Constructii & Imobiliare

Dezvoltatorii pariază şi anul acesta pe parcurile de retail, după ce în 2021 au livrat 10 proiecte noi, majoritatea în oraşe de sub 150.000 de locuitori. Cushman & Wakefield Echinox: Din 2023 am putea vedea o revenire a interesului pentru oraşe mari şi pentru centre comerciale de tip mall

Bogdan Marcu, Partner, Retail Agency, Cushman & Wakefield Echinox

Bogdan Marcu, Partner, Retail Agency, Cushman & Wakefield Echinox

Autor: Cristina Bellu

10.02.2022, 11:03 243

Activitatea din piaţa locală de retail a rămas efervescentă anul trecut, pe fondul revenirii consumului, dezvoltatorii reuşind să livreze până la finalul lui 2021 zece noi proiecte, cu o suprafaţă totală de circa 100.000 metri pătraţi, din care şase, cumulând 70.000 metri pătraţi, au fost finalizate în ultimul trimestru al anului.

Atenţia dezvoltatorilor s-a îndreptat cu predilecţie spre oraşe terţiare, cu mai puţin de 150.000 de locuitori, unde au construit în special parcuri de retail, notează o analiză a companiei de consultanţă imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.

Potrivit acesteia, parcurile de retail continuă să fie formatul preferat de dezvoltatori şi în 2022, în condiţiile în care peste 80% din cei 100.000 metri pătraţi de spaţii noi anunţaţi pentru acest an, vor fi livrate în astfel de scheme.  

„Activitatea pe piaţa de retail a rămas efervescentă, pe fondul revenirii consumului, reflectat în evoluţia vânzărilor de retail, care în 2021 au avut un ritm de creştere peste cel înregistrat în 2019. Această dinamică, susţinută atât de vânzările de produsele alimentare, cât şi de cele nealimentare, se reflectă în planurile de extindere a portofoliilor deţinute în România anunţate de dezvoltatori, care au în prezent în diferite etape de dezvoltare proiecte care totalizează circa 300.000 metri pătraţi”, spune Bogdan Marcu, Partner, Retail Agency, Cushman & Wakefield Echinox.

Datele companiei de consultanţă imobiliară arată că extinderea cu 16.500 metri pătraţi a Colosseum Mall din Bucureşti este singurul proiect de tip mall care ar urma să fie finalizat în acest an, reprezentând şi primul centru comercial livrat în Capitală după şase ani fără niciun astfel de proiect nou.

Scallier, Prime Kapital (in joint-venture with MAS Real Estate), Square 7 Properties - Mitiska şi Iulius Group au printre cele mai consistente planuri de extindere pe piaţa de retail din România. De remarcat de asemenea, şi interesul grupului austriac Supernova pentru acest segment imobiliar, care şi-a făcut intrarea pe piaţa de retail românească în 2020 prin achiziţia centrului comercial Jupiter din Piteşti, şi a continuat investiţiile şi în 2021, când a preluat unui pachet de şase proprietăti comerciale operate de Cora, devenind astfel un jucător relevant.

„Dacă şi în 2022, ţintele principale pentru noi proiecte vor fi de asemenea oraşele de sub 150.000 de locuitori, iar formatele dominante vor fi parcurile de retail, începând cu 2023 am putea vedea o revenire a interesului pentru oraşe mari şi pentru centre comerciale de tip mall”, adaugă Bogdan Marcu.

Departamentul de retail al Cushman & Wakefield Echinox a închiriat în ultimii doi ani spaţii cu o suprafaţă cumulată de peste 30.000 de metri pătraţi în proiecte de retail din Bucureşti şi din ţară.


 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO