Companii

ZF Meeting Office, un proiect ZF/Mobexpert. Ce spun datele din agendele a şase executivi de top despre primul trimestru din 2023: creditarea încetineşte, vânzările continuă să crească în online, dar şi în magazine când sunt promoţii, dar explozia de CV-uri din piaţă arată că sunt zone din economie cu semne de întrebare

Autor: Mirabela Tiron

03.04.2023, 00:07 829

ZF Meeting Office este cel mai nou proiect video realizat de Ziarul Financiar în parteneriat cu Mobexpert. Emisiunea îşi propune să descopere ce se află pe agenda unui CEO, iar sala de şedinţe este amenajată în spaţiul magazinului Mobexpert Office din Pipera.

Agenda unui CEO por­neşte de la dezvol­tarea strategică a companiei, dar are pe fiecare pagină şi un tablou de bord cu indicatori macro­eco­nomici, de vânzări şi de piaţă pe care managerul îşi ghidează planurile de extindere.

„Am un panou de bord cu foarte mulţi indicatori zilnici ai activităţii la care mă uit să văd dacă iese ceva în evidenţă. Sunt indicatori care apar cu un anumit nivel de regularitate, indicatori macro daţi de Banca Naţională, de Statistică, cu privire la zona de şomaj, creşterea PIB-ului, la nivelul dobânzii de politică monetară, rapoartele emise de Banca Naţională, rapoarte la care ne uităm atent că sunt pline cu cifre şi cam asta construieşte de fapt panoul de bord. Pe unele cifre te uiţi destul de repede ca să vezi dacă apar eventuale deviaţii faţă de trendul pe care îl vedeai, la altele te uiţi din punct de vedere al proiectelor pe care le ai, ai un panou de bord cu proiec­tele în execuţie“, a spus Sergiu Oprescu, preşedinte executiv al Alpha Bank România la prima ediţie a emisiunii ZF Meeting Office.

Pentru companiile aflate în legătură directă cu consumatorul, indicatorii de trafic şi de vânzări zilnice sunt de asemenea extrem de importanţi. Iar în primele trei luni ale anului fiecare şoc emoţional provocat de evenimente precum cutremurul din Turcia (februarie 2023 – n. red.) s-a văzut imediat în vânzări.

„Venim după 2 ani foarte buni, 2021, 2022 foarte buni, oamenii au stat mult acasă şi au investit în confort, au găsit tot felul de lucruri de făcut în casă şi în curte. Se zvoneşte din august-septembrie anul trecut că vom avea recesiune,  dar noiembrie şi decembrie au fost luni foarte bune, iar ianuarie şi-a păstrat trendul, multe comenzi venite de anul trecut. Februarie a început foarte greu şi s-a terminat la fel de greu dacă comparăm cu 2019 şi 2020, a fost o lună dificială. Martie a început bine, cum a început ianuarie“, a spus Adelina Badea, CEO al Mobexpert în cadrul emisiunii. Ea a mai spus că este curioasă să vadă ce se va întâmpla în următoarea perioadă, traficul în magazine dar şi în online s-a îmbunătăţit. „În perioada asta cred că suferim de o lipsă a creditării către clientul final, pe de altă parte stocuri sunt, campaniile sunt foarte bune“.

Sergiu Oprescu, preşedinte executiv al Alpha Bank România, vorbeşte despre încetinirea creditării. „Noi spunem că având în vedere creşterea ratelor de dobândă  din ultima perioadă şocul care a apărut este pe segmentul cererii, oamenii au avut mai puţin apetit să se împru­mute, ratele de dobândă crescând mult mai puţini se califică din punct de vedere al indicatorilor de risc, există impact pe segmentul de cerere, este important ca să analizăm în clipa de faţă dacă o dată ce se stabilizează lucrurile lumea recapată încrederea de-a se credita pentru diverse obiective, pe termen scurt, legate de necesităţi de consum sau lung, creditul ipotecar“. El a mai precizat că 2021 şi 2022 au început foarte bine dar pe măsură ce ratele de dobânzi au început să crească au introdus acest şoc pe partea de cerere. „Ne raportăm în 2023 la un început bun al anului 2022, care s-a temporizat, avem un efect de bază care va trebui luat în calcul când vom vedea performanţa anului 2023“, a spus el.

În ceea ce priveşte piaţa energiei, Corneliu Bodea, CEO-ul companiei Adrem, a precizat că 2023 începe  foarte ciudat în energie, cu un calm peste tot. „Calmul acesta este un calm aparent, tranzacţiile de energie sunt la un nivel redus. (...) Vedem însă un domeniu cu dinamică mare, cel al energiei regenerabile, fotovoltaică, toată lumea vrea să îşi optimizeze consumul instalând fotovoltaice, inclusiv compania pe care o conduc vede o creştere substanţială în acest domeniu, însă în restul sectorului energetic presiunea continuă.“

Mihai Păduroiu, CEO al One United, diviza office, a spus că anul 2022 în cadrul portofoliului  de office a fost cel mai bun an, pentru că s-au concretizat o serie de tranzacţii mari la care se lucra de mai bine de un an de zile. „Majoritatea clădirilor sunt închiriate integral, practic 2023 va fi un an în care ne vom concentra pe două obiective: primul din punct de vedere operaţional să închidem ultimele disponibiltiăţi rămase, faza a doua a proiectului One Cotroceni Park, al doilea obiectiv să ne con­centrăm pe următoarele dezvoltări şi să iden­tificăm strategia, momentul de înce­pere, chiriaşii ancoră şi încadrarea lor, un an cu un volum de tranzacţii mai mici pentru că nu mai există disponiblitate în cadrul portofoliului nostru dar cu un proiect nou ce va fi început anul acesta“.

Bogdan Badea, CEO al eJobs, spune că vede o scădere a postării de joburi remote din partea companiilor în ultimele şase luni şi o creştere spectaculoasă pe partea celalaltă.

 „Oamenii vor să muncească remote, avem 6-7% joburi remote din total joburi postate şi 14-15% din aplicări se duc către ele, sunt singurele locuri de muncă care atrag de două ori mai mult decât sunt joburi. Pe locurile de muncă în străinătate 8% avem 3-4% din aplicări, înainte din pandemie aveam 20% de aplicări pe joburi în străinătate, în pandemie sub 1% , acum ne-am stabilizat la 4-5%, nu mai este un interes atât de mare al românilor pentru joburi în străinătate“.

Semnale pozitive vin din co­mer­ţul online. Raluca Radu, CEO al Answear, spune că anul a început pe creştere, odată cu ridicarea restric­ţiilor piaţa de fashion a explodat. „Avem creştere de 30% faţă de 2022, aşteptările sunt ca acest an să fie sub fenomenul că am scăpat de COVID şi vrem să recuperăm toate călătoriile, deci va fi nevoie de haine, pantofi.“

 

Cum arată agenda unui CEO

ZF: Cum arată agenda zilei de mâine, cu ce începeţi ziua şi când daţi shut down la tot ce ţine de job?

Bogdan Badea, CEO al Ejobs: „Sunt o persoană matinală, la 5.30 mă trezesc, dau shut down de când eram junior la ora 17 -17.30, după 18 rar mă găseşti şi vreau să păstrez în continuare acest obicei. Încep ziua cu ce am de făcut astăzi şi trebuie să rezolv în ziua respectivă, le scriu pe agendă, dacă nu le tai apoi am un sentiment de-a nu termina ziua.

Mihai Păduroiu, CEO al One United, diviza office: „Întodeauna îmi scriu lucrurile importante pentru ziua sau săptămâna respectivă, am acest obicei, cred că este important să vezi că ai tăiat taskul respectiv. La noi este greu să dai shut down, pentru că pot apărea anumite situaţii pe care să le ai şi destul de târziu seara, un document pe care să îl citeşti în linişte după cină de exemplu.

ZF:La ce nu renunţaţi niciodată din ce aţi trecut în agendă?

Sergiu Oprescu, preşedinte executiv al Alpha Bank România: „Sunt de o punctualitate obsesivă, pe măsură ce agenda s-a încărcat am devenit extrem de punctual, pentru că mi-am dat seama că este singura modalitate prin care pot să comprim cât mai multe lucruri“.

Corneliu Bodea, fondatorul Adrem: „Eu cred că o agendă bine făcută este o agendă care nu poate fi finalizată 100%. Agendele pe care le poţi atinge uşor au o problemă. Nu renunţ niciodată la întâlniri şi la pauze“.

Raluca Radu, CEO al Answear: „Nu renunţ niciodată la întâlnirile cu oamenii cheie, clienţi, parteneri sau oameni din echipă şi la sport pentru că mă ajută să funcţionez“

Adelina Badea, CEO al Mobexpert: „Timpul dintre întâlniri este extrem de important, am terminat, m-am descărcat, trebuie mă gândesc la ce se întâmplă în următoarea întâlnire, să fiu pregătită pentru întâlnirea următoare. Dacă am 3 întâlniri timpul acela de 15 minute dintre ele este foarte important“.  

ZF: La ce indicatori vă uitaţi ca să vedeţi cum va evolua businessul?

Mihai Păduroiu, CEO al One United, diviza office: „Nivelul dobânzilor este foarte relevant pentru procesul de dezvoltare pentru proiectele noi, un impact major îl are inflaţia, chiar dacă există mecanisme de conservare a valorii veniturilor prin indexări, este un barometru foarte important, are impact în zona operaţională. Fiind listaţi urmărim şi pieţele de capital, indiferent cât de bine performezi tu ca companie, pe pieţele de capital existăun context, trenduri, factori macro sau evenimente care afectează sectoare întregi şi vrei nu vrei eşti afectat şi există şi reversul. Astăzi urmărim şi evoluţia pieţelor de capital, face parte din strategia noastră pe termen lung“

Raluca Radu, CEO al Answear: „Cei mai importanţi sunt indicatorii din digital, trafic, rată de conversie, comandă pe site, vedem mişcările din economie traduse pe site-ul nostru. A crescut rata de conversie încă din pandemie, a crescut comanda medie, ca o consecinţă a inflaţiei, am observat că  am câştigat noi categorii de public, cu pandemia a intrat un public premium în online, care venea din malluri, am venit în întâmpinarea lor cu branduri pe care nu le aveam, am câştigat segmente noi de public“ 

ZF: Cea mai bună decizie pe care aţi luat-o ca CEO în ultimul an?

Sergiu Oprescu, preşedinte executiv al Alpha Bank România: „Din cele pe care le pot spune cred că cea mai importantă decizie a fost promovarea unor talente în echipa de conducere a băncii în jurul nostru, identificarea acelor talente şi promovarea lor a fost una din deciziile cu care mă mândresc“.

Adelina Badea, CEO al Mobexpert: „Luăm decizii rapid în primul rând, aceasta este avantajul unei companii antreprenoriale, ne-am aplecat atenţia către colecţia Fabricat în România, un mare avantaj pentru noi şi pentru client, în asta am investit cel mai mult timp, ne-a ajutat foarte mult“.

 

Raluca Radu, CEO al Answear

În online avem marele avantajde a vedea imediat atât la niv el de căutări în Google, trafic pe site, deservim o plajă largă de tipologii de public, vedem toate mişcările sociale.

Anul a început pe creştere, o dată cu ridicarea restricţilor piaţa de fashion a explodat. Avem creştere de 30% faţă de anul trecut, aşteptările sunt ca acest an să fie sub fenomenul că am scăpat de COVID şi vrem să recuperăm toate călătoriile, deci va fi nevoie de haine, pantofi, genţi.

Cel mai mult interacţionez cu managerul de customer suport şi de marketing echivalentul părţii de vânzare, este important să achiziţionezi noi clienţi, este o piaţă concurenţială pe fashion online, partea de experienţă a clientului până la tabelul de mărimi, customer suport sunt deosebit de importante, aici apar provocări.

 

Adelina Badea, CEO al Mobexpert

Venim după 2 ani foarte buni, 2021, 2022 foarte buni, oamenii au stat mult acasă şi au investit în confort, au găsit tot felul de lucruri de făcut în casă şi în curte. Se zvoneşte din august- septembrie anul trecut că vom avea recesiune,  dar noiembrie şi decembrie au fost luni foarte bune iar ianuarie şi-a păstrat trendul, multe comenzi venite de anul trecut. Februarie a început foarte greu şi s-a terminat la fel de greu dacă comparăm cu 2019 şi 2020, a fost o lună dificială. Martie a început bine, cum a început ianuarie.

n Sunt curioasă să văd ce se va întâmpla în următoarea perioadă, totuşi s-a îmbunătăţit traficul în magazine şi în online. În perioada asta cred că suferim de o lipsă a creditării către clientul final, pe de altă parte stocuri sunt, campaniile sunt foarte bune. Mai mult, anul acesta este Mobexpert aniversar, 30 de ani, ne punem  mari speranţe în acest an, vom avea campanii pe toată perioada anului dedicate anului aniversar.

Am trecut dintr-o criză în altă criză, pandemia a fost o criză şi a început cu închiderea tuturor magazinelor, apoi toată lumea a stat în casă, pe noi oarecum ne-a ajutat perioada respectivă. Februarie anul trecut a fost o altă situaţie, a venit războiul şi două săptămâni toată lumea era blocată, dar în zona noastră totul era blocat.

Tind să cred că avem nevoie de o perioadă să ne obişnuim cu ce se întâmplă, după care ori uităm ori mergem mai departe că asta este situaţia. A venit cutremurul, toată lumea s-a panicat, a fost o perioadă când nu s-au mişcat lucrurile, tot se întâmplă în jurul nostru ne blochează puţin, apoi ne revenim.

 

Bogdan Badea, CEO al eJobs

Este o piaţă atipică, vedem din partea companiilor o temere, o reticenţă de-a crea noi locuri de muncă, văd multe ştiri despre calamităţi, război, zona de bănci, toate îţi pun la îndoială deciziile de business.

Există acest paradox, avem o zonă a candidaţilor din ce în ce mai activă, pe CV-ur noi avem o explozie, poate părea pozitiv pentru noi ca platformă dar nu este atât de bine, înseamnă că există zone din economie unde sunt semne de întrebare, unde sunt oamenii  care poate trebuie să îşi găsească un loc nou de muncă din cauza inflaţiei sau a ratelor. Chiar dacă poziţia ta nu este afectată este imposibil să nu te gândeşti dacă există un val doi sau trei al concedierilor.

Vedem ca trend o scădere a postării de joburi remote din partea companiilor în ultimele şase luni şi o creştere spectaculoasă pe partea celalaltă, oamenii vor să muncească remote, avem 6-7% joburi remote din total joburi postate şi 14-15% din aplicări se duc către ele, sunt singurele locuri de muncă care atrag de două ori mai mult decât sunt joburi. Pe locurile de muncă în străinătate 8% avem 3-4% din aplicări, înainte din pandemie aveam 20% de aplicări pe joburi în străinătate, cu pandemie sub 1% , acum ne-am stabilizat la 4-5%, nu mai este un interes atât de mare al românilor pe joburi în străinătate.

 

Sergiu Oprescu, preşedinte executiv al Alpha Bank România

Este important să vedem pe ce segment vine această temporizare a creditării, pe segmentul cererii sau pe ofertă. Noi spunem că având în vedere creşterea ratelor de dobândă din ultima perioadă şocul care a apărut este pe segmentul cererii, oamenii au avut mai puţin apetit să se împrumute, ratele de dobândă crescând mult mai puţini se califică din punct de vedere al indicatorilor de risc, există impact pe segmentul de cerere, este important ca să analizăm în clipa de faţă dacă o dată ce se stabilizează lumea recapătă încrederea de-a se credita pentru diverse obiective, pe termen scurt, legate de necesităţi de consum sau lung, creditul ipotecar.

Una este să te împrumuţi pe 30 de ani şi alta pe 1,2,3 ani, şocurile pe partea de cerere au impact diferit pe cele două segmente. 2021 şi 2022 au început foarte bine şi pe măsură ce ratele de dobânzi au început să crească au introdus acest şoc pe partea de cerere.

Ca să iei decizii strategice trebuie să ai o viziune de ansamblu şi să coroborezi informaţii la nivel macro, de poziţionare strategică. Sunt decizii strategice pe care fiecare societate le va lua. Trebuie să vezi acea componentă socială de încredere la nivelul consumatorului, orice efect economic este legat de încrederea pe care o construieşti.

În mod normal pe măsură ce eşti la vârf ar trebui să te ocupi de partea strategică, cum ne poziţionăm. Toate lucrurile respective ţin de cât de mult îţi poţi controla agenda şi dedica din agenda pe topicuri strategice şi operaţionale. Crizele se nasc în operaţional dar devin problemă strategică când te uiţi cum le navighezi. La nivelul iniţial crizele sunt operaţionale. În ultimii 14 ani de zile a fost o criză continuă.

 

Mihai Păduroiu, CEO al One United, diviza office

Pentru noi 2022 în cadrul portofoliului  de office a fost cel mai bun an, pentru că s-au concretizat o serie de tranzacţii mari la care se lucra de mai bine de un an de zile, în contextul unei disponibilităţi destul de mari de spaţii, majoritatea clădirilor sunt închiriate integral, practic 2023 va fi un an în care ne vom concentra pe două obiective: primul din punct de vedere operaţional să închidem ultimele disponibiltăti rămase, faza a doua a proiectului One Cotroceni Park, al doilea obiectiv să ne concentrăm pe următoarele dezvoltări şi să identificăm strategia, momentul de începere, chiriaşii ancoră şi încadrearea lor, un an cu un volum de tranzacţii mai mici pentru că nu mai există disponiblitate în cadrul portofoliului nostru dar cu un proiect nou ce va fi început anul acesta.

Într-un fel noi avem o vizibilitate foarte mare asupra pieţei, avem şase clădiri de birouri amplasate în toate zonele de interes, şi care accesează categorii diferite de chiriaşi, de la zona de nord Pipera, Floreasca, Barbu Văcărescu, atunci vedem comportamentul din întreaga piaţă.

Toate companiile îşi regândesc amprenta de la locul de muncă, ca urmare a pandemiei, fac intervenţii asupra acestei amprente, unele companii au crescut, au avut business mult în pandemie, chiar dacă lucrează hibrid au nevoie. Alte companii au un număr mai mic de oameni care vin la birou, această regândire a strategiei a fost o oportunitate de-a îmbunătăţi condiţiile de lucru, nu e vorba doar de birouri, este un efect pozitiv, faptul că companiile şi-au regândit mediul de lucru şi s-au aplecat asupra calităţii lui, asupra condiţiilor de lucru, la nivelul economiei este un efect benefic.

 

Corneliu Bodea, fondatorul Adrem

Energia a fost considerată un fel de vinovat a ceea ce s-a întâmplat, mai ales  în ceea ce înseamnă inflaţia. 2023 începe  foarte ciudat în energie, cu un calm peste tot.

Este un domeniu cu dinamică mare, cel al energie regenerabile, fotovoltaică, toată lumea vrea să îşi optimizeze consumul instalând fotovoltaice, inclusiv compania pe care o conduc vede o creştere substanţială în acest domeniu, însă în restul sectorului energetic presiunea continuă, calmul acesta este un calm aparent, tranzacţiile de energie sunt la un nivel redus, statul a făcut o intervenţie masivă în ceea ce înseamnă mecanismele de piaţă, acum este ca şi cum se jonglează, vin din ce în ce mai multe bile, este dificil.

De cel puţin două ori pe lună în cadrul şedinţelor de board şi în cadrul şedinţelor aplicate mă văd  cu directorul de HR.  Noi lucrăm cu un tip de personal foarte specializat în energie, şcolile nu mai produc astfel de specialişti, nu mai vrea nimeni să lucreze în acest domeniu, este o meserie grea, dificilă. Găsim din ce în ce mai greu personal, am dezvoltat propria structură care dezvoltă personal, Academia Adrem, avem o direcţie care găseşte personal, îl dezvoltă, atât la nivelul tehnicienilor, cât şi a specialiştilor cu studii superioare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO