Infrastructura creează cadrul, dar demografia este cea care dictează cererea reală din piaţa rezidenţială, spune Andreea Dumitru, Chief Marketing Officer, Hagag Development Europe. În acest context, dezvoltatorul îşi concentrează atenţia asupra zonelor foarte bine conectate, cartiere cu infrastructură deja existentă sau areale capabile să absoarbă noi proiecte fără presiune suplimentară.
“Noi ne uităm foarte mult la indicatorii demografici. Infrastructura creează scena, dar, în realitate, demografia este cea care conturează cererea. De aceea, vizăm zonele foarte bine conectate, zonele care au deja infrastructură sau cele care pot absorbi cu uşurinţă proiecte rezidenţiale de dimensiuni medii, mari sau chiar proiecte de tip boutique, fără să pună presiune pe infrastructura existentă. De asemenea, ne concentrăm pe a deservi o categorie mai largă de clienţi. Proiectele noastre nu sunt doar middle market”, a spus Andreea Dumitru la evenimentul ZF REZIDENŢIAL & OFFICE SUMMIT 2025.
Ce a mai spus Andreea Dumitru:
♦ Avem un portofoliu aflat în diverse stadii de dezvoltare, care include atât proiecte premium, cât şi upper premium. Încercăm să mapăm zone cu potenţial de creştere a valorii în timp şi care pot răspunde nevoilor acestor categorii de clienţi.
♦ Sperăm să mergem spre autorizare cu proiectul Primăverii 1. Dacă lucrurile merg într-o direcţie favorabilă, undeva spre finalul anului sau în prima parte a anului viitor probabil vom şti mai exact când se întâmplă şi cât va dura
♦ Cel mai probabil, oferta pe care am fi avut-o acum trei ani – dacă am fi putut demara atunci, sau cel puţin dacă am fi putut începe procedura de autorizare – va trebui acum să sufere o corecţie de 20-25%. În ultimii ani, preţurile de construcţie au crescut foarte mult, inclusiv la proiectul din Pipera, H Pipera Lake.
♦ În 2022, la prima etapă de pre-sales, pe partea de rezervări, am avut un preţ şi foarte mulţi clienţi interesaţi, care au rămas până la obţinerea autorizaţiei de construire. Toate acele rezervări s-au transformat în contracte, ceea ce pentru noi a fost un lucru bun, pentru că am început construcţia cu un grad de vânzare de aproape 50%. Clienţii şi-au securizat preţul din acel moment.
♦ La Primăverii 1, neavând autorizaţia de construire, nu am putut ajunge în acel punct. Rămâne de văzut, dar e clar că oferta nu mai este cea din 2022 şi va trebui adaptată la costurile actuale de construcţii. Bugetul estimat atunci, de aproape 20 de milioane de euro, cred că va creşte cu cel puţin 20-25%.