Constructii & Imobiliare

Autostrada care leagă România de vestul Europei îşi caută constructor. Segmentul are una dintre cele mai zbuciumate şi controversate poveşti din rândul tuturor şoselelor finanţate cu fonduri europene în România

Autostrada care leagă România de vestul Europei îşi...

Autor: Andreea Neferu

03.06.2014, 13:00 3714

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a scos la licitaţie construcţia celui de-al doilea lot al autostrăzii Nădlac-Arad, contract pe care l-a reziliat anul trecut după ce constructorul tronsonului, firma austriactă Alpine, a intrat în faliment la nivel internaţional şi în insolvenţă pe plan local.

Tronsonul de 16 kilometri a fost finalizat în proporţie de 85% de constructorul Alpine, iar noul constructor va încasa între 119,3 şi 143,2 milioane de lei (26,5 – (31,8 milioane de euro) fără TVA pentru restul lucrărilor. Durata estimată de CNADNR pentru proiectare şi construcţie este de 8 luni, potrivit datelor din anunţul de participare publicat pe e-licitatie.ro

Autostrada Nădlac-Arad, cu o lungime de 39 de kilometri, are una dintre cele mai zbuciumate şi controversate poveşti din rândul tuturor şoselelor finanţate cu fonduri europene în România. În ciuda faptului că încă din 2011 cele două contracte pentru construcţia acestei autostrăzi au fost semnate, iar lucrările au început chiar în acel an, Nădlac-Arad este una dintre autostrăzile pe bani europeni care au întârziat cel mai mult în ceea ce priveşte execuţia. Con­tractele pentru construcţia celor două tronsoane au fost reziliate de către CNADNR, unul la finalul lui 2012 şi altul la mijlocul anului trecut, ceea ce a dat peste cap întreg graficul de execuţie. Dacă în 2011, când au fost semnate primele contracte de construcţie a acestei autostrăzi, termenul de finalizare era aprilie 2013, ulterior acesta a fost decalat, în cel mai bun caz finalul acestui an urmând să aducă finalizarea celor două tronsoane, potrivit celor mai recente estimări ale CNADNR.

În 2012 şi 2013, CNADNR a reziliat contractele pentru construcţia celor două loturi în care este împărţită autostrada, Nădlac-Pecica (22,2 kilometri) şi, respectiv, Pecica-Arad (16,7 km). Primul tronson, Nădlac-Pecica, era construit iniţial de firma Romstrade, controlată de omul de afaceri Nelu Iordache, însă CNADNR a reziliat contractul în 2012 din cauza progresului redus al construcţiei, dar şi a unei suspiciuni de fraudă privind modul de atribuire. Ulte­rior, contractul a fost câştigat pentru 56 de milioane de euro de italienii de la Astaldi alături de nemţii de la Max Boegl.

Celălalt tronson, Pecica-Arad, care este finalizat în proporţie de circa 85%, nu are deocamdată un nou constructor, după ce în vara anului trecut CNADNR a reziliat contractul de construcţie cu firma austriacă Alpine.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO