Companii

ZF Special Confidex. Businessul, mediul politic şi cel social trebuie să revină la aceeaşi masă. Există o „fractură“ între mediul politic şi cel economic, care duce la dezechilibre în lanţ tot mai vizibile. Criza politică va accelera nişte schimbări şi este ca un „duş rece“ pentru mobilizarea mediului de afaceri

Andrei Cionca, cofondator ROCA, ROCA X şi Agista

Andrei Cionca, cofondator ROCA, ROCA X şi Agista

Autor: Georgiana Mihalache

28.11.2024, 00:07 795

Îngrijorările din mediul de business nu trebuie să frâneze investiţiile şi să mute atenţia de la oportunităţile pe care România le oferă.

Oamenii de afaceri, po­liticienii şi societatea trebuie să reia dialo­gul pentru a pune Ro­mâ­nia pe harta inves­ti­to­rilor şi a crea un mediu favorabil dezvoltării. Rezultatele din primul tur al alegerilor prezidenţiale din 24 no­iem­brie 2024 ne-au pus în faţa unui „cutremur“ de mici dimensiuni, dar care poate însemna naşterea unei noi clase politice, a unei implicări mai active a mediului de business şi a unui dialog care a lipsit în ultimii ani.

Aceasta a fost una dintre conclu­ziile unei dezbateri găzduite de Ziarul Financiar, care a pornit de la conclu­ziile celei de-a 11-a ediţii a studiului Con­fidex, care se bazează pe răspun­su­rile a peste 1.000 de antreprenori şi manageri ai unor companii româneşti.

La dezbatere au participat Andrei Cionca, cofondator al ROCA, ROCA X şi Agista, Sorin Preda, fondator şi CEO al Global Vision, Fady Chreih, CEO Regina Maria, şi Ionuţ Dumitru, economistul-şef al Raiffeisen Bank.

„Cred că am avut un cutremur de intensitate mică, ne-a arătat proble­me­­le, dar nu a distrus nimic deo­cam­dată. Mi-aş dori ca societatea şi eco­no­mia să meargă mână în mână spre evoluţie. Am încredere în noua clasă politică ce se naşte, nu am avut o co­mu­nicare reală între oamenii din eco­nomie şi cei din aparatul public, poli­tic, adminis­tra­ţie centrală. Cred că trebuie să comu­nicăm mai mult, să ne uităm la modele de succes pentru că ne vor împinge înainte“, a spus Andrei Cionca, cofondator al ROCA, ROCA X şi Agista.

Iar una dintre principalele conclu­zii care au reieşit din studiul Confidex este că antreprenorii şi managerii ro­mâni sunt mai îngrijoraţi privind situa­ţia propriilor companii decât a indus­triei în care activează. Totuşi, există şi o mobilizare spre a găsi soluţii şi opor­tunităţi chiar şi în perioade de criză.

„Ca în orice criză, întotdeauna exis­tă o parte bună. Vorbim de o criză politică, ea va accelera nişte schimbări de bun augur. E un duş rece pentru clasa noastră politică şi cred că lideri noi, viziuni, curente de schimbare şi inovare în politică îşi găsesc un culoar. Există o mobilizare, o voce a mediului de afaceri care va explica votanţilor pentru următoarele alegeri care ar putea fi consecinţele, ce se întâmplă“, a spus Sorin Preda, CEO şi fondator al Global Vision, la dezbaterea Confidex.

El a completat că există o îngrijo­rare a investitorilor privind o posibilă situaţie în care România ar pica într-un curent de extremă dreapta, dar competenţele din mediul privat şi cele din sectorul guvernamental trebuie să-şi unească forţele pentru a prezenta avantajele României pentru atragerea investiţiilor. „Mi-aş dori un dialog constant, deschis între mediul de afaceri şi exe­cutiv, Parlament. Mi-aş dori echi­tate şi transparenţă, ar trebui să evităm derapajele“, a mai completat el.

Şi Ionuţ Dumitru, economist-şef al Raiffeisen Bank, a spus că vede o stare de nelinişte în discuţiile cu investitorii, care vor fi influenţate pozitiv sau negativ de rezultatele la alegeri din următoarele săptămâni.

„Cred că raţiunea şi cumpătarea ar trebui să iasă la suprafaţă, avem lucruri importante de făcut imediat după alegeri, guvernul va trebui să aibă majoritate stabilă pentru a face ceea ce economia are nevoie. Econo­mia nu se simte deloc bine în acest moment, nici cea europeană nu are perspective prea grozave. România trebuie să-şi pună repede ordine în finanţele publice pentru a menţine încrederea investitorilor. România are un potenţial foarte bun de creştere, dar el trebuie valorificat“, a spus Ionuţ Dumitru.

Iar Fady Chreih, CEO al reţelei Regina Maria, a îndemnat la un optimism precaut, dar fără a frâna investiţiile.

„Ca mediu de afaceri ne uităm la ce opţiuni sunt şi încercăm să găsim oportunităţile din ceea ce se întâmplă în jurul nostru. Suntem extrem de precauţi, sunt mai multe întrebări decât răspunsuri, cred că este un wake-up call şi pentru noi, nu doar pentru clasa politică, să ne dăm seama în ce bule trăim“, a spus Fady Chreih.

 

Andrei Cionca, cofondator ROCA, ROCA X şi Agista

► Valoarea studiului Confidex vine din faptul că este foarte conectat la mediul de business, avem o privire atât sectorială, cât şi pe dimensiuni de companii.

► Avem 50% dintre manageri care sunt îngrijoraţi de situaţia companiei pentru următoarele şase luni. Pentru prima dată îngrijorarea referitoare la propria companie o depăşeşte pe cea legată de sector.

► Avem un loc de creştere foarte mare. Mulţi dintre jucătorii din economie pot deveni jucători regionali, avem pieţe.

► Am încredere, cred că micul cutremur a luat vălul de pe ochii politicienilor şi eficientizarea statului se va întâmpla.

 

Sorin Preda, CEO şi fondator al Global Vision

► Anul 2024 a fost unul decent din perspectivă economică. Avem câteva efecte pozitive: zona de consum a crescut.

► Educaţia este o problemă majoră. Clasa politică vorbeste de educaţie de 30 de ani, dar nu am reuşit să creăm un program coerent care să sprijine economia. Producţie înseamnă învătământ dual pe zona de automatişti, tehnicieni, ingineri.

► În zona de plusuri, avem populaţie mare, putere de consum, mai nou promiterea acceptării în Schengen. În zona de minusuri, trebuie să facem ceva cu deficitele, pentru că ne pot afecta ratingul de ţară, care înseamnă mai puţin capital investit.

► S-ar putea ca 2025 să fie un an de schimbări profunde. Mă uit la reconstrucţia mediului economic din România. Acest lucru presupune o recuplare a mediului economic la cel politic. Discutăm de mulţi ani de o fractură uriaşă.

 

Ionuţ Dumitru, economist-şef al Raiffeisen Bank

► Dacă ne uităm la dinamica indicatorilor în 2024, am avut o decelerare destul de vizibilă, creşterea economică a fost de doar 0,8% în primele nouă luni faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Avem o imagine a unei economii care creşte foarte anemic.

► Avem un plan asumat de guvernul actual pentru reducerea deficitului bugetar în următorii şapte ani, dar nu ştim cine va implementa acel plan.

► Întrebarea este care sunt resorturile creşterii economice pentru pentru anii următori şi cum facem ca această ajustare fiscală să fie cât mai puţin dureroasă pentru economie.

► Nu prognozăm în acest moment o scădere economică în 2025, scenariul în momentul de faţă este că vom avea o creştere economică în 2025, mai bună decât anul acesta, dar sub potenţialul economiei româneşti.

 

Fady Chreih, CEO al reţelei Regina Maria

► Zona de sănătate este cea mai rezilientă la orice schimbare macroeconomică, sunt servicii care nu pot fi amânate sau anulate când vorbim de pacienţi cronici. Este o piaţă în continuă creştere, în 2023 a crescut cu 9-10%, anul acesta estimăm că va fi la acelaşi procent, nu vorbim despre o piaţă care stagnează.

► În alte tipuri de servicii vedem că este un optimism rezervat pentru că din ce în ce mai multe companii, oameni, populaţie, în zona urbană, cu salarii peste medie formează deja o masă critică importantă, devin clienţi mai rapid în zona de servicii.

► Dacă pornim de la premisa că va fi rău, cu siguranţă, ca decidenţi pe bugete de investiţii, pe forţa de muncă, vom frâna economia României. Principala îngrijorare este să nu fim prea pesimişti şi să nu vedem oportunitătile din piaţă.

► Mesajul este unul optimist rezervat, este şi în puterea noastră să facem 2025 să fie mai bun. Depindem de ce se întâmplă macroeconomic, dar avem abilitatea de a influenţa sectorul în care activăm.