Companii

#zftrebuiesarepornimbusinessul. O gură de oxigen pentru o piaţă de 10 mld. euro: jucătorii din comerţul nonalimentar redeschid magazinele stradale după o pauză de aproape două luni. Mallurile au în continuare uşile închise

Galerie foto

Autor: Cristina Roşca

17.05.2020, 12:15 1123

Retailerii de modă, carte, echipamente sportive, accesorii sau mobilă încep să redeschidă, pas cu pas, magazinele stradale sau cu intrare din stradă. Pentru unii jucători care nu sunt activi în mediul online, aceste redeschideri reprezintă reluarea activităţii după aproape două luni de pauză, o perioadă cu încasări zero, dar cu o serie de cheltuieli ce nu au putut fi amânate. Retailerii care au pariat pe online spun că magazinele virtuale au vânzări prea mici pentru a compensa golul lăsat de offline în aceste luni. Mallurile au în continuare uşile închise şi nu există o dată oficială privind reluarea activităţii, iar pentru multe companii acest lucru înseamnă încă o perioadă de inactivitate dat fiind că majoritatea retailerilor de îmbrăcăminte, încălţăminte şi cosmetice sunt prezenţi în special în malluri şi mai puţin în spaţii stradale. Explicaţia rezidă în faptul că 99% din shoppingul non-food din România se făcea la mall.

Comerţul nonalimentar, în frunte cu cel de mo­dă, cosmetice, mobilă şi echipamente spor­ti­ve, iar pe alocuri cel de bricolaj şi electro-IT, a fost lo­vit din plin de pandemie, vânzările în une­le sec­toare apropiindu-se de zero în luna mar­tie, dar mai ales în aprilie. După circa două luni de inac­ti­vi­tate, jucătorii încearcă să readucă la viaţă o in­dus­trie estimată de ZF la 10 mld. euro prin des­chi­derea unităţilor stradale sau cu intrare din stradă.

„Între 15 şi 19 mai redeschidem şase librării stradale sau cu intrare dinspre stradă. Vom actualiza lista pe parcurs, dat fiind că uşor-uşor redeschidem toate librăriile stradale. La restul, respectiv la cele din malluri, depindem de autorităţi. Este foarte mult de muncă şi să închizi, dar şi să redeschizi, e o muncă ce nu se vede, de la măsuri de siguranţă, la discuţii cu furnizorii. Industria culturală e fragilă şi fragmentată“, spu­ne Şerban Radu, cofondator al reţelei de librării Cătureşti. El adaugă că sunt im­pli­cate costuri şi eforturi sub­stan­ţiale, un exem­plu fiind dis­cu­ţiile cu unii proprietari de spaţii dat fiind că nivelul ante­rior al chiriei este deja nesus­tenabil. Radu precizează că a găsit înţelegere la proprietarii spaţiilor stradale şi e optimist că va fi aceeaşi situaţie şi la celelalte.

„Sunt sigur că vom găsi soluţii. Ne dorim să ne întoarcem la activitatea noastră, oamenii iubesc cartea, iar relaţiile dintre noi şi consumatori vor continua în offline.“

În cazul Cărtureşti circa 75% dintre librării sunt găzduite de centre comerciale. Este vorba de un total de 28 de unităţi. Restul sunt stradale (şapte librării) sau găzduite în altfel de spaţii (o clădire de birouri: America House, şi un centru tip food & leisure court, Agora Floreasca).

Mallurile au în con­ti­nuare uşile închise şi nu există o dată oficială pri­vind reluarea activităţii, iar pentru multe com­pa­nii acest lucru în­seamnă încă o perioa­dă de inactivi­tate dat fiind că majo­ri­tatea retaile­ri­lor de îmbrăcăminte, încălţăminte şi cosmetice sunt prezenţi în special în malluri şi mai puţin în spaţii stradale. Explicaţia rezidă în faptul că 99% din shoppingul non-food din România se făcea la mall în perioada de dinainte de pandemie.

Avantajaţi sunt însă retailerii care au un model mixt stradal - mall. De asemenea, sunt avantajaţi retailerii amplasaţi în parcuri de retail, unde sunt boxuri cu intrare separată pentru fiecare magazin.

„Intenţionăm să deschidem 168 dintre magazinele existente precum şi alte patru unităţi noi. Este vorba de unităţile stradale sau cele care au intrare din stradă, este şi cazul celor din parcurile de retail. Ne ghidăm după deciziile autorităţilor în orice acţiuni vom lua. Pepco are în total 272 de magazine - stradale şi în malluri, la care se adaugă cele patru noi menţionate anterior“, spune Anca Radu, operations manager la Pepco Retail.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO