Companii

ZF Live. Laurenţiu Bănescu, cofondatorul producătorului de bere Zăganu: Vrem să ajungem la consumatori noi şi ne uităm în special către HoReCa. Ne dorim 20-30 de clienţi noi în fiecare oraş mare, cu peste 50.000 de locuitori

Autor: Alexandra Matei

11.04.2023, 16:15 106

Printre clienţii actuali ai brandului se numără cafenelele de specialitate, barurile cu diversitate mare de bere în meniu, puburile sau restaurantele cu specific, dar şi băcăniile, care vând produse artizanale Portofoliul cuprinde în jur de 350 de localuri şi încă există loc de creştere Sub brandul Zăganu se produc la Fabrica de Bere Bună din judeţul Prahova 11 sortimente de bere.

Laurenţiu Bănescu, cofon­da­torul berii Zăganu, îşi propune să ducă brandul de bere artizanală mai aproape de noi consuma­tori prin intermediul industriei HoReCa. Targetul este să ajungă, după cum spune el, la circa 20-30 de clienţi noi în fiecare oraş mare din ţară, cu peste 50.000 de locuitori.

„Prin lanţurile mari de magazine în care suntem prezenţi deja acoperim destul de bine ţara, dar credem că oamenii au o disponibili­tate mai mare de a încerca şi de a descoperi beri noi în HoReCa. Vrem să ne concentrăm atenţia şi să luăm 20-30 de clienţi în fiecare oraş mare, cu peste 50.000 de locui­tori, astfel încât să aducem brandul în meniu şi oamenii să aibă posibilitatea să îl consume şi în oraş. Cred că acolo reuşim să atragem clienţi noi mai degrabă decât în retailul modern. Prin retail, îi loializăm pe cei deja existenţi prin faptul că îşi pot cumpăra acelaşi produs din HoReCa şi acasă“, a spus acesta la emisiunea online de business ZF Live.

Printre clienţii actuali ai brandului se numără cafenelele de specialitate, barurile cu diversitate mare de bere, puburile sau restau­rantele cu specific, dar şi băcăniile, care vând produse artizanale cu preţuri peste medie. Portofoliul berăriei cuprinde în jur de 350 de localuri şi încă există loc de creştere. Acest plan face parte din strategia de dezvoltare a afacerii pe care Laurenţiu Bănescu a fondat-o împreună cu Alexandru Geamănu în 2013.

Recent, pentru a finanţa dezvoltarea şi pentru a reuşi să-şi îndeplindească obiectivele, cei doi au atras în acţionariatul companiei Fabrica de Bere Bună, care operează brandul Zăganu, fondul de investiţii Vertical Seven Group, fondat de Iulian Cîrciumaru şi de Andrei Creţu. Aceştia din urmă au preluat un pachet minoritar.

„La zece ani de la înfiinţare, am considerat că am ajuns într-un moment bun în care să atragem o finanţare pentru a duce brandul Ză­ga­nu de la 5.000 de hl capacitate de producţie mai sus, să îl transformăm într-un brand naţional. Pentru că am găsit în acţionarul nou pe cineva care să înţeleagă strategia şi misiu­nea noastră, am decis să facem acest pas“, a mai spus Laurenţiu Bănescu.

În trecut, businessul s-a finanţat şi de la bănci şi a luat şi câteva linii de finanţare prin IMM Invest, pentru a reuşi să treacă mai uşor peste perioada dificilă din pandemie. Însă, la scurt timp după criza Covid-19, războiul a lovit puternic mediul de business, iar impactul încă se simte la nivel de costuri, afirmă el.

Piaţa ambalajelor, spune acesta, este foarte afectată, în special când vine vorba de sticlele pentru bere, dat fiind faptul că preţul sticlei aproape s-a triplat în ultimul an de zile. Cofondatorul berii Zăganu speră să existe o temperare a creşterii acestor costuri în a doua jumătate a anului. Mai mult, el îşi doreşte ca şi partea de costuri de energie, care influenţează direct preţul sticlei, să se stabilizeze peste tot prin lume.

„Sper să existe o predictibilitate la nivel de costuri măcar pe o perioadă de 3-6 luni pentru că, altfel, nu vor urma decât creşteri în cascadă sau erodarea marjelor, ceea ce am păţit noi anul trecut.“

Magazinele mari, în care brandul de bere Zăganu este prezent la nivel naţional, se confruntă cu scăderea traficului şi a coşului de cumpărături, iar în HoReCa piaţa a început să se concentreze, mai spune el, rămânând doar businessurile care au putut să supravieţuiască pandemiei şi să se reinventeze.

Totodată, puterea de cumpărarea a consumatorilor români de bere artizanală, adaugă Laurenţiu Bănescu, este afectată din pricina creşterii inflaţiei. Consumatorii fideli au cumpărat în continuare bere artizanală, dar au făcut-o mai rar şi în cantităţi mai mici.

„Dacă piaţa berii a scăzut anul trecut cu 5-10% în total, eu estimez că piaţa de bere artizanală a scăzut mai mult de atât. Sunt câţiva mici producători care au închis fabricile, ceea ce este o veste proastă pentru microindustria noastră“, mai spune el.

În ciuda tuturor acestor provocări şi a scăderii pieţei, brandul de bere artizanală Zăganu a reuşit să crească volumele anul trecut. Investiţiile în fabrica din Prahova, unde este produsă berea Zăganu, au continuat inclusiv în timpul pandemiei, adăugându-se mai multe tancuri pentru fermentarea berii, care au dus la o creştere anuală cu 10-15% a capacităţii de producţie.

Un avantaj pentru business şi pentru industria în care activează este acela că oamenii ies în continuare în oraş. Probabil consumă mai atent, menţionează cofondatorul berii Zăganu, însă berea artizanală este o bere mai scumpă, deci se încadrează într-un segment care nu este atât de afectat de creşterea preţurilor.

Sub brandul Zăganu se produc la Fabrica de Bere Bună din judeţul Prahova 11 sortimente de bere, iar portofoliul urmează fie mărit, mai spune cofondatorul.

Pe lângă berea propriu-zisă produsă în judeţul Prahova, sub acelaşi brand există şi un bar pe Calea Victoriei din Bucureşti. În viitor, fondatorii îşi doresc să dezvolte o nouă hală şi o nouă facilitate de producţie tot în Prahova, în aceeaşi locaţie în care se află fabrica.

„Planul nostru este să dezvoltăm în spatele fabricii actuale o hală nouă şi o facilitate nouă de producţie. Ne gândim să construim pe înălţime şi asta ne va ajuta să decongestionăm anumite procese din fabrică“, a detaliat Laurenţiu Bănescu.

Compania Fabrica de Bere Bună, care operează brandul Zăganu, a avut în 2021, ultimul an pentru care există date publice disponibile, o cifră de afaceri de 5,3 mil. lei, plus 26% şi un profit net de peste 1 mil. lei, în creştere cu mai bine de 100% faţă de anul anterior. Cofondatorul acesteia spune că premisele sunt optimiste pentru 2023.

În următorii 5-10 ani, el speră ca piaţa de bere artizanală să ajungă să aibă, din punct de vedere volumic, măcar 2% din piaţa totală de bere. Însă, spune acesta, mai este mult loc de dezvoltare, întrucât piaţa de bere artizanală este în prezent la sub 1% din total, mai exact la 0,3%.