Constructii & Imobiliare

Deloitte: Restituirile de impozit pe clădiri pentru perioada stării de urgenţă, pe ultima sută de metri

Ana Petrescu, Senior Manager Taxe Directe, şi Robert Ionescu, Consultant Senior Taxe Directe, Deloitte România

Ana Petrescu, Senior Manager Taxe Directe, şi Robert Ionescu, Consultant Senior Taxe Directe, Deloitte România

07.09.2020, 11:49 162

Proprietarii de clădiri incluse în circuitul economic pot beneficia de o reducere a impozitului pe proprietate în anumite condiţii, în baza unui act normativ adoptat în contextul pandemiei de COVID-19 care, însă, a lăsat la latitudinea autorităţilor locale să decidă dacă acordă sau nu această facilitate, în ce cuantum şi pentru ce perioadă. Termenul pentru depunerea cererii de accesare a facilităţii este 15 septembrie 2020. În ce măsură au răspuns autorităţile locale la această provocare şi ce condiţii trebuie îndeplinite pentru a obţine reducerea de impozit?

Prin intermediul Ordonanţei de Urgenţă nr. 69/2020, consiliile locale au primit dreptul să acorde o reducere la plata impozitului pe clădiri de până la 50% pentru perioada stării de urgenţă, dacă proprietarii sau chiriaşii care utilizează clădirea respectivă şi-au întrerupt activitatea total sau parţial din cauza restricţiilor impuse de autorităţi în contextul pandemiei de COVID-19. Proprietarii de clădiri închiriate trebuie să îndeplinească două condiţii pentru a beneficia de această facilitate: să fi redus chiria clienţilor cu cel puţin 50% şi minimum jumătate din suprafaţa totală a clădirii să nu fi fost utilizată.

Majoritatea oraşelor mari şi cinci sectoare din Municipiul Bucureşti au aprobat implementarea acestor facilităţi sub o formă sau alta, condiţiile fiind, în general, asemănătoare de la o autoritate locală la alta. Diferă totuşi procentele de reducere acordate şi perioadele pentru care este aplicabilă măsura. Astfel, în unele localităţi, reducerea de impozit s-a acordat doar pentru cele două luni în care s-a instituit starea de urgenţă, iar procentul a fost de 10% în anumite cazuri şi de 50% în altele. În schimb, sunt şi localităţi în care reducerea este mai semnificativă, fiind aplicabilă pentru tot anul şi nu doar pentru cele două luni de stare de urgenţă, procentul variind şi aici (17% în anumite cazuri şi 25% în altele).

 

Cine poate beneficia de această facilitate şi care este documentaţia necesară?

Din experienţa practică se constată că principalii beneficiari ai facilităţii ar fi proprietarii de centre comerciale mari şi proprietarii de hoteluri care au avut activitatea suspendată în perioada stării de urgenţă. Însă de această măsură pot beneficia şi proprietarii de fabrici care deţin hale mari de producţie şi care au fost nevoiţi să întrerupă temporar sau total activitatea în perioada 16 martie–14 mai 2020.

Pentru a beneficia de această facilitate, proprietarii trebuie să depună o cerere la autorităţile locale, însoţită de alte documente, menţionate în deciziile consiliilor locale, până în data de 15 septembrie 2020. În general, documentele suplimentare solicitate de autorităţile locale se rezumă la certificatele pentru situaţie de urgenţă şi, dacă este vorba de o clădire închiriată, la actele adiţionale la contractele de închiriere, dar pot fi cerute şi alte documente din care să reiasă că sunt îndeplinite condiţiile de acordare a facilităţii, prevăzute în hotărârile autorităţilor locale.

Cei care au plătit deja integral impozitul datorat pentru perioada stării de urgenţă sau pentru întregul an vor putea solicita restituirea sumelor aferente reducerii după ce primesc acceptul autorităţii locale cu privire la acordarea facilităţii.

Între timp, s-a publicat şi un proiect de ordonanţă de urgenţă privind ajutorul de stat acordat chiriaşilor, care prevede un sprijin de 50% din chiria datorată pentru perioada 22 martie–14 iunie 2020, în cazul în care sunt îndeplinite anumite condiţii. Una dintre acestea este ca şi centrul comercial să fi oferit chiriaşului o reducere de minimum 50% din valoarea chiriei fixe. În cazul în care proiectul se va aproba în forma actuală, facilitatea se va adăuga celor existente deja în acest domeniu.

Material de Ana Petrescu, Senior Manager Taxe Directe, şi Robert Ionescu, Consultant Senior Taxe Directe, Deloitte România

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO