Piteştiul este marele câştigător al anului 2024 la capitolul livrări de spaţii noi de malluri şi centre comerciale, în contextul în care va găzdui aproape 80.000 mp de spaţii noi, dintr-un total de 180.000 mp de spaţii noi livrate la nivel naţional în acest an, a explicat Silviu Pop, Director CEE & Romania Research la Colliers, în conferinţa ZF Malluri & Centre Comerciale `24.
„Este anul Piteştiului, care primeşte anul acesta 70-80.000 mp din cei 180.000 mp care sunt estimaţi la nivel naţional pentru anul acesta, deci o valoare seminificativă. Aşa s-a nimerit să fie. Se întâmplă lucruri şi în alte părţi ale ţării, chiar dacă avem anul acesta o concentrare atât de mare în Piteşti”.
Prime Kapital a inaugurat în primăvara acestui an Argeş Mall în Piteşti, după o investiţie de peste 100 de milioane de euro. De cealaltă parte, Square 7 Properties deschide în această toamnă centrul comercial Shopping Park Piteşti.
„Avem aproximativ 110.000 mp livraţi în prima jumătate a anului, mai sunt câteva centre comerciale, până în 180.000 mp cu totul, care sunt în a doua parte a anului. Anul viitor se anunţă destul de aglomerat ca livrări, aproape 200.000 mp, cu menţiunea că din 2026 încep să apară pe radar marile centre comerciale. Chiar din 2025 au început, că anul viitor avem o primă inaugurare, un refurbish foarte mare în Iaşi, cu extindere, adică Mall Moldova, fostul centru comercial Era Iaşi. (...) Asta e poate noutatea acestor ani, au revenit pe tapet aceste dezvoltări mari, cum vedem ce se întâmplă din partea Iulius sau Prime Kapital în Cluj, Constanţa, Iaşi”.
Ce a mai declarat în cadrul evenimentului:
- Noi avem undeva la 4,3-4,4 milioane mp de spaţii comerciale moderne în România. Dacă ne uităm la ţările din jur şi păstrăm proporţiile, probabil mai avem multe sute de mii mp doar ca să prindem din urmă unde se află ei acum.
- Sectorul de retail este atrăgător nu doar în România, ci şi la nivelul regiunii. NEPI Rockastle tocmai ce a închis o tranzacţie care este cea mai mare de investment din Europa Centrală şi de est şi poate una dintre cele mai mari din Europa anul acesta, achiziţia Magnolia Shopping Center din Wroclaw Polonia, pentru peste 370 de milioane de euro.
- În România există loc şi pentru retailul offline şi pentru cel online, cumva au putut creşte cot la cot, ceea ce este oarecum o raritate. În multe ţări occidentale, online-ul a crescut în detrimentul magazinelor fizice. În România vedem că a crescut şi retailul online, dar şi magazinele fizice au crescut în ultimii ani.
- Avem loc în piaţă în continuare pentru branduri noi.
- Cu siguranţă este foarte mult loc de creştere în România pe tranzacţiile imobiliare cu active comerciale şi ce vedem în ultima perioadă este că multe tranzacţii de retail s-au întâmplat cu capital local, ceea ce este un aspect îmbucurător, arată maturizarea economiei româneşti. Nu mai vorbim doar de fraţii Pavăl de la Dedeman, au fost tranzacţii cu capital românesc, inclusiv capital mai instituţional, cum e BT Property, care a cumpărat un centru comercial şi nişte clinici medicale în zona Transilaniei.
- Încă mai sunt zone care se pot dezvolta în România, trebuie să trecem prin etapa niciun oraş fără centru comercial. Încă mai avem oraşe care nu au un centru comercial modern şi asta a fost povestea ultimilor 5-6 ani.