♦ ZF a început o serie de articole prin care doreşte să prezinte starea „la zi“ a producţiei româneşti. Astăzi, ZF a încercat să creioneze un tablou mai amplu al industriei bunurilor de larg consum, proiect pe care îl va desface şi în episoade dedicate fiecărui sector în parte în ediţiile următoare.
Producţia de legume şi fructe a României nu acoperă necesarul de consum, mai ales în extrasezon, astfel că deşi suntem în luna septembrie deja vedem legume din import în marile magazine. Mai mult decât atât, importurile cresc an de an, iar deficitul din balanţa comercială se adânceşte, astfel că doar din fructe şi legume România a avut un deficit de peste 1,4 miliarde de euro anual. Care este veriga slabă a sectorului de fructe şi legume din România?
„Avem o vulnerabilitate pentru că nu avem capacităţi de stocare şi păstrare în condiţii optime astfel încât produsul să fie vandabil şi consumabil nu doar 5-6 luni, dacă ne referim la mere de exemplu. Iar
în restul lunilor facem importuri din Polonia, Moldova, Serbia, Olanda, Africa, Chile, Argentina. Mie mi se pare incredibil“, spune Adrian Racoviţă, general manager al MicroFruits, companie care se ocupă de distribuţia de fructe şi legume.
În plus, grupul este membru fondator al Cooperativei Agricole Bostănăria, care cultivă pepeni şi anul acesta a recoltat peste 8.000 de tone. În plus, dezvoltă alte produse precum porumb pentru fiert, dar şi trei tipuri de dovleac. Microfresh se ocupă de procesarea legumelor şi fructelor în sucuri, limonade etc. Şi grupul include şi o companie de transport şi logistică.
„Trebuie să ţinem cont că importăm cartofi din Germania, Austria sau Olanda, care recoltează cartofii în aceeaşi perioadă cu fermierii români, dar doar prin faptul că ei au aceste capacităţi de producţie reuşesc să prelungească sezonul de livrare. Iar la mere, ceapă, pere se întâmplă acelaşi lucru“, apreciază Adrian Racoviţan. Iar problema este lipsa investiţiilor mari.