♦ Sectorul logistic românesc atrage investiţii semnificative, alimentate de consumul intern, e-commerce şi relocarea regională. Jucători ca FM Logistic extind operaţiunile, dar subliniază că infrastructura rămâne principalul obstacol în calea transformării României într-un hub regional veritabil. Investitorii mizează pe flexibilitate, sustenabilitate şi automatizare.
România devine o destinaţie tot mai importantă pentru investitorii din logistică, pe fondul creşterii cererii din FMCG, retail şi e-commerce. Deşi în continuare reprezintă doar 4% din veniturile grupului FM Logistic, piaţa românească se află în plină expansiune, cu investiţii direcţionate către digitalizare, automatizare şi extinderea reţelei de depozite.
„Vedem o rezilienţă puternică a sectorului logistic în România. Chiar şi într-un context economic incert, consumul susţine volumele şi investiţiile. Am crescut în primul trimestru din 2025 comparativ cu 2024 şi ne concentrăm pe tehnologii care reduc dependenţa de forţa de muncă şi aduc productivitate“, afirmă Alexander Pavlov, managing director, FM Logistic România.
Pentru a elibera capital ÅŸi a creÅŸte flexibilitatea operaÅ£ională, FM Logistic a vândut recent portofoliul de depozite către CTP, rămânând chiriaÅŸ pe termen lung în locaÅ£iile respective. Strategia permite inÂvesÂtiÅ£ii accelerate în soluÅ£ii tehnologice precum automatizarea operaÅ£iunilor, colectarea datelor în timp real ÅŸi sisteme integrate de livrare omnichannel. Totodată, compania derulează proiecte pilot de transport multiÂmodal, cu scopul reducerii amprentei de carbon ÅŸi optimizării fluxurilor regionale.
Din perspectiva investiÅ£ională, România devine un punct de interes clar pentru dezvoltatorii ÅŸi fondurile speciaÂlizate în logistică. „PiaÅ£a de birouri a fost dominantă până recent, dar acum logistica ÅŸi retailul sunt pe primul plan. TranzacÅ£ia FM – CTP este un exemplu de succes care arată cum capitalul poate fi reinvestit eficient“, explică Mihai Pătrulescu, head of investment la CBRE România.
Un avantaj competitiv esenÅ£ial al României rămâne nivelul scăzut al TVA – 19%, faţă de 23% în Polonia ÅŸi 27% în Ungaria. ÃŽn contextul în care taxele vamale sunt armonizate la nivelul UE, diferenÅ£a de TVA influenÅ£ează direct costurile compaÂniilor asiatice sau globale care caută să stabilească huburi regionale în Europa Centrală ÅŸi de Est.
TotuÅŸi, lipsa infrastructurii rutiere ÅŸi feroviare moderne afectează ritmul dezvolÂtării. Alexander Pavlov avertizează că „România are un potenÅ£ial uriaÅŸ, dar infraÂstructura este cea mai slabă din regiune. Avem nevoie urgentă de finaliÂzarea coridoarelor est-vest ÅŸi electrificarea căilor ferate. Până când nu există predictibilitate clară, investitorii vor continua să ezite.“
În prezent, FM Logistic operează 112.000 mp de spaţii logistice în România, cu noi extinderi în plan în Bucureşti şi vestul ţării. În Timişoara, compania gestionează un depozit cu regim de acciză pentru clientul Diageo, de unde se livrează în peste 10 ţări din regiune. Printre planurile pe termen lung se numără şi o posibilă extindere în Constanţa, ca punct strategic de export-import.
Un alt element-cheie al noii strategii FM este sustenabilitatea. Compania foloseşte energie verde în depozitele sale, instalează panouri fotovoltaice şi oferă rapoarte personalizate clienţilor privind amprenta de CO2. Automatizarea nu va elimina complet forţa de muncă – în prezent, compania are circa 600 de angajaţi permanenţi – ci va permite reorientarea acestora către proiecte noi, în contextul unor procese de „goods-to-person“ care eficientizează operaţiunile repetitive.
În logistică, România are de recuperat decalaje semnificative. Suprafaţa de spaţii moderne raportată la populaţie este de patru ori mai mică decât în Polonia şi de zece ori sub Ungaria în privinţa infrastructurii rutiere. Cu toate acestea, poziţionarea geografică – între Balcani, Marea Neagră şi Europa Centrală – face din România un potenţial nod regional de distribuţie către pieţe ca Bulgaria, Grecia, Ungaria, Serbia, Slovacia şi chiar Cehia.
„Avem clienţi care deja livrează regional din România. Dacă autorităţile reuşesc să ofere predictibilitate în infrastructură şi să menţină avantajul fiscal, România poate deveni un magnet pentru centre logistice regionale“, conchide Pavlov.
Pentru 2025, jucătorii din logistică rămân optimişti. În ciuda unui debut de an oscilant, cererea pentru spaţii moderne, sustenabile şi adaptate digital creşte, iar piaţa românească se profilează ca una dintre cele mai dinamice din regiune.
Mihai Pătrulescu, head of investment, CBRE România
► Piaţa logistică atrage tot mai mult interes în ultimii doi ani, depăşind segmentul de office.
► FMCG-ul şi retailul sunt motoarele constante ale cererii în logistică.
► Tranzacţia FM Logistic - CTP a fost una dintre cele mai importante pentru CBRE.
► Sale & lease backul permite investitorilor să elibereze capital pentru creştere.
► Scăderea dobânzilor a încurajat încheierea mai multor astfel de tranzacţii.
► România are o densitate logistică mai mică decât alte ţări din Europa Centrală şi de Est.
► Există un impuls clar pentru dezvoltarea de depozite şi spaţii industriale.
► Se anticipează comprimarea randamentelor în logistică şi retail.
► Începutul lui 2025 a adus o îmbunătăţire a sentimentului investiţional.
► Lipsa produselor de calitate duce la presiune pe randamente şi la interes sporit pentru achiziţii.
Alexander Pavlov, managing director, FM Logistic România
► FM Logistic a crescut în T1/2025 faţă de 2024, demonstrând rezilienţa sectorului.
► Investiţiile se concentrează pe tehnologie: automatizare, semi-automatizare şi digitalizare.
► A vândut activele imobiliare pentru a elibera capital şi a obţine flexibilitate strategică.
► Clienţii vor reducerea expunerii la costurile cu forţa de muncă, nu neapărat roboţi.
► FM Logistic vizează industrii FMCG, cosmetice şi omnichannel.
► Infrastructura slabă a României limitează potenţialul de hub regional.
► TVA-ul de 19% oferă României un avantaj faţă de Ungaria şi Polonia în atragerea huburilor.
► Se pregăteşte lansarea serviciilor de transport multimodal şi extinderea în Constanţa.
► Aproximativ 600 de angajaţi activi şi creştere planificată în vestul României şi Bucureşti.
► Automatizarea va reduce numărul de angajaţi per proiect, dar va genera proiecte noi şi angajări în paralel.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZÄ‚-TE