Constructii & Imobiliare

Colliers: Proprietarii şi chiriaşii clădirilor birouri cred că afacerile vor deveni satisfăcătoare în a doua parte a anului 2021 sau în 2022; 3 din 4 chiriaşi văd o scădere a chiriilor până la sfârşitul lui 2021

Colliers: Proprietarii şi chiriaşii clădirilor birouri...

Autor: Roxana Rosu

15.10.2020, 14:05 152

Aproape trei sferturi dintre proprietarii şi chiriaşii clădirilor birouri consideră că epidemia de Covid-19 le va afecta în continuare operaţiunile, iar evoluţia generală a afacerilor va deveni satisfăcătoare fie în a doua jumătate a anului 2021, fie în 2022, conform unui sondaj realizat de Colliers International.

În acelaşi timp, 3 din 4 chiriaşi se aşteaptă la o scădere a chiriilor până la sfârşitul anului viitor, dar majoritatea proprietarilor de spaţii de birouri (67%) mizează pe o piaţă stabilă, cu chirii în stagnare.

Majoritatea chiriaşilor se aşteaptă ca peste jumătate dintre angajaţii lor să se întoarcă la birou până la jumătatea anului viitor, în timp ce proprietarii estimează un impact pe termen mediu, majoritatea aşteptându-se la o cerere cu cel puţin 10% mai mică decât în ultimii ani.

Aproximativ 42% dintre chiriaşi spun că se confruntă cu un impact negativ sau oarecum negativ asupra afacerii lor din cauza Covid-19. În acest context, jumătate dintre respondenţi aveau mai puţin de 10% din angajaţi la birou în septembrie, o altă treime având între 10% şi 50% din echipă la birou.

Pe de altă parte, o mare parte dintre companii continuă angajările şi doar o mică parte din ele disponibilizează în prezent oameni sau intenţionează să facă acest lucru. În schimb, destul de multe şi-au amânat planurile de creştere cu până la un an şi îşi vor păstra decizia dacă activitatea nu se îmbunătăţeşte din cauza impactului economic al COVID-19.

„În viitor, majoritatea companiilor fie îşi păstrează neschimbată suprafaţa de birouri ocupată, fie caută o scădere moderată, între 10 şi 30%, ambele variante având ponderi destul de egale. Totuşi, observăm că angajatorii mari sunt mai predispuşi să-şi reducă spaţiul de birouri ocupat în viitor faţă de companiile mai mici, ceea ce înseamnă mai multe spaţii disponibile pentru subînchiriere. Există încă multe incertitudini, aşa că viitorul mod de lucru rămâne încă să fie stabilit, majoritatea companiilor planificând probabil să adopte un sistem hibrid care să acopere atât munca la distanţă, cât şi munca la birou”, spune Sebastian Dragomir, Partner and Head of Office Advisory at Colliers International.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO