapt Austral birotică şi papetărie, cred că încet-încet ne-am transformat într-un fel de „casă de comenzi“. A trecut perioada în care vindeam clienţilor ce aveam în portofoliu şi acum vindem clientului ce îşi doreşte.

 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO