Companii

ZF Live. Sorin Elisei, Deloitte: Pe transporturi, situaţia tranziţiei energetice e cea mai alarmantă. Tot eşalonul doi din ministere ar trebui să lucreze la reglementări complexe, nu la copy-paste

Sorin Elisei, director în cadrul Deloitte România, liderul practicilor de sustenabilitate şi energie: Avem o populaţie în scădere, un PIB în creştere din servicii. La noi însă, modelul actual de dezvoltare e bazat pe principiul văzând şi făcând. Fit for 55 este un model economic bazat pe lupta împotriva schimbărilor de mediu, iar noi aici ar trebui să ne uităm, cu resursele locale. IT-ul prin componenta de digitalizare va fi extraordinar de important.

Sorin Elisei, director în cadrul Deloitte România, liderul practicilor de sustenabilitate şi energie: Avem o populaţie în scădere, un PIB în creştere din servicii. La noi însă, modelul actual de dezvoltare e bazat pe principiul văzând şi făcând. Fit for 55 este un model economic bazat pe lupta împotriva schimbărilor de mediu, iar noi aici ar trebui să ne uităm, cu resursele locale. IT-ul prin componenta de digitalizare va fi extraordinar de important.

Autor: Roxana Petrescu

17.08.2021, 17:40 247

Pachetul Fit for 55, cel care transpune în legislaţie obiectivul neutralităţii climatice asumat de UE prin Green Deal, va aduce un impact major pe zona transporturilor, acolo unde ponderea energiei verzi trebuie să crească de la 8% la 28% până la finalul anului 2030.

„Dacă vrem să facem de toate pentru toţi, nu vom face nimic, fără listă de cumpărături, bazată pe costuri, nu se poate face nimic. Din păcate, multe sunt agăţate de spatele nostru ca urmare a unor lucruri pe care nu le-am făcut la timp. În pe­rioada 2013-2020 am avut posibi­litatea să modernizăm centrale pe combustibil fosil sau să facem altele, dar la finalul anului 2020 aveam sute de milioane de euro necheltuiţi. Acum venim să recuperăm lucruri pe care nu le-am făcut acum 10 ani. Noi dacă vrem să facem ce nu am făcut acum 10 ani, filmul în care joacă UE e altul. Bruxelles este iritat că România vine cu aceleaşi şi aceleaşi tipuri de investiţii“, a spus Sorin Elisei, director în cadrul Deloitte Ro­mânia, liderul practicilor de sustena­bilitate şi energie, la emisiunea de business ZF Live.

Declaraţiile lui Elisei sunt legate de multiplele proiecte construite de România în jurul gazului natural, resursă locală, dar care acum devin tot mai greu de finanţat din cauza impactului asupra mediului.

„Dacă voiam să facem gaz acum câţiva ani, era foarte uşor, acum trebuie să dăm explicaţii. Din punct de vedere de mediu, gazul devine tot mai greu de pus în practică.“ În ciuda acestui lucru, atingerea ţintelor în ceea ce priveşte ponderea energiei verzi în zona de energie electrică este mai puţin provocatoare faţă de saltul uriaş pe care România trebuie să îl facă în alte domenii cheie.

Transporturile sunt altfel unul dintre sectoarele economice care vor avea cel mai mult de reconfigurat pentru a atinge ţintele privind ponderea energiei verzi în consum, potrivit pachetului Fit for 55. 

„În 2019, avem o cotă de energie regenerabilă în transport de 8%, prin PNIESC (Planului Naţional Integrat în domeniul Energiei şi Schimbărilor Climatice) ne-am propus 14% iar Fit for 55 vine cu o pondere de 28% până în 2030. Nu am văzut nici acum propunerile prin PNIESC pornite. Pe transporturi situaţia este cea mai alarmantă“, a mai spus Elisei.

În opinia sa, unul dintre vectorii principali de decarbonare este mutarea traficului greu de pe şosele în zona de transport feroviar, dar şi aici energia suplimentară consumată ar trebui să vină din surse regenerabile.

“Trebuie să dezvoltăm mijloacele de transport pe energie sau hidrogen. Dar avem o problemă structurală legată de faptul că parcul auto al României este de 16 ani, în prima parte a anului au mai intrat 200.000 de maşini second hand şi nici nu văd o scădere a consumului de carburanţi. Politicile şi măsurile trebuie să fie ambiţioase şi sprijinite. Este clar că ţinta de 1 milioan de maşini electrice în 2030 este minimă, staţiile de încărcare trebuie să ajungă la câteva sute de mii. Mai departe, pachetul vine cu o ţintă obligatorie de hidrogen în transporturi, 2,6%, care înseamnă zeci de mii tone de hidrogen pe care trebuie să îl producem din energie verde.“

În acest context, planurile României trebuie aliniate la direcţia UE, dar croite în funcţie de resursele şi nevoile locale.

“Toată linia doi din ministere trebuie să se pregătească foarte bine pentru că vor fi necesare monitorizări şi reglementări foarte complexe. Nu trebuie să facem copy-paste, ci să ne uităm la realităţile noastre şi să adaptăm măsurile profilului local. Trebuie să gândim acest mix de măsuri în funcţie de costuri, pornind de la resursele locale. Pachetul Fit for 55 este o deschidere pe masa CE, iar Comisia aşteaptă nişte puncte de vedere. Putem să mergem cu această abordare, că nu se poate, dar nu va ţine, trebuie să mergem cu calcule de impact foarte clare.“

Mai mult, de data aceasta, Comisia a stabilit ţinte intermediare.

“Pasul de creştere vizează anii 2022, 2025, 2027. Nu mai putem amâna nişte lucruri pentru a ne apuca să facem ţinta pentru 2030. Sunt consecinţe pentru nerealizarea ţintelor intermediare. Pe lângă penalităţi, va fi şi suspendarea liniilor de finanţare.“

Elisei mai spune că de partea mediului de business întrebarea este mereu aceeaşi şi anume ce va face statul în acest context. Răspunsul privind politica României pe pachetul Fit for 55 ar trebui să vină până la finalul acestui an.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO