Constructii & Imobiliare

În ce stadiu sunt centurile ocolitoare de pe drumurile din România. Degeaba facem autostrăzi dacă transportatorii aşteaptă ore în şir pe centuri

În ce stadiu sunt centurile ocolitoare de pe drumurile...

Autor: Bogdan Alecu

06.09.2017, 13:14 2977

Centurile ocolitoare reprezintă „cheia” modernizării infrastructurii rutiere din România, în condiţiile în care până acum Compania de drumuri a investit bani grei în autostrăzi, însă degeaba există A3 Bucureşti-Ploieşti dacă la Domneşti un camion poate aştepta şi două ore pe Centura Capitalei.

Cel mai recent eşec înregistrat este pe centura ocolitoare a Băcăului. Lucrările au demarat oficial în prima parte a anului trecut, iar acestea vizau construcţia primului tronson de autostradă din Moldova. La aproape un an şi jumătate de atunci, deja bucăţile de fier de la fundaţie se vând la fier vechi, iar constructorul, turcii de la Eko Insaat Ve Tic AS a abandonat lucrările.

„Contractul de execuţie a variantei de ocolire Bacău a fost reziliat în data de 12.04.2017, iar stadiul lucrărilor la data rezilierii era de 2,54%. CNAIR SA a reziliat contractul din cauză că Antreprenorul nu şi-a respectat obligaţiile contractuale. În ceea ce priveşte fierul de pe şantier, vă comunicăm faptul că CNAIR SA nu a fost informat în mod oficial cu privire la această situaţie. Însă, vă informăm că aceste materiale nu au fost plătite de către CNAIR SA şi nici nu vor fi preluate ca urmare a rezilierii contractului de lucrări. Astfel că, Antreprenorul este singurul răspunzător de utilizarea materialelor rămase în şantier până la momentul preluării şantierului de către Beneficiar”, au comunicat reprezentanţii Companiei de Drumuri.

Anul trecut însă Dragoş Benea, preşedintele Consiliului Judeţean Bacău, spunea că este o zi istorică momentul în care începea construcţia celui mai important proiect de infrastructură din ultimii 25 de ani, în valoare de aproape 553 mil. lei. De asemenea, Halim Balkaya, directorul constructorului spunea că este primul proiect al lor din România.

Contractul pentu centura la nivel de autostradă a fost scos la licitaţie în aprilie 2013 iar dintre cele zece firme înscrise a fost declarată câştigătoare compania Eko Insaat Ve Tic AS din Turcia. Pe locul doi s-a aflat Max Boegl România SRL, care a contestat rezultatul. Din acest motiv, proiectul a f-fost blocat timp de trei ani, iar când în final au demarat construcţia, turcii au abandonat-o, ceea ce înseamnă că va mai dura ani buni până când un alt constructor va relua construcţia. Cel mai bun exemplu e centura Bucureştiului între DN2 şi A2, la care lucrările au fost abandonate în 2012 şi abia anul acesta, după cinci ani în care circulaţia a fost puternic îngreunată - timp în care lucrările puteau fi finalizate măcar pe tronsoanele începute de compania de drumuri.

Un alt exemplu de „eficienţă” este compania spaniolă Copisa, care construieşte centura ocolitoare de la Mihăileşti, Giurgiu, pe DN6. Drumul de 3 km cu două benzi pe sens, la câmpie, fără poduri, fără lucrări complexe, trebuia să fie gata în vara acestui an, aceştia având la dispoziţie un an de zile pentru 3 km de asfalt la câmpie. Spaniolii au demarat lucrările fix înainte de expirarea termenului-limită, invocând ca scuză prezenţa unor nuci. Acum, termenul limită este de primul semestru din 2018. Adică o companie din Spania, ţara cu cea mai modernă şi extinsă reţea de autostrăzi din Europa, va reuşi „performanţa” de a construi abia în doi ani de zile un drum de 3 km la câmpie. Compania de drumuri însă vrea să construiască în cinci ani o autostradă peste Carpaţi, însă are nevoie de 2 ani pentru 3 km la câmpie, iar din cauza constructorului Copisa traficul pe DN6 este blocat în fiecare zi pe raza oraşului Mihăileşti.

Cel mai important proiect de pe Centura Capitalei este pasajul de la Domneşti, unde compania de drumuri a ales un proiect complicat de sens giratoriu suspendat. Acesta a fost anunţat încă din 2015, însă în cel mai bun caz abia anul viitor vor demara lucrările. Astfel, în România dureză cel puţin trei ani ca lucrările la un proiect de infrastructură să demareze din momentul în care se comunică „demararea”. Spre comparaţie, podul de la Cernavodă peste Dunăre a fost construit în cinci ani la finalul secolului XIX. De aproape zece ori mai mic, peste un drum judeţean, pasajul de la Domneşti are nevoie tot de aproximativ cinci ani pentru a fi efectiv construit, diferenţa fiind făcută de birocraţie.

„Ţinând cont de faptul că în data de 25.08.2017 a fost emisă Decizia de expropriere pentru obiectivul de investiţie “Pasaj suprateran pe DJ 602 – Centura Bucureşti – Domneşti”, CNAIR SA urmează să emită Ordinul de începere al lucrărilor/serviciilor de supervizare. Având în vedere că acest contract este de tip proiectare şi execuţie (Fidic Galben), vă comunicăm că lucrările vor începe efectiv după aprobarea Proiectului Tehnic de către Beneficiar şi obţinerea Autorizaţiei de Construire. Astfel, termenul estimat de începere al lucrărilor este semestrul I 2018”, au explicat oficialii CNAIR.

 
 

Ce variante ocolitoare sunt în lucru în acest moment:

@ Varianta de ocolire Tecuci : stadiul lucrărilor este de 45%, iar termenul de finalizare estimat va fi în semestru al II-lea al anului 2018.

@ Centura Municipiului Bucureşti, sector cuprins între A1 şi DN7: stadiul lucrărilor este de 72%, iar termenul estimat de finalizare al lucrărilor este de 15.12.2017.

@ Varianta de ocolire Mihăileşti (GR): stadiul fizic al lucrărilor este de 13,2%, iar termenul de finalizare estimat va fi în semestrul I al anului 2018.

@ Varianta de ocolire Carei: contractul de execuţie al lucrărilor a fost reziliat în data de 29.06.2016 de către Antreprenor. Având în vedere faptul că lucrările erau executate în procent de 88% s-a stabilit că finalizarea lucrărilor rămase de executat să se realizeze în regie proprie. Termenul estimat de finalizare este decembrie 2017.

@ Varianta de ocolire Târgu Mureş: stadiul fizic al lucrărilor este de 33,72%, iar termenul estimat pentru finalizarea lucrărilor în luna februarie 2018.

@ Varianta de ocolire Târgu Jiu: stadiul fizic al lucrărilor este de 33,72%, iar termenul estimat pentru finalizarea lucrărilor în luna decembrie 2018.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO