• Leu / EUR4.9427
  • Leu / GBP5.4791
  • Leu / USD5.1135
Crypto Club

Crypto Club. Vlad Mercori, StakeBorg: Probabil va trebui să investeşti în zece proiecte până vei nimeri unul bun. Asta se întâmplă şi la marile companii de venture capital

19.08.2022, 00:06 Autor: Alex Ciutacu

O analiză trebuie să înceapă prin formarea unui filtru referitor la piaţa crypto, la care se adaugă surse de informare şi educare, monitorizarea investiţiilor fondurilor din piaţă, canalele sociale ale fiecărui proiect şi echipa de fondatori. 

Identificarea unui proiect valid şi de viitor pe blockchain reprezintă un proces complex, care nu poate fi realizat cu o rată de succes ridicată în acest moment în care se află industria, ceea ce înseamnă că va trebui să mergi „pe pipăite“, a explicat Vlad Mercori, CEO al StakeBorg. 

„Să investeşti în crypto cu pretenţia de a avea o rată de succes mare este mai mult o iluze decât o realitate, deci prima premisă sănătoasă de la care trebuie să plece oamenii este că probabil va trebui să investeşti în zece proiecte până să nimereşti unul bun. Şi întrebarea la care trebuie să îţi răspunzi este «Sunt OK mental cu acest lucru? Îmi permit finanţele să investesc în 10 proiecte pentru ca unul să scoată banii pentru toate?». Asta se întâmplă şi la marile companii de venture capital, ceea ce înseamnă că nu poţi avea pretenţia tu ca industrie tânără să le nimereşti pe cele care vor fi de succes în condiţiile în care nici cei care le construiesc nu ştiu cu certitudine dacă vor fi un succes“, a spus el în cadrul emisiunii Crypto Club, realizată de ZF în parteneriat cu Tradesilvania.com, platformă premium de investiţii digitale. 

Mercori consideră că un investitor ar trebui să îşi formeze un filtru propriu atunci când vine vorba de identificarea proiectelor crypto care s-ar putea dovedi de succes şi ar trebui să plece de la premisa că este greşit să împărţim piaţa crypto între proiecte de succes şi aşa-numitele scam-uri. 

„Cred că împărţim în mod greşit proiectele crypto în două: scam-uri şi succese, şi-atunci pierdem din vedere că 95% dintre startup-urile non-crypto dispar după primii 3-5 ani, dar avem pretenţia ca majoritatea proiectelor crypto să fie de succes în primii 5 ani. Realitatea este că e mult mai greu să construieşti un proiect crypto pe bune decât un startup în viaţa reală, pentru că în viaţa reală ai mult mai multe exemple din trecut pe care să te bazezi“. 

El crede că primul lucru pe care ar trebui să îl ştie un investior este că piaţa crypto se împarte între „startup-uri care îşi dorsc să facă ceva şi alţii care doar mimează aceste startup-uri“. 

„Este aproape imposibil să identifici cu o rată de reuşită ridicată acele proiecte care vor fi foarte mari. Gândiţi-vă că sunt mulţi investitori de tip venture capital care au zis pas la Uber, Facebook şi cele care au devenit ulterior cele mai mari businessuri ale lumii“. 

Pentru a te putea poziţiona corect în lumea crypto, Vlad Mercori este de părere că este esenţial să înţelegi dinamica pieţei şi să crezi în ea, pentru a nu intra într-o perioadă extrem de emoţională în perioadele de bear market. Ulterior, fiecare trebuie să hotărască ce fel de investitor vrea să fie. 

„După ce ai înţeles asta trebuie să te hotărăşti ce fel de investitor eşti, pe termen lung sau dacă vrei să faci bani peste un an. Trebuie să îţi dai seama de unde cumperi şi unde le păstrezi. Trebuie să ştii lucrurile astea de la început, să ai nişte noţiuni minime de securitate, pentru că crypto este încă <<Vestul Sălbatic>> când vine vorba de securitate şi este nevoie să petreci ceva timp să înţelegi de unde cumperi viitoarele tale investiţii şi unde le păstrezi“. 

Formarea unui filtru ar trebui să continue cu surse de informare şi educare, urmate de conturile sociale ale fiecărui proiect în parte. În etapa următoare, un investitor ar trebui să se uite la fondurile de investiţii care au pariat deja pe proiectele de care este interesat. 

„Următorul pas este să vezi cine a investit în respectivele proiecte, mă refer la fonduri, pentru că e un semnal important în piaţă să vezi cine a investit. La fel cum se întâmplă şi în businesurile non-crypto, fondurile care investesc sunt un vehicul important pentru a-ţi face o idee dacă startup-ul respectiv are şanse mai mici sau mai mari de reuşită. Încearcă să îţi dai seama care sunt fondurile mari şi care sunt fondurile de încredere, care au un istoric prin care au investit în proiecte bune“. 

După aplicarea acestor filtre, Mercori le recomandă investitorilor să se uite la echipa de fondatori, la istoricul lor în piaţa crypto, la consultanţii atraşi în proiect şi la nivelul de dedicare pe termen lung al acestor consultanţi. Mai mult, investitorii ar trebui să apeleze la diferite surse de informare pentru a înţelege ce înseamnă metricele din spatele unui proiect specific, de la suppply-ul total de monede, la volume şi până la exchange-urile pe care este listat un proiect.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Trandesilvania