Crypto Club

Crypto Club. Cum alegi o platformă de tranzacţionare: varietatea serviciilor, diversitatea monedelor, comisioanele, rapiditatea şi produsele de economisire fac diferenţa pentru utilizatorii din România

08.07.2022, 00:05 Autor: Alex Ciutacu

♦ Platforma Tradesilvania listează astăzi 56 de monede digitale şi 128 de opţiuni de schimb (swap).

Investitorii interesaţi de piaţa active­lor digitale îşi aleg platforma de tranzac­ţio­nare în funcţie de un cumul de factori pre­cum varietatea serviciilor oferite, diversita­tea monedelor şi a opţiunilor de schimb listate, comisioane sau rapiditatea şi gradul de automatizare al platformei, a explicat Marian Rusu, chief operating officer al Tradesilvania.

„În cazul unei platforme de tranzacţio­nare sau de bunuri digitale, cum este şi Tradesilvania, prima diferenţă ar fi că ele acoperă în general mai multe servicii, începând de la depuneri şi retrageri (ramp on/ramp off), poţi să intri şi să ieşi cu bani fiat din aceste platforme“, a spus el în ca­drul emisiunii Crypto Club, realizată de ZF în parteneriat cu Tradesilvania.com, plat­formă premium de investiţii digitale.

Expansiunea pieţei crypto a dus în ulti­mii ani la apariţia unui număr ridicat de platforme care oferă servicii specifice. Printre acestea pot fi identificate platfor­mele de ramp on/ramp off, platformele de exchange, platformele DeFi dedicate schimburilor dintre monede (swap), dar şi o serie de platforme cu servicii de econo­misire sau de creditare.

„Vectorul pe care îl simţim este că aceste platforme de investiţii digitale atrag clienţi şi se dezvoltă mult în zona de servicii adiţionale, cum este în cazul nostru cu pro­dusele de economisire, unde tu capitalizezi pe cantitatea de monedă pe care o ai“.

Diversitatea monedelor

Un investitor la început de drum intră în platforma de investiţii în active digitale printr-o depunere în lei sau în euro, de unde îşi poate achiziţiona una dintre monedele listate - 56 în cazul Tradesilvania - având ulterior la dispoziţie un număr ridicat de parităţi (swap).

„Cred că este foarte important atunci când cineva intră în piaţa crypto numărul de parităţi pe care le oferă platforma de tranzacţionare şi noi ne bucurăm acum cu 128 de parităţi. Practic, investitorul intră în primă fază cu lei în platformă, spre exemplu, cumpără o criptomonedă şi apoi are opţiunea de a se retrage în USDT pentru a cumpăra ulterior altă monedă. Nu trebuie să retragă constant înapoi în fiat pentru a intra în altă monedă“.

Marian Rusu spune că diversitatea monedelor este un „must“, aceasta fiind şi una dintre concluziile unui studiu derulat la începutul anului de Tradesilvania în parteneriat cu IPSOS România, referitor la adopţia criptomonedelor în România.

„În momentul în care o persoană investeşte într-o criptomonedă este foarte important să aibă la dispoziţie şi o paritate directă. Dacă tu cumperi BTC, spre exemplu, şi vrei să ajungi în alt proiect, cum ar fi EGLD, trebuie să ai şi o paritate directă pentru că dacă eşti nevoit să mergi din BTC înapoi în RON şi ulterior în EGLD, toate aceste mişcări aduc diferite costuri“.

Comisoane şi costuri

O altă concluzie din studiul amintit de reprezentantul platformei de investiţii în active digitale este legată de importanţa pe care le au comisioanele în piaţa crypto şi în decizia de a alege o platformă sau alta.

„Ar fi comisionul de alimentare - care la noi este zero, dar în piaţă ajunge şi spre 5% - comisionul de tranzacţionare, comisionul de retragere şi comisioanele specifice de reţea pentru transferurile în crypto, când alegi să transferi într-un alt serviciu sau să duci banii către portofelul tău“.

În ceea ce priveşte comisoanele de retragere, acestea diferă de la platformă la platformă, iar în cazul Tradesilvania este practic un comision standard de 10 lei sau 1 euro indiferent de suma care este retrasă. Referitor la comisioanele de tranzacţionare, acestea sunt structurate pe nivele de încadrare a clienţilor, iar la volume mari pot ajunge şi la 0,1%.

Automatizare şi servicii

Spre deosebire de bursă, piaţa crypto funcţionează 24 de ore din 24, ceea ce face ca rapiditatea şi nivelul de automatizare al unei platforme să fie un factor decisiv atunci când discutăm despre cum alegi o platformă de tranzacţionare.

„Automatizarea la nivelul platformei se traduce sub mai multe forme, una ar fi rapiditatea cu care poţi face o tranzacţie şi momentele sunt cheie uneori în crypto, însă cred că cel mai mare avantaj este ca o platformă să fie disponibilă 24 de ore din 24. Dacă te hotărăşti în ajunul Crăciunului să fii investitor în crypto poţi face asta instant, nu aştepţi să opereze cineva manual sau să facă ordine, indiferent de mărimea lor“.

Consumatorul are aşteptările deja formate şi vine dinspre un sistem bancar în care lucrurile se dezvoltă constant, ceea ce hrăneşte aşteptarea ca lucrurile să se întâmple repede. Mai mult, volatilitatea din piaţă înseamnă că orice investitor are nevoie ca ordinul să fie plasat cât mai aproape de ceea ce poate fi considerat „instant“, în niciun caz a doua zi.

„Din punctul ăsta de vedere chiar ne bucurăm de un ecosistem şi cred că suntem singurii din România care au reuşit să implementeze o platformă 100% automatizată“.

Automatizarea platformei este importantă şi pentru servicii care îi aduc utilizatorului un anumit grad de protecţie, mai ales atunci când nu poate sta non-stop conectat la piaţă. Aici intervin tipurile de ordine pe care le oferă platforma.

„Avem şi aceste tipuri de ordine de stop loss, pe care tu le poţi seta în cadrul platformei şi să te aperi sau să fructifici anumite oportunităţi. Cu un astfel de ordin poţi seta la nivelul aplicaţiei ca o tranzacţie să fie operată automat în momentul în care un preţ atinge anumiţi parametri“.

Un alt element important pentru utilizatori este adus de produsele de economisire pe care le oferă platforma pe care au ales-o. Dacă proiectul Bitcoin este construit pe Proof-of-Work, unde tranzacţiile sunt validate de mineri şi de o putere computaţională ridicată, proiectul Cardano şi majoritatea celorlalte din piaţă sunt construit pe sistemul Proof-of-Stake, unde minerii au fost înlocuiţi de validatori. Această evoluţie a dat naştere aşa-numitului serviciu de staking, care oferă o recompensă.

Concret, un utilizator poate să plaseze o monedă în serviciul de staking oferit de o platformă şi va primi o recompensă procentuală anuală, sub forma monedei implicate. Această recompensă poate fi încasată chiar şi zilnic sau săptămânal, în funcţie de proiect şi poate ajunge şi până la 13% pe an în cazul proiectelor listate de Tradesilvania pe acest serviciu.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Trandesilvania