Retailerii de modă, carte, echipamente sportive, accesorii sau mobilă încep să redeschidă, pas cu pas, magazinele stradale sau cu intrare din stradă. Pentru unii jucători care nu sunt activi în mediul online, aceste redeschideri reprezintă reluarea activităţii după aproape două luni de pauză, o perioadă cu încasări zero, dar cu o serie de cheltuieli ce nu au putut fi amânate. Retailerii care au pariat pe online spun că magazinele virtuale au vânzări prea mici pentru a compensa golul lăsat de offline în aceste luni. Mallurile au în continuare uşile închise şi nu există o dată oficială privind reluarea activităţii, iar pentru multe companii acest lucru înseamnă încă o perioadă de inactivitate dat fiind că majoritatea retailerilor de îmbrăcăminte, încălţăminte şi cosmetice sunt prezenţi în special în malluri şi mai puţin în spaţii stradale. Explicaţia rezidă în faptul că 99% din shoppingul non-food din România se făcea la mall.
Comerţul nonalimentar, în frunte cu cel de modă, cosmetice, mobilă şi echipamente sportive, iar pe alocuri cel de bricolaj şi electro-IT, a fost lovit din plin de pandemie, vânzările în unele sectoare apropiindu-se de zero în luna martie, dar mai ales în aprilie. După circa două luni de inactivitate, jucătorii încearcă să readucă la viaţă o industrie estimată de ZF la 10 mld. euro prin deschiderea unităţilor stradale sau cu intrare din stradă.
„Între 15 şi 19 mai redeschidem şase librării stradale sau cu intrare dinspre stradă. Vom actualiza lista pe parcurs, dat fiind că uşor-uşor redeschidem toate librăriile stradale. La restul, respectiv la cele din malluri, depindem de autorităţi. Este foarte mult de muncă şi să închizi, dar şi să redeschizi, e o muncă ce nu se vede, de la măsuri de siguranţă, la discuţii cu furnizorii. Industria culturală e fragilă şi fragmentată“, spune Şerban Radu, cofondator al reţelei de librării Cătureşti. El adaugă că sunt implicate costuri şi eforturi substanţiale, un exemplu fiind discuţiile cu unii proprietari de spaţii dat fiind că nivelul anterior al chiriei este deja nesustenabil. Radu precizează că a găsit înţelegere la proprietarii spaţiilor stradale şi e optimist că va fi aceeaşi situaţie şi la celelalte.
„Sunt sigur că vom găsi soluţii. Ne dorim să ne întoarcem la activitatea noastră, oamenii iubesc cartea, iar relaţiile dintre noi şi consumatori vor continua în offline.“
În cazul Cărtureşti circa 75% dintre librării sunt găzduite de centre comerciale. Este vorba de un total de 28 de unităţi. Restul sunt stradale (şapte librării) sau găzduite în altfel de spaţii (o clădire de birouri: America House, şi un centru tip food & leisure court, Agora Floreasca).
Mallurile au în continuare uşile închise şi nu există o dată oficială privind reluarea activităţii, iar pentru multe companii acest lucru înseamnă încă o perioadă de inactivitate dat fiind că majoritatea retailerilor de îmbrăcăminte, încălţăminte şi cosmetice sunt prezenţi în special în malluri şi mai puţin în spaţii stradale. Explicaţia rezidă în faptul că 99% din shoppingul non-food din România se făcea la mall în perioada de dinainte de pandemie.
Avantajaţi sunt însă retailerii care au un model mixt stradal - mall. De asemenea, sunt avantajaţi retailerii amplasaţi în parcuri de retail, unde sunt boxuri cu intrare separată pentru fiecare magazin.
„Intenţionăm să deschidem 168 dintre magazinele existente precum şi alte patru unităţi noi. Este vorba de unităţile stradale sau cele care au intrare din stradă, este şi cazul celor din parcurile de retail. Ne ghidăm după deciziile autorităţilor în orice acţiuni vom lua. Pepco are în total 272 de magazine - stradale şi în malluri, la care se adaugă cele patru noi menţionate anterior“, spune Anca Radu, operations manager la Pepco Retail.