♦ România are o poziţie favorabilă în noul context industrial european, dar atragerea investiţiilor strategice, în special în producţie şi logistică, nu este un proces automat ♦ Programul Rearm Europe, care promite finanţări masive pentru relansarea industriei de apărare şi a producţiei locale, poate transforma România într-un hub regional ♦ Însă fără o strategie naţională, o infrastructură coerentă şi o reprezentare activă la nivel guvernamental, oportunitatea riscă să fie ratată ♦ Investitorii caută predictibilitate, eficienţă şi parteneriate.
România poate juca un rol esenţial în relocalizarea capacităţilor industriale europene, pe fondul tensiunilor geopolitice şi al presiunii pentru autonomie strategică. Dar potenţialul nu este suficient. Pentru a atrage capitalul industrial al viitorului, statul român are nevoie de acţiune, coerenţă şi o viziune strategică pe termen lung. „Trebuie să fim activi, organizaţi şi consecvenţi. Investiţiile nu vin singure, trebuie câştigate“, afirmă Călin Badea, consultant CBRE România pentru sectorul industrial şi logistic. Actorii privaţi – dezvoltatori, consultanţi şi operatori – pot susţine efortul, dar fără un partener instituţional eficient, România nu va putea concura cu ţări precum Ungaria, Polonia sau Cehia, unde agenţiile de investiţii sunt deja parte din procesul decizional al investitorilor globali.
Într-o Europă care redescoperă urgenţa reindustrializării şi a suveranităţii economice, România pare să revină pe radarul marilor investitori. Programul Rearm Europe, care urmăreşte mobilizarea a sute de miliarde de euro în investiţii industriale şi de apărare, ar putea reprezenta o şansă istorică pentru estul continentului. Dar, aşa cum recunosc liderii pieţei industriale şi logistice, fereastra de oportunitate este limitată, iar avantajele nu sunt distribuite uniform. „Suntem ţara cu cel mai mare potenţial de creştere din Europa de Est, dacă excludem Polonia“, spune Dana Bordei, country manager commercial la VGP România. Cu şase parcuri logistice funcţionale şi alte patru în dezvoltare, VGP este unul dintre principalii actori privaţi care cred în viitorul industrial al ţării.
„Am avut nevoie de această stabilitate politică. Acum, cu o perspectivă mai clară pe următorii patru ani, putem discuta decizii ferme de investiţii“, explică ea. România are avantajul unei poziţii geografice excelente, un stoc logistic construit majoritar în ultimii 10 ani, un nivel competitiv al chiriilor şi o forţă de muncă calificată – cel puţin în anumite regiuni. Dar aceste atuuri trebuie susţinute de politici clare, infrastructură modernă şi o capacitate reală a statului de a atrage şi ghida investitorii.
„Am ajuns în punctul în care România nu mai are o agenţie de investiţii străine real funcţională. Actorii privaţi, fie că vorbim de dezvoltatori sau consultanţi, nu pot reprezenta oficial România“, subliniază Călin Badea.
În 2023, 72% din spaţiile logistice noi livrate în România au fost în afara Bucureştiului, un semnal clar că oraşele regionale au devenit polii de dezvoltare. Totuşi, nu toate regiunile beneficiază de acelaşi avans. Moldova, deşi conectată în sfârşit prin proiecte de infrastructură, vine prea târziu în joc.
„Dacă am fi avut autostrăzi în Moldova la momentul potrivit, am fi prins valul în care forţa de muncă era şi disponibilă, şi competitivă“, spune Dana Bordei.
În realitate, mulţi lucrători din estul ţării au plecat deja, iar cei rămaşi nu pot susţine nevoile de personal pentru proiecte industriale de anvergură. „Am pierdut acel val. Acum va trebui să învăţăm să-l reconstruim. Dar va dura.“
În schimb, vestul ţării – cu Timişoara, Arad sau Oradea – rămâne magnetul principal. De aici încep negocierile cu investitorii germani sau austrieci, care caută soluţii pentru lanţuri de aprovizionare mai scurte şi mai sigure. Din ce în ce mai multe companii asiatice – inclusiv chineze – încep să se uite la România, dar concurenţa este acerbă.
Producţia revine în Europa, dar nu în forma cunoscută anterior. Noile investiţii cer clădiri pregătite pentru automatizare, eficienţă energetică, panouri solare şi pompe de căldură. Dana Bordei explică că „aproape toate clădirile construite de noi sunt pregătite pentru tehnologii avansate şi automatizare. Nu mai conectăm la gaz decât dacă ne cere clientul expres“.
VGP dezvoltă parcuri logistice cu minimum 100.000 mp pentru a beneficia de economii de scară şi a controla eficient costurile de mentenanţă. Acestea, împreună cu taxele locale, pot ajunge să influenţeze direct preţul final al mărfurilor din rafturile magazinelor.
Potrivit CBRE, România are acum un stoc logistic de circa 8 milioane mp, iar în primele trei luni ale anului 2025 s-au închiriat deja 200.000 mp, în uşoară creştere faţă de aceeaşi perioadă din 2024. Activitatea este dominată în continuare de logistică (80%), dar ponderea producţiei creşte din nou.
„Există un interes clar pentru relocarea activităţilor industriale în România. Producătorii de componente auto, electronice sau chiar jucători din apărare se uită cu seriozitate la ţara noastră“, afirmă Călin Badea.
Programul Rearm Europe promite investiţii de ordinul sutelor de miliarde de euro în industria de apărare europeană. Pentru România, care are încă o bază industrială relevantă, această iniţiativă ar putea reseta peisajul economic.
„Este clar că Rearm Europe e o oportunitate majoră. Dar avem nevoie de capacitate instituţională reală pentru a o fructifica. Dacă nu avem cine să vorbească oficial în numele României, dacă nu există un parteneriat între stat şi privat, riscăm să pierdem în faţa altor ţări“, avertizează Călin Badea.
România are acum infrastructura legislativă, o reţea logistică în expansiune şi preţuri competitive la terenuri şi chirii – cu niveluri chiar sub Bulgaria sau Ungaria în unele zone. Dar are şi o problemă cronică: lipsa unui mesaj coerent şi unitar către investitori.
Dezvoltatorii logistici se confruntă şi cu o problemă de reglementare: lipsa unei coordonări urbanistice între rezidenţial şi industrial. „Ajungem să concurăm cu proiecte rezidenţiale pentru aceleaşi terenuri, în loc să existe o planificare care să evite conflictele de utilizare“, spune Dana Bordei. Uneori, chiar lângă descărcările de pe autostradă, se autorizează blocuri, ceea ce limitează dramatic opţiunile pentru platforme logistice.
Potrivit celor doi România este pe hartă, dar nu va atrage investiţii doar prin aşteptare pasivă. Va trebui „să se vândă“ activ, coerent şi profesionist. Investiţiile în logistică, producţie şi apărare nu vin din inerţie – ele sunt câştigate în fiecare zi, în fiecare discuţie, în fiecare negociere.
Ce a mai spus Dana Bordei, country manager commercial la VGP Romania
► România are cel mai mare potenţial de creştere din Europa de Est, datorită poziţiei geografice şi dimensiunii pieţei interne.
► Stabilitatea politică e esenţială. Doar aşa companiile pot lua decizii ferme privind investiţiile pe termen lung.
► Proiectele noastre sunt construite direct cu infrastructură pentru automatizare şi fără conectare la gaz.
► Costurile de mentenanţă au crescut semnificativ şi influenţează direct preţul final al produselor.
► Preferăm să dezvoltăm parcuri mari, peste 100.000 mp, pentru a obţine eficienţă operaţională.
► În Moldova, autostrăzile au venit prea târziu pentru a mai atrage masiv investiţii industriale.
► Acolo unde s-au pierdut oportunităţi, trebuie să învăţăm cum să reconstruim şi să fim proactivi.
► Selectăm locaţiile în funcţie de accesibilitate logistică şi de dezvoltarea urbană coerentă.
► Nu construim în etape, ci pregătim din start întreaga infrastructură pentru extindere.
► Suntem prezenţi în 18 ţări şi România are una dintre cele mai bune perspective de creştere.
Ce a mai spus Călin Badea, industrial & logistics consultant, CBRE Romania
► În primul trimestru din 2025 s-au închiriat 200.000 mp, în creştere uşoară faţă de 2024.
► Producţia revine în România. Aproximativ 20% din tranzacţii au fost pe zona industrială.
► România are printre cele mai moderne stocuri logistice din regiune, construite în ultimii 10 ani.
► Standardele ESG sunt tot mai importante, iar noi stăm bine comparativ cu ţările vecine.
► Bucureştiul pierde teren în favoarea oraşelor regionale, unde se dezvoltă tot mai mult stoc nou.
► Avem un avantaj de preţ: chirii mai mici decât în Ungaria, Bulgaria sau Polonia.
► Investitorii chinezi încep să se uite tot mai serios la România, inclusiv în sectorul auto.
► Programul Rearm Europe e o şansă uriaşă. Dar fără un organism naţional de investiţii riscăm s-o ratăm.
► Ungaria are HIPA, un actor activ care intermediază orice proiect major. România nu mai are nimic comparabil.
► România trebuie să revină cu un birou naţional activ de atragere a investiţiilor. Fără o structură guvernamentală funcţională, riscăm să pierdem proiecte majore în faţa vecinilor noştri.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE