Companii

ZF Live. Tereza Tranakas, fondatoare şi CEO, Oxygen PR. Companiile mari, cu adresabilitate la nivel naţional, au bugete între 10 - 20 mil. euro dedicate comunicării şi proiectelor de marketing

Autor: Alexandra Cepăreanu

01.03.2023, 17:15 374

„În contextul actual, bugetele dedicate zonei de comunicare şi marketing sunt redirecţionate, nu reduse sau tăiate. Companiile cheltuie aceste bugete cu mai multă chibzuinţă, cheltuie în medii digitale.“

Valoarea bugetelor de­di­cate zonei de comu­nicare, marketing şi PR de către companiile mari, multina­ţionale, nu s-a redus în urma contextului plin de provocări - pandemie, in­fla­ţie, creşterea de dobânzi, criză energetică şi război – ci a fost redi­rec­ţio­nat, a spus Tereza Tranakas, fon­datoare şi CEO al agenţiei Oxygen PR.

„În contextul actual, bugetele de­dicate zonei de comunicare şi marketing sunt redirecţionate, nu reduse sau tăiate. Companiile cheltuie aceste bugete cu mai multă chibzuinţă, cheltuie în medii digitale. Dacă vorbim de companii mari, care au adresabilitate la nivel naţional, acolo vorbim de bugete de câteva milioane de euro, pe care le cheltuie în special în zona de media. Între 10 şi 20 de mil. euro pe an, în medie, cheltuie companiile de talie foarte mare, firmele din top 500, în zona de comunicare şi marketing“, a spus Tereza Tranakas în cadrul emisiunii de business ZF Live.

De asemenea, în cei trei ani plini de provocări mediul de business şi jucătorii din piaţă au înţeles că au nevoie de acest tip de servicii, atât pentru comunicare internă – cu angajaţii - cât şi externă, astfel că piaţa a înregistrat o creştere şi în 2022.

„În 2022, în pofida provocărilor piaţa de PR a a avut o creştere, deci serviciile de publicitate, marketing, strategie şi comunicare au continuat să evolueze. Asta îmi spune şi că piaţa devine mai educată în ceea ce priveşte acest tip de servicii. De altfel, am observat că, în general, companiile din care facem parte sunt încă în creştere. Suntem prudenţi şi simţim o prudenţă şi din partea clienţilor cu care lucrăm, însă, nu estimăm o scădere a pieţei pentru anul acesta“, a mai spus Tereza Tranakas.

Ea a explicat că, în funcţie de domeniul în care sunt active, companiile îşi împart diferit bugetele, în ultimul an focusul acestora fiind spre personal şi retenţia angajaţilor.  

„Companiile producătoare, spre exemplu, care fac producţie, nu investesc în mod egal în marketing. Ce vedem ca o tendinţă este investiţia în zona de employer branding, de retenţie şi loializare a angajaţilor. În ultimul timp, aici vedem multe companii că îşi îndreaptă bugetele. Spre exemplu, compania Tenaris care produce ţevi, dar şi companii din sectorul de IT – avem companii de IT din Cluj care angajează developeri, spre exemplu, iar acolo este o bătălie mare în ceea ce priveşte recrutarea, iar asta înseamnă că mai mult contează brandul de angajator, programul, salariul şi alte criterii de acest fel.“

Pe parcursul anului trecut piaţa românească de publicitate şi marketing a înregistrat creşteri, rata de profitabilitate a industriei fiind între 7% şi 10% în ultimii ani. În 2021, piaţa de PR şi marketing era estimată la aproximativ 125 milioane de euro, potrivit ultimelor date de la Ministerul Finanţelor Publice, a adăugat CEO-ul Oxygen.

„În 2022 piaţa a crescut, şi-a revenit, să spunem aşa, după ce a avut o scădere destul de semnificativă în perioada pandemiei. În 2019-2020 a avut o scădere, dar văd că în 2021 şi în 2022 am simţit o revenire la cifrele de dinainte de pandemie. Oricum, piaţa e cumva împărţită, pentru că sunt companii care fac doar PR, companii care fac doar publicitate şi aşa mai departe. Oxygen este o companie integrată de comunicare, deci noi oferim servicii de PR, de marketing digital, social media, evenimente.“

Agenţia de PR Oxygen a închis anul 2022 cu afaceri de aproximativ 7,5 milioane de euro, în creştere faţă de anul precedent, a menţionat Tereza Tranakas.

„Noi am crescut faţă de 2021, am avut în jur de 7,5 mil. euro venituri în 2022, încă nu ştim rezultatele finale, dar e o creştere. Simţim o creştere şi o efervescenţă şi mă aştept să creştem, nu ştiu o estimare clară, cu cât, dar mă aştept să creştem în continuare.“

Unul dintre obiectivele companiei – care înregistreazăp în prezent un număr de 75 de angajaţi - pentru anul în curs este să îşi mărească echipa cu 10-15%.

„Noi angajăm în continuare, avem două birouri - la Cluj şi la Bucureşti şi căutăm oameni. Avem şi mulţi clienţi care să ne susţină. Cred că cel puţin cu 10% - 15% ne vom mări echipa anul acesta, aşa estimez la momentul actual. Şi căutăm specialişti în comunicare“, a adăugat Tereza Tranakas.

Ea a spus că în prezent, cel mai greu de găsit sunt oamenii specializaţi pe competenţe digitale, având în vedere că sunt cei mai căutaţi de companii din toate categoriile şi domeniile.

„Sunt acei oameni care înţeleg domeniul marketing-ului digital, zona asta de promovare în mediile digitale.“

 

Ce a mai spus Tereza Tranakas la ZF Live

Şi în industria noastră salariile au crescut foarte mult, retenţia oamenilor este dificilă. Noi iar suntem printre puţinele agenţii cu o retenţie foarte bună a oamenilor. Şi atunci, ca să ai oameni buni cu salarii mari, care îţi livrează servicii de calitate, nu este un lucru uşor şi simplu. Prin urmare, atunci când intrăm într-o licitaţie, să spunem, nu avem această practică de a da preţuri mici pentru că efectiv nu putem, nu funcţionează modelul nostru de business aşa. Sunt agenţii care fac lucrul acesta, dare u cred că nu fac un favor pieţei, pentru că până la urmă devalorizează nişte servicii.

Eu cred că majoritatea clienţilor cu care lucrăm şi majoritatea companiilor mari au început să valorifice acest lucru, să înţeleagă de ce este nevoie să plătească un preţ corect pentru un consultant, fie că el avocat sau consultant de comunicare. Deci văd că s-a îmbunătăţit foarte mult în ultimii ani, desigur, mai există şi excepţii, dar dacă e să mă uit per ansamblu, simt că şi companiile au devenit mai conştiente de necesitatea serviciilor de consultanţă şi, în special, cele de calitate, pentru că, dupş cum spuneam şi aici este un turn-over foarte mare al personalului.

Companiile au înţeles importanţa comunicării, piaţa îşi revine, dar într-adevăr, lucrurile sunt mult mai chibzuite, marjele de profit sunt mult mai mici, atât la companii mici şi mijlocii, care sunt backbown-ul economiei, cum se zice, cât şi la companiile mari.

Eu consider că orice domeniu este interesant pentru comunicare. Bineînţeles, FMCG-urile, tot ce înseamnă comunicarea către consumatori este, să zicem, mai ofertantă din anumite puncte de vedere. FMCG-uri, Telekom, după cum ştii, lucrăm cu Vodafone şi piaţa de telekom este într-o transformare iarăşi, din zona de telecomunicaţii clasice către date, către cloud, către tehnologie. Adică zonele astea sunt nişte oportunităţi şi pentru noi, interesante apropo de transformările care se întâmplă în anumite industrii.

Generaţia tânără se duce foarte mult în zona de antreprenoriat, freelancing, start-up-uri, nu mai sunt atât de atraşi de multinaţionale. Şi astfel, multinaţionalele şi companiile mari trebuie să depună eforturi suplimentare să-i atragă în barcă, să zic aşa.

Cumva ne pregătim şi avem scenarii de criză interne şi externe pentru a menţine reputaţia companiei şi a brandurilor şi a menţine clienţi în portofoliu, pentru că şi acest aspect e important.

Media rămâne principalul canal de comunicare şi marketing pentru companii. Iar TV-ul este încă rege în România, spre deosebire de alte pieţe, spre exemplu Marea Britanie, unde mediul digital a luat mai mult avânt.

Pentru partea de vânzări sunt folosite canalele digitale. Pentru că acolo poţi să optimizezi foarte mult bugetele, poţi să vezi în timp real cum merg campaniile, poţi să colectezi date, spre deosebire de, să spunem TV, unde ai alt tip de obiective şi nu neapărat de vânzări. Dar întotdeauna un mix este bine venit.


 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO