Crypto Club

Crypto Club. Răzvan Moldovan, Tradesilvania: În piaţa crypto din România sunt clienţi instituţionali mari, iar trendul este în creştere

13.10.2022, 16:30 Autor: Alex Ciutacu

♦ REMAX România, TechVentures Bank, SOS Satele Copiilor şi Narada sunt câţiva dintre partenerii cu care Tradesilvania a realizat diferite integrări de servicii.

Piaţa crypto din România începe să atragă din ce în ce mai mulţi clienţi instituţionali care sunt interesaţi de plasamente în active digitale, iar aceştia sunt de cele mai multe ori companii mari, a explicat Răzvan Moldovan, cofondator al Tradesilvania.com.

„Nu sunt mulţi din România, dar sunt mari, iar trendul este în creştere. Suntem compania din spaţiul crypto care vorbeşte cel mai mult despre conformitate legală şi măsuri de cunoaştere a clientelei şi tranzacţiilor. Şi aici aplicăm o serie de măsuri care asigură un bun mers al relaţiei, iar acest lucru nu este de fiecare dată cel mai popular, deşi este, credem noi, modul în care putem să susţinem cel mai bine creşterea responsabilă a acestei industrii în România şi UE”, a spus el în cadrul proiectului Crypto Club, realizat de ZF în parteneriat cu Tradesilvania.com, platformă premium de investiţii digitale.

Apetitul acestor clienţi instituţionali este în creştere, atât la nivel local, cât şi la nivel european şi internaţional. În România, aceşti clienţi nu activează neapărat în spaţiul crypto, ci şi în alte industrii.

„Client instituţional înseamnă companii şi instituţii care utilizează produsele şi serviciile Tradesilvania ca infrastructură pentru propriile servicii sau produse oferite clienţilor lor. Acestea activează în domenii diverse, fie ele din spaţiul crypto sau industria financiară clasică, e-commerce, etc. În mod similar, anumiţi clienţi mari şi foarte mari pot accesa serviciile noastre prin integrări specifice, care facilitează o viteză de tranzacţionare mai mare, volume ridicate şi costuri speciale”.

Ce vor clienţii instituţionali

Astfel, aşa-numitele integrări specifice sunt cele care fac diferenţa pentru clienţii instituţionali, fie că este vorba despre companii sau instituţii, indiferent de industria din care aceştia fac parte.

„Integrările pot fi atât în relaţie cu lumea financiară clasică, cât şi cu servicii specifice crypto. Ambele sunt în plină creştere şi accelerează în fiecare trimestru, inclusiv în bear market. Unele sunt concentrate în zona de plăţi, cum ar fi integrări cu procesatori de plăţi, servicii de e-commerce, altele acoperă nevoi din sfera lichidităţii, staking, etc, dar şi integrări punctuale la nivelul fluxurilor din diverse domenii”.

În cazul Tradesilvania, un exemplu concret de integrare este dat de fluxul comun cu REMAX România, prin care este facilitată vânzarea şi achiziţia de imobile prin intermediul criptomonedelor. De asemenea, Moldovan a furnizat mai multe exemple.

„Serviciul de savings oferit clienţilor noştri, parteneriatul cu TechVentures Bank, integrare servicii de brokeraj crypto, SOS Satele Copiilor şi Narada, două asociaţii care pot acum accepta donaţii în crypto”.

Un alt exemplu oferit de reprezentanţii platformei de investiţii se traduce prin facilitarea către companiile de IT din România a unui canal sigur prin care pot să-şi ofere serviciile în sfera crypto.

„Pentru aceste companii oferim un serviciu de verificare şi compensare a sumelor încasate din crypto în RON. Practic, companiile de IT, producţie de software din România au acum o soluţie prin care să acceseze mai uşor proiecte în zona de blockchain, noi rezolvând problema cashflowului pentru ei, în cazul în care sunt plătiţi în criptomonede – ceea ce este normal la nivelul proiectelor mari la nivel global”.

Toate aceste integrări presupun sprijin din punct de vedere juridic, administrativ şi tehnic, iar cel mai des întâlnite printre solicitările clienţilor sunt soluţiile care ajută companiile să încaseze sumele facturate pentru proiecte şi servicii software în portofelul lor.

„Avem mai mulţi clienţi din zona de dezvoltare IT şi management care lucrează pentru proiecte interne şi internaţionale din sfera blockchain. Acestora le oferim atât consultanţă cât şi integrare pe fluxuri de comunicare şi transfer de date informaţii şi documente, în aşa fel încât din punctul lor de vedere să fie cât mai simplu. Sunt multe elemente de luat în calcul aici, de la monitorizări active a clienţilor lor, ale adreselor acestora, până la stabilirea unor fluxuri specifice şi consultanţă specializată oferită gratuit în vederea adaptării la cadrul legislativ şi cel de raportare actual din România”.

Moldovan este de părere că în perioada următoarea este foarte importantă zona de educare şi informare pentru clienţi sau pentru potenţiali clienţi.

Întrebat de ce ar alege un client instituţional să investească printr-o platformă româneasc în locul uneia internaţionale, reprezentantul companiei spune că este vorba în primul rând despre flexibilitate.

„În relaţia cu o companie, fie ea mică sau mare, atunci când discuţi despre integrări, ai nevoie de înţelegere şi customizare, de un dialog constructiv. Noi oferim toate aceste lucruri pentru că suntem prezenţi în această piaţă de peste patru ani, ştim specificul legislativ, fiscal, obligaţiile şi drepturile companiilor din România. Motivele sunt diverse şi se aseamănă cu cele pentru care ne aleg persoanele fizice: posibilitatea tranzacţionării direct în RON, alimentări rapide în bănci din România, costuri reduse de alimentare sau retragere, etc”.

Cum se comportă în bear market

Piaţa crypto este într-o perioadă de bear market, la fel ca piaţa bursieră, ceea ce se traduce la nivel global cu volume de tranzacţii mult mai reduse şi un apetit la risc mult mai scăzut. Dincolo de BTC, ETH şi alte proiecte mari, volumele ce pot fi observate în ultimele luni sunt mici. Una dintre întrebările importante referitoare la piaţa din România ar fi cum reacţionează clienţii instituţionali la un bear market?

„Dacă ne referim aici la companii, reacţia lor este mai obiectivă de cele mai multe ori pentru că şi investiţiile acestora sunt pe termen mai lung. Aşa cum şştim deja, ciclicitatea pieţelor este un fenomen generalizat în zona investiţională, inclusiv în cazul activelor digitale. Ştiu şi ei asta, de aceea pentru ei aceste momente sunt mai evident momente de acumulare, în care achiziţionează regulat monedele dorite, din ce observăm noi”.

Întreg comportamentul clienţilor instituţionali este diferit când vine vorba de investiţii, întrucât aceştia „au mai multe puncte de interes şi nu sunt adepţii câştigurilor pe termen scurt”.

„Mai mult, dacă e să ne referim strict la clienţi instituţionali, unele integrări presupun includerea Tradesilvania pe anumite fluxuri operaţionale, de exemplu încasări şi plăţi în crypto, compensări şi servicii adiţionale, iar acest lucru este foarte diferit faţă de investiţiile standard ale clienţilor persoane fizice sau companii standard. Tocmai de aceea avem această categorie de clienţi instituţionali care aderă la valorile noastre şi cu care dezvoltăm o relaţie de transparenţă 100% cu privire la cashflow şi alte informaţii relevante pentru îndeplinirea obligaţiilor noastre legale”.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Trandesilvania