Constructii & Imobiliare

Diversificarea zonelor industriale depinde de suportul autorităţilor. JLL: Dezvoltatorii de spatii industriale îşi doresc ca autorităţile publice să fie mai deschise către investitii, să faciliteze procesul de autorizare şi să participe la extinderea reţelelor de utilităţi

Costin Bănică, Head of Industrial Department JLL Romania

Costin Bănică, Head of Industrial Department JLL Romania

Autor: Cristina Bellu

27.07.2020, 16:11 205

Diversificarea zonelor în care dezvoltatorii sunt dispuşi să construiască spaţii industriale depinde foarte mult de capacitatea autorităţilor de a crea condiţiile pentru atrage aceste investiţii, potrivit analiştilor companiei de consultanţă imobiliară JLL, care estimează că în perioada următoare am putea asista la conturarea unor alte zone de interes, în condiţiile în care autorităţile locale conştientizează într-o măsură din ce în ce mai mare că pot obţine beneficii suplimentare pentru comunitate şi bugetele locale abordând o atitudine proactivă în ceea ce priveşte investitorii privati şi încercând să înţeleagă mai bine necesităţile acestora.

”Cooperarea dificilă cu autorităţile locale, lipsa infrastructurii şi a utilităţilor, împreună cu reglementările neclare din domeniul dezvoltării urbane, sunt cele mai importante probleme identificate de către dezvoltatorii industriali atunci când încep un nou proiect. Dezvoltatorii de spatii industriale îşi doresc de la autorităţile publice să fie mai deschise către investitii şi să faciliteze procesul de autorizare, să participe sau să uşureze procesul de extindere a retelelor de utilităţi”, transmite Costin Bănică, Head of Industrial Department JLL Romania.

Mai mult decât atât, cel mai important criteriu pentru un dezvoltator imobiliar atunci când alege locaţia unei noi dezvoltari industriale este disponibilitatea unui Plan de Urbanism Zonal (PUZ) care să încadreze terenul sau zona pentru această utilitate. Astfel, autorităţile trebuie, fie să prevadă acest gen de oportunităţi în dezvoltarea Planului Urbanistic General, fie să ofere susţinerea în realizarea unui PUZ nou.

În ceea ce priveşte infrastructura şi utilităţile, factorii cei mai apreciaţi sunt accesul la reţeaua de electricitate şi de gaze şi accesul la infrastructura rutieră pentru trafic greu.

“Autorităţile locale cooperante şi proactive au şanse mai mari să atragă investitori prin dezvoltarea unei structuri care să înteleagă nevoile unui investitor de anvergură şi să poată purta un dialog cu aceştia. Structura din cadrul primariei nu trebuie să fie mare – o singură persoană care să înţeleagă întreg procesul de PUZ şi autorizare şi să aibă cunostinţe de piaţă imobiliară este suficientă ca un prim punct de contact pentru dezvoltator. Tot această persoană ar putea ajuta dezvoltatorul în procesul birocratic şi i-ar da acestuia încredere că are în autoritatea locală un partener”, explică specialiştii JLL.   

Pentru potenţialii chiriaşi/utilizatori ai spatiului industrial, pe lângă accesul facil la infrastructura rutieră adaptată traficului greu, este deosebit de importantă atragerea de personal prin accesul la infrastructura publică de transport. Astfel, autorităţile locale îi pot susţine şi mai mult prin oferirea de facilităţi fiscale pentru cei care angajează localnici.

O implicare a autorităţilor în rezolvarea acestor probleme ar ajuta la reglarea dezechilibrului existent e piaţa locală în ceea ce priveşte stocul de spaţii industriale şi de logistică, atât între Bucureşti şi celelalte zone din ţară, cât şi în varii subpieţe ale Bucureştiului, aceste dezechilibre venind din infrastructura incompletă. 

Stocul de spaţii industriale şi logistice se situa la finalul primului trimestru la 4,66 milioane de metri pătraţi, mai mult de jumătate în Bucureşti şi judeţul Ilfov (2,46 milioane mp), iar din aceştia peste 60% sunt de-a lungul autostrăzii A1 Bucureşti-Piteşti.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO