Companii

ZF Malluri & Centre Comerciale 2022. România ajunge în următorii 2-4 ani la peste 5 milioane de metri pătraţi de malluri şi centre comerciale moderne. Dezvoltatorii şi proprietarii mizează pe energie verde şi proiecte mixte

ZF  în parteneriat cu Iulius, Vantage Towers, NIRO Investment Group, C&W Echinox şi Cometex au organizat joi conferinţa ZF Malluri & Centre Comerciale 2022.

ZF în parteneriat cu Iulius, Vantage Towers, NIRO Investment Group, C&W Echinox şi Cometex au organizat joi conferinţa ZF Malluri & Centre Comerciale 2022.

Autor: Cristina Bellu, Bogdan Alecu

14.10.2022, 10:00 773

Mallurile din proximitate atrag mai uşor corporatiştii la birou ♦ Oraşele mici, de sub 100.000 de locuitori atrag noi investiţii în retailul modern - Giurgiu şi Turnu Măgurele atrag investiţii din partea Cometex care deţine 30 de terenuri pentru viitoare extinderi ♦ Calea Victoriei poate deveni un viitor pol comercial dacă va deveni pietonală, dar sunt necesare foarte multe investiţii ♦ Bucureştiul poate atrage noi investiţii într-un proiect comercial în zona de nord şi în sud ♦ Service charge-ul poate ajunge cât chiria în cazul spaţiilor mici din malluri din cauza scumpirii energiei.

Marii dezvoltatori şi pro­prietari de centre co­merciale au noi planuri de expansiune la nivel na­ţional însă sunt în prezent afectaţi de creşterile costurilor legate de energie, însă investesc în panouri foto­voltaice pentru a ţine sub control costurile.

„Ar trebui să se mai livreze aproximativ 50.000 mp şi ajungem la 4,2 milioane de mp de retail la nivel naţional până la finalul anului 2022. Cei mai activi dezvoltatori au fost cei de la Prime Kapital, dezvoltatorul polonez Scallier, Iulius şi alţii. În următoarea perioadă o să vedem dezvoltări atât în oraşele mai mari precum Alba Iulia, Iaşi, Piteşti, dar şi în oraşe mai mici precum Giurgiu, Bârlad, Slobozia. Pe o perioadă mai lungă 2024-2026, vom vedea dezvoltări de retail în Cluj şi Braşov. În Bucureşti în pe­rioada 2025-2026 este anunţat proiectul de extindere al centrului Promenada Mall, undeva la 58.000 mp, care va avea şi zonă de birouri şi zonă de retail“, a spus Dana Radoveneanu, head of retail agency Cushman & Wakefield Echinox în cadrul evenimentului ZF Malluri & Centre Comerciale 2022 realizat de Ziarul Financiar în parteneriat cu Iulius, Vantage Towers, NIRO Investment Group, C&W Echinox şi Cometex.

În Bucureşti, după aproape şase ani în care nu a fost livrat niciun proiect nou de retail, în 2022 Colosseum Mall din zona Bucureştii Noi a venit cu o extindere de 16.500 mp suprafaţă închiriabilă.

Un al doilea trend este cel al investi­torilor şi dezvoltatorilor care merg spre oraşele mici, de sub 100.000 de locuitori după ani de zile în care acestea au fost ignorate.

„Unul dintre motive ar fi preţul terenului care este mult mai mic şi al dezvoltării în ansamblu şi în continuare nevoia este foarte mare. În plus există un plan al marilor lanţuri de hipermakeruri care se duc şi în oraşele mici şi atunci, dezvoltatorii de parcuri de retail îi urmează. Dacă luăm în calcul că densitatea pe mp din România este cea mai scăzută din Europa, undeva la 218 mp pe 1.000 de locuitori, cu siguranţă există loc şi cerere pentru dezvoltări de centre comerciale atît în zone mari, dar şi in cele mici“, a explicat consultantul.

Cometex, divizia imobiliară a grupului Altex a deschis în 2022 un proiect nou la Turnu Măgurele în Teleorman şi vizează investiţii în Giurgiu şi alte oraşe mici.

„Cometex a început anul cu un nou proiect la Turnu Măgurele, un retail park. În perioada 2023-2024 avem 30 de terenuri, care vor deveni 30 de noi proiecte în perioada respectivă, începând de la oraşe mici de 20.000-30.000 de locuitori (Balş, Caransebeş, Motru, Vălenii de Munte) până la oraşele mari (Bucureşti, Iaşi, Timişoara). Mixurile din proiectele de retail Cometex sunt cele de necesitate zilnică, care se adresează locuitorilor din oraşele respective şi dintr-o proximitate de 5-10 minute. Sunt branduri care au produse ce satisfac nevoile zilnice“, a explicat Adrian Urdă, managing director Cometex.

Bugetul de investiţii pentru cele 30 de proiecte - este un buget semnificativ pe următorii 2-3 ani.

Pentru fiecare proiect lucrăm cu băncile pentru finanţări. Este o finanţare comună. Proiectele sunt bine ancorate şi există susţinere pentru realizarea lor şi unele vor avea mai multe componente, inclusiv office şi rezidenţial.

"Componentă de rezidenţial va avea şi proiectul de la Giurgiu care este avansat şi ne aştaptăm ca în 2024 să apară cele două blocuri, urmează Focşani şi ne uităm şi la Zalău pentru componenta de rezidenţial. În Giurgiu sunt în derulare nişte investiţii în oraş, inclusiv în anumite segmnete de industrie şi atunci, cei care fac naveta Giurgiu-Bucureşti pentru serviciu, ar putea să ia în calcul şi o întoarcere definitivă în oraş. Aderarea la spaţiul Schengen cu siguranţă că ar creşte potenţialul oraşului Giurgiu. Va aduce trafic în plus. O altă investiţie din zonă se referă la o lărgire a accesului dintre localităţile Giurgiu-Ruse. Se discută de un al doilea pod", a spus Adrian Urdă. El a subliniat că în 2024 vor fi gata cele două blocuri de locuinţe din Giurgiu şi vor urma componente de rezidenţial şi la Focşani sau Zalău.

"În Giurgiu sunt în derulare nişte investiţii în oraş, inclusiv în anumite segmnete de industrie şi atunci, cei care fac naveta Giurgiu-Bucureşti pentru serviciu, ar putea să ia în calcul şi o întoarcere definitivă în oraş. Aderarea la spaţiul Schengen cu siguranţă că ar creşte potenţialul oraşului Giurgiu. Va aduce trafic în plus. O altă investiţie din zonă se referă la o lărgire a accesului dintre localităţile Giurgiu-Ruse. Se discută de un al doilea pod", a spus Adrian Urdă.

 

Sebastian Mahu, head of asset management, IULIUS

Dacă în pandemie puteam să individualizăm anumite segmente care au avut dinamici divergente faţă de piaţă, acum întreaga piaţă este pe creştere, inclusiv zona de fashion, care este segmentul cel mai important în mixul de chiriaşi din centrele comerciale.

► Experienţa este direcţia pe care merge întrega industrie de retail. Shoppingul a devenit ceva adiacent, complementar la experienţă. Nu mai există centre comerciale care să fie construite doar pentru shopping.

► Anul acesta bugetele au fost depăşite semnificativ pe majoritatea segmentelor. Pentru 2023 rămânem optimişti, dar nu ne aşteptăm să păstrăm ritmul de creştere înregistrat în 2022.

► Costurile cu energia aproape s-au dublat comparativ cu 2019 şi lucrurile se schimbă în fiecare zi. Impactul este semnificativ atât pentru noi cât şi pentru chiriaşii noştri.

► Vrem să extindem conceptul de family market la nivel naţional,  dar depinde foarte mult de oportunităţile din piaţă. Este un concept care nu se potriveşte oriunde. De aceea căutăm oportunităţile potrivite.

 

Ofelia Iancu, leasing director, Veranda Mall

► În 2022 a revenit în forţă segmentul de food, restaurante şi partea de entertainment. În 2019 am inaugurat extinderea mallului cu 6.000 mp care însemna în principal zonă de entertainment. Anul acesta am regândit 1.100 mp în ideea de a diversifica exeperienţa. Am deschis o şcoală de dans, o şcoală de arte marţiale şi un playground.

► Suntem în creştere cu două cifre atât faţă de 2019 cât şi faţă de 2021 în ceea ce priveşte traficul din mall. Amplasarea mallului este un plus – 60% dintre clienţi vin pe jos, iar 40% cu maşina.

► Suntem atenţi la vânzările chiriaşilor. Supraveghem nu numai partea de cifră de afaceri ci şi buna funcţionare a magazinelor, partea administrativă, tehnică.  Sunt şi magazine la care am renunţat. Am ameliorat mixul pe partea de food şi de fashion. Gradul de ocupare este aproape de 100%.

► Mizăm pe entertainment, diversificarea lui, creşterea ponderii şi partea care ţine de confortul clienţilor – accesibilitate. Partea educaţională este foarte importantă în comunitatea noastră.

 

Luciana Giurea, mall manager, AFI Ploieşti

► Provocarea pe care o avem acum la nivelul centrelor comerciale este aceea de a acomoda noile nevoi ale magazinelor. În momentul de faţă toate magazinele cer extinderea spaţiului. A devenit necesar să combinăm online-ul cu offline-ul.

► Primark va veni în acest an în România, cu două magazine, unul dintre ele în AFI Cotroceni, şi îşi doreşte până la opt magazine în ţară.

► De regulă, după Bucureşti, brandurile merg în Timişoara, Iaşi şi Cluj.

► În Ploieşti avem în plan să aducem şi un proiect de birouri. De multe ori centrele comerciale merg în zone încă nedezvoltate şi apoi, în jurul lor se construieşte o adevărată comunitate.

► La nivelul grupului am intrat şi pe zona de rezidenţial, iar anul acesta vom intra pentru prima oară şi în piaţa de retail parcuri, cu un parc de retail care se va deschide la Arad, în septembrie 2023.

 

Dana Radoveneanu, head of retail agency Cushman & Wakefield Echinox

► În următoarea perioadă o să asistăm la dezvoltări de centre comerciale atât în oraşe mai mari precum Alba Iulia, Iaşi, Piteşti, dar şi în cele mai mici precum Giurgiu, Bârlad, Slobozia. Pe o perioadă mai lungă 2024-2026, vom vedea dezvoltări de retail în Cluj, Braşov.

► În Bucureşti, în peroada 2025-2026, este anunţat proiectul de extindere al centrului Promenada Mall, undeva la 58.000 mp, care va avea şi zonă de birouri şi zonă de retail.

► Dacă până acum retailerii tradiţionali mergeau pe online, acum vedem cum retaileri din online vin în offline.

► În 2024-2025, ar trebui să trecem de pragul de 5 mil. mp de spaţii comerciale. 2024 este un an în care s-au anunţat foarte multe proiecte.

► După aproape şase ani în care în Bucureşti nu a mai fost livrat niciun proiect de retail, anul 2022 a început cu livrarea proiectului Colosseum Mall în zona Bucureştii Noi - Chitila, un proiect în care am fost implicaţi pe partea de leasing. Este vorba de o extindere cu 16.500 mp de retail.

 

Adrian Urdă, managing director, Cometex

► Am securizat 30 de terenuri unde urmează să dezvoltăm proiecte în perioada 2023-2024, începând de la oraşe mici de 20.000-30.000 de locuitori (Balş, Caransebeş, Motru, Vălenii de Munte) până la oraşele mari (Bucureşti, Iaşi, Timişoara).

► În momentul de faţă avem în construcţie un proiect la Giurgiu, în zona primăriei. Avem deja achiziţionat un retail parc funcţional, de 2,5 hectare, pe care urmează să construim un shopping center - o combinaţie între un retail parc şi mall. Proiectul deja închiriat în proporţie de peste 80%.

► În completarea acestui proiect venim şi cu o componentă de rezidenţial care cuprinde două blocuri. Dezvoltarea aparţine Cometex.

► Avem două centre comerciale care se vor deschide în T1/2023 - în Dej, un proiect de retail parc şi altul la Caransebeş. În perioada T2-T3/2023 avem şase proiecte în Vatra Dornei, Vălenii de Munte, Motru, Balş. Fiecare proiect înseamnă o medie de 5.000-6.000 mp GLA.

 

Ionel Crăciun, business development & operations director, Vantage Towers

► În contextul în care piaţa îşi păstrează dinamica în sensul pozitiv, cu siguranţă nevoia de comunicare trebuie acoperită. Ea se traduce direct proporţional prin nevoia de infrastructură.

► Din acest punct de vedere, dacă ne uităm la tehnologia 5G, care ne bate la uşă, şi care va fi ulterior un produs de masă în România, operatorii din zona de retail vor avea nevoie să se diferenţieze prin servicii care să fie susţinute de noua tehnologie. Conceptul va ajuta la upgrade-ul multor businessuri de a se diferenţia prin modele diferite de a atrage clienţii şi de a face vânzări.

► Vantage Towers gestionează infrastructură de telecomunicaţii. Prin acest model de business liberalizăm piaţa din România şi cei care au nevoie de conectivitate nu mai depind de operatorul mobil, ci pot apela la un jucător neutru şi pot cere o infrastructură astfel încât odată cu dezvoltarea proiectului clientul să aibă acces la conectivitate.

► Traficul de date se va tripla în următorii şase ani. Nivelul din România este deja foarte mare. Acest lucru va pune presiune de operatori şi implicit pe infrastructură, unde va fi nevoie de o ajustare.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO