Cu România pentru România

Proiect ZF/Kaufland Cu România pentru România, un proiect ZF şi Kaufland. Cristian Tudor, fondator al Microgreens România: În şase ani putem ajunge unicorn, dar pentru asta avem nevoie de investiţii de 80 de milioane de euro

11.10.2022, 00:05 Autor: Cristina Roşca

♦ Până acum, investiţiile în Microgreens România s-au apropiat de 3,5 mil. euro, cea mai mare parte a sumei fiind pariată în 2022.

Producătorul de microplante şi varii tipuri de salate Microgreens estimează pentru anul viitor afaceri de 3,5 mil. euro, duble faţă de 2022, dat fiind că producţia în două noi sere va da primele roade.

„Doar anul acesta am investit aproape 2,2 milioane de euro în cele două sere verticale - una dedicată clientului Kaufland, iar o a doua pentru Eisberg (producător de salată - n.red.). În anii anteriori am mai investit undeva la încă un milion de euro în sere, în facilităţile de producţie clasice şi în tot ce am mai făcut. În total, mergem spre 3,5 mil. euro investiţii“, a spus Cristian Tudor, fondator al Microgreens România.

Banii investiţi până acum au provenit atât din fonduri proprii, cât şi din împrumuturi bancare.

„Am avut norocul să avem deschidere din partea mai multor bănci. Noi suntem într-un business care generează cash, care face profit. Este un business al costurilor şi trebuie să vedem cum facem să rămânem eficienţi“, a mai spus antreprenorul în emisiunea Cu România, pentru România, un proiect ZF şi Kaufland.

În contextul actual, cel mai tare pe Cristian Tudor îl sperie instabilitatea la nivel de costuri de energie electrică.

„Suntem mari consumatori de energie electrică făcând această agricultură de la microgreens la indoor vertical farming. Astăzi, la preţurile actuale, energia reprezintă 33% din totalul costurilor. Iar asta în contextul în care preţul e plafonat. Ne sperie că am putea ajunge să plătim de

două-trei ori mai mult. Atunci ar fi o problemă. Căutăm soluţii alternative. Independenţa energetică este focusul principal acum.“

Uitându-se în urmă, antre­pre­norul spune că cel mai bun moment pentru business a fost la început, când, deşi nu ştia atunci ce înseamnă cashflow, a ajuns pe breakeven (de cheltuieli primare) în doar două săptămâni.

„Şi asta mai ales că m-am apucat de agricultură în noiembrie spre decembrie, când şi costurile sunt cele mai mari. Am fost la început singur. Am crescut treptat şi am ajuns astăzi la aproape 30 de persoane şi în următoarele luni vrem să mărim echipa până undeva la 40 de oameni.“

Modelul de business al Microgreens este acela în care fiecare dintre cei doi clienţi ai noilor sere ñ Kaufland şi Eisberg - îşi asumă şi ei o parte din riscuri. Ei îşi asumă toată cantitatea pe care serele o vor produce în următorii cinci ani.

„În permanenţă, noi ne am dus către majoritatea partenerilor. Cu Eisberg şi cu Kaufland ne dorim parteneriate în oricare din ţările în care ei mai sunt prezenţi. Mai departe, vrem să ne dezvoltăm la nivel global. Noi facem agricultură pe verticală, dar plecăm de la faptul că suntem producătorul tehnologiei pe care o folosim.“

Iar această tehnologie poate fi folosită în mai multe segmente. Cristian Tudor spune că deja poartă discuţii cu parteneri din Cehia, Egipt sau Italia.

„Sunt multe ţări unde putem să ne plasăm într-un depozit care deja există, lângă o fabrică care deja există.“

Agricultura pe verticală nu este doar despre salate sau despre plante aromatice ori chiar microplante. Genul acesta de agricultură poate fi replicat inclusiv la roşii sau fructe de pădure.

„La finalul anului o să fie gata primele produse care să fie livrate către magazine. Anul viitor va fi primul în care investiţia actuală va da roade.“

Astfel, cifra de afaceri se va dubla la 3,5 mil. euro în 2023. Iar ca produse livrate, hub-ul pentru Eisberg va realiza între 200 şi 220 de tone de rucola, spanac şi încă două alte produse mai puţin consumate - baby kale şi batavia. Iar către Kaufland compania va livra produse din mai multe categorii, dar în special de plante aromatice. E vorba de 60.000 de plante pe lună, combinate cu vlăstari şi o formă de salată.

„Noi am ales plantele pentru Kaufland, la Eiberg am mers pe nevoia lor.“

În acest context, Cristian Tudor vorbeşte despre posiblitatea ca Microgreens să ajungă unicorn.

„Avem deja o validare de la mai mulţi parteneri, validare care ne dă încredere că poate în viitorul apropiat, în cinci sau în şase ani, putem să atingem 200.000- 250.000 de metri pătraţi de sere, în aşa fel încât businessul să poată să producă o cifră de afaceri care, în funcţie de modul de evaluare, să ne ducă inclusiv într-o zonă de unicorn.“

Pentru a ajunge aici, ar fi nevoie de investiţii de 80 mil. euro. Iar ca cifră de afaceri vorbim de 150-200 mil. euro anual.

„Am putea ajunge la acest nivel cam în şase ani. Astăzi principalii noştri investitori sunt antreprenori individuali. În afara României, cele mai mari runde de finanţare s-au făcut cu fonduri de investiţii de tip venture capital“, conchide antreprenorul indicând o potenţială direcţie de mers.

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Kaufland