Cu România pentru România

ZF/Kaufland Cu România pentru România. Elena Licsandru, cofondatoare Nomomoo: Sperăm să dublăm cifra de afaceri în 2022. Am intrat în retailul mare în acest an şi s-a simţit în vânzări

04.10.2022, 00:06 Autor: Cristina Roşca

Brandul Nomomoo este operat de către compania Earthlings Gourmet SRL, cu afaceri de 636.000 de lei anul trecut, plus 108%.

Brandul de produse vegane Nomomoo, ce a fost fondat în 2018, a ajuns să producă astăzi 4.000-5.000 de articole pe lună, iar Elena Licsandru, cofondatoarea afacerii, afirmă că mai e loc de creştere.

„Lunar producem 4.000-5.000 de bucăţi şi sperăm să creştem. Acum suntem opt persoane care se ocupă de business. Am început eu şi sora mea, apoi ni s-a alăturat şi fratele nostru, iar ulterior am angajat, mai ales în pro­ducţie“, a spus Elena Licsandru în cadrul emisiunii Cu România, pentru România, un proiect ZF şi Kaufland.

Cei trei fraţi au fondat firma în 2018, dar au început să vândă pro­dusele în anul următor.

„Este un business de familie, iar firma a luat naştere ca urmare a nevoi­lor noastre legate de alimentaţie. Toţi avem o alimentaţie bazată pe plante.“

Ideea le-a venit în momentul în momentul în care Ana, una dintre su­rori, care locuia la momentul respectiv în Bali, a descoperit nişte brânzeturi care i-au plăcut, nişte brânzeturi matu­rate, realizate din caju.

„Discutând despre nevoile vegani­lor de peste tot din lume, am decis ca ea să revină în ţară şi să pornim aceas­tă afacere împreună. Apoi, am mers la cursuri în Berlin pentru a învăţa.“ Niciunul dintre cei trei fraţi nu avea experienţă în industria alimentară, iar asta s-a simţit în demersul lor, spune Elena Licsandru.

„Am avut multe de învăţat şi încă avem, dar am colaborat cu specialişti care ne-au îndrumat pe parcurs pentru a ajunge aici.“

În Berlin, capitala europeană a veganismului, în momentul în care au urmat cursurile, ei au văzut amploarea acestui fenomen ce poate fi analizat atât prin perspectiva numărului de restaurante vegane, cât şi din cea a diversităţii produselor disponibile în magazine. „Am prins curaj, convinşi fiind că şi în România se va întâmpla la fel, că nu vom produce brânzeturi doar pen­tru noi şi familia noastră.“

De altfel, în cei patru-cinci ani de activitate ai Nomomoo se vede deja o schimbare în România. În pandemie spre exemplu, tot mai mulţi oameni au început să se uite cu mai mare aten­ţie la propria alimentaţie. Ei au căutat produse sănătoase şi au încercat să elimine, pe cât s-a putut, alimentele de origine animală, adaugă Elena Licsandru.

Totodată, în România, vânzările de articole vegane cresc foarte mult în perioadele de post. Totuşi, o parte dintre cei care au încercat Nomomoo în perioada postului au rămas fideli produselor, explică Elena Licsandru.

„Businessul nostru a evoluat, am pornit la drum cu 5-6 produse - brân­zeturi maturate, unt şi cremă tartina­bilă -, iar treptat am crescut.“ De cu­rând, cei trei fraţi au lansat smântână şi tzatziki. „Vedeta noastră - care a devenit best seller la scurt timp după lansare - este unfoiegettable - alterna­tivă vegană la foie gras. Am lansat şi trei tipuri de trufe. Ne-am extins por­tofoliul şi o vom face în continuare.“

Cu excepţia trufelor realizate din alune de pădure, toate celelalte produ­se sunt din caju - hidratat şi fermentat de cele mai multe ori. Brandul nu foloseşte conservanţi.

„Am încercat să recreăm gustul brânzeturilor, iar caju-ul permite asta, e o nucă ce poate fi dusă în mai multe direcţii - de la lactate la brânzeturi sau deserturi. Nu are un gust de nucă atât de pronunţat. Am încercat să producem şi cu materie primă autohtonă - nuci sau seminţe -, dar nu am reuşit.“

Antreprenorii aduc caju-ul din Vietnam, lucrând cu distribuitori.

Deşi au în plan să intre în categorii noi, piaţa de lapte vegan nu e pe listă, fiind deja prea aglomerată.

„E uşor pentru marii jucători să dezvolte şi această nişă. Noi producem brânzeturi artizanale, nu avem linii industriale. Oricât ne-am dezvolta, nu o să avem aşa ceva. Ne interesează să intrăm în segmentul de iaurturi, dar e nevoie de alte investiţii aici.“

Până acum, cei trei antreprenori au investit circa 150.000 de euro din surse proprii. Pentru a se dezvolta mai departe, ei vor avea nevoie fie de fonduri europene, fie de un investitor care vede o oportunitate în piaţa aceasta.

„Am avut discuţii cu anumiţi investitori, dar au fost nişte decalaje între cum vedem noi lucrurile şi cum vedeau ei. Am preferat să mai aşteptăm, deşi a fost greu pentru că un business poate fi pe pierdere multă vreme. Ca să meargă, trebuie să vii cu bani de acasă şi să ai răbdare.“

Elena Licsandru spune că în 2021 a simţit că Nomomoo a trecut la un alt nivel, a fost anul în care brandul a intrat în retailul mare.

„A fost o mare realizare pentru noi. Am început cu un magazin Kaufland, iar acum suntem în mai multe unităţi ale reţelei (opt), toate momentan din Bucureşti. Sperăm să ieşim şi în afara Capitalei, dar luăm lucrurile pas cu pas.“

La început i-a speriat idea de extindere în comerţ modern, credeau că o să-i copleşească situaţia, dar au reuşit să ţină pasul, au optimizat procesul de producţie investind în tehnologie.

„Mai avem până la a ne atinge capacitatea maximă de producţie, deci ne putem extinde în continuare dar, evident, în magazinele unde s-ar preta produsele noastre. Nu peste tot se potrivesc. Bucureştiul, spre exemplu, e înaintea altor oraşe, oamenii sunt aici mai deschişi spre schimbare.“

Intrarea în comerţul modern a însemnat un boost al vânzărilor, dar şi o creştere a notorietăţii. Oamenii capătă mai multă încredere într-un produs care stă pe raftul unui supermarket, spune antreprenoarea. Cei trei fraţi au pornit la drum mergând la diverse târguri ce susţineau producătorii artizanali şi la pieţe vegane.

„Intrând în zona asta, am legat parteneriate cu diferite băcănii din Bucureşti şi din marile oraşe. Până să intrăm în retailul modern, aici se vindeau produsele noastre. Încă se vând. În total, astăzi suntem în 50 de magazine, inclusiv în hipermarketurile Kaufland.“

Ţelul fondatorilor este să ajungă să şi exporte produsele Nomomoo. Ei se uită către Berlin, unde au şi participat la un incubator. Astfel, au intrat în contact cu piaţa. „Totodată, şi Anglia e o opţiune, am discutat cu un distribuitor, dar mai avem nişte pregătiri de făcut până când vom putea face asta.“

Brandul Nomomoo este operat de către compania Earthlings Gourmet SRL, cu afaceri de 636.000 de lei anul trecut, plus 108%.

„Anul acesta a fost destul de greu, până acum eram obişnuiţi cu dublarea businessului. Acum, abia a trecut vara, un sezon când vânzările scad în mod tradiţional. Sperăm ca până la finalul anului să reuşim să dublăm iar cifra de afaceri.“

O problemă a fost inflaţia, care a săltat preţul materiilor prime, motiv pentru care şi antreprenorii au scumpit articolele Nomomoo cu circa 10%. Ei nu au întâmpinat însă probleme în a găsi materii prime, deşi au existat perturbări pe lanţurile de distribuţie.

„Totodată, clienţii nu şi-au schimbat comportamentul de consum dat fiind că îşi dau seama că scumpirile sunt justificate“, conchide Elena Licsandru.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Kaufland