Constructii & Imobiliare

Valoarea totală a activelor evaluate de Cushman & Wakefield Echinox în 2021 a crescut cu 40% an/an, la 5,5 mld. euro, pe fondul atragerii unor proiecte de dimensiuni mai mari

Bogdan Sergentu, Head of Valuation & Consulting, Cushman & Wakefield Echinox

Bogdan Sergentu, Head of Valuation & Consulting, Cushman & Wakefield Echinox

Autor: Cristina Bellu

20.04.2022, 11:25 72

Departamentul de evaluări al companiei de consultanţă imobiliară Cushman & Wakefield Echinox a înregistrat anul trecut peste 380 de proprietăţi evaluate, cu o valoare cumulată de 5,5 miliarde de euro.

Faţă de 2020, portofoliul departamentului de evaluări a înregistrat o creştere de 10% din punct de vedere al numărului de proprietăţi, în timp ce valoarea cumulată a activelor evaluate a avut o creştere de 40%, pe fondul câştigării unor proiecte de dimensiuni mai mari, arată datele transmise miercuri de reprezentanţii companiei.

„Evoluţia pieţei imobiliare din România în timpul pandemiei, dar şi în contextul conflictului din Ucraina, a fost în general una pozitivă, sectorul spaţiilor industriale şi logistice şi cel rezidenţial înregistrând creşteri. Pieţele de retail şi de office au înregistrat evoluţii diferite, proprietăţile de top menţinându-şi sau chiar apreciindu-şi valoarea, în timp ce proiectele secundare au avut de suferit de pe urma restricţiilor şi schimbărilor din piaţă”, explică Bogdan Sergentu, Head of Valuation & Consulting, Cushman & Wakefield Echinox.

Analiza mai arată că pe parcursul anului trecut segmentul industrial a înregistrat cea mai mare compresie a yield-urilor premium, acestea scăzând cu aproximativ 75 – 100 puncte de bază.

„Se constată o cerere în creştere de spaţii logistice, iar pe fondul unei rate de neocupare scăzute, principalii investitori şi-au extins portofoliile prin livrarea de noi spaţii”, spun reprezentanţii companiei.

În ceea ce priveşte segmentul de retail, se constată o compresie a yield-urilor pentru proprietăţile prime şi un avans al vânzărilor retailerilor din anumite domenii. Creşterea mai pronunţată a vânzărilor în online în anumite sectoare şi modificarea comportamentului consumatorilor au început să genereze schimbări în peisajul comerţului românesc. În timp ce parcurile de retail au avut de câştigat, mall-urile urbane clasice încă au de recuperat pentru a ajunge la rezultatele de dinaintea perioadei restricţiilor.

Asemănătoare este şi evoluţia pieţei de birouri, care străbate o perioadă de segmentare mai pronunţată şi o diferenţiere între clădirile de top, ce beneficiază de yield-uri în scădere şi valori în creştere, şi imobilele mai puţin atractive, care au ajuns să înregistreze neocupări structurale semnificative, concluzionează consultanţii de Cushman & Wakefield Echinox.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO