Cum repornim economia

Jucatorii din auto catre banci: Dati drumul la credite. Bancherii: Dam finantare, dar exigentele au crescut

Jucatorii din auto catre banci: Dati drumul la credite. Bancherii: Dam finantare, dar exigentele au crescut
07.05.2009, 19:00 84

 
Pana la revenirea la "statu-quo"-ul din 2007, cand retailul si productia auto au ajuns la cele mai mari niveluri inregistrate pe piata locala, importatorii si dealerii de automobile se pregatesc pentru vanzari egale cu cele din 2003, iar bancile si companiile de leasing se concentreaza pe finantari pentru sectorul imobiliar si agricultura.
Creditul poate fi principalul motor al cresterii vanzarilor de pe piata auto, lipsa finantarii determinand o scadere abrupta a acestora, potrivit declaratiilor lui Alin Tapalaga, directorul general al Porsche InterAuto, si ale lui Tellu Striinu, director general al BDT Cars.
In prezent mai mult de jumatate din vanzarile Porsche Romania prin programul "Rabla" s-a realizat prin intermediul Porsche Bank, in timp ce anul trecut clientii preferau intr-o pondere mai ridicata finantarea acordata de o banca comerciala.
"Exigentele bancilor au crescut in comparatie cu anul trecut. Exista acum o psihoza ca bancile nu mai dau credite, dar nu este adevarat. Oamenii trebuie intai sa incerce sa ia un credit. La noi circula foarte mult zvonurile, care dezinformeaza", a raspuns Radu Gratian Ghetea, presedintele CEC Bank si al bancherilor.
"In prezent CEC finanteaza toate activitatile care au un cashflow suficient si nu avem restrictii. Desigur, daca clientul respectiv nu prezinta garantii, este normal ca dosarul respectiv sa fie refuzat", a subliniat Ghetea. CEC Bank acorda credite in limita rambursarilor lunare, dar se concentreaza in special pe creditele imobiliare.
"Piata imobiliara prezinta un potential foarte ridicat in conditiile in care in prezent sunt peste 200.000 de familii care doresc sa achizitioneze o locuinta si care au banii necesari pentru acest lucru", a spus omul de afaceri Vladimir Cohn.
Primul semnal al revenirii economiei este dezghetarea pietei imobiliare, deoarece prin intermediul constructiilor aceasta genereaza multe locuri noi de munca.
"Daca vedem in imobiliare o revenire, vom vedea automat si o dezghetare a industriei auto in lunile urmatoare", a spus Claudiu Stanescu, director general al BCR Leasing.
Finantatorii sunt insa confruntati cu o rata mare de intoarcere a automobilelor finantate, iar parcurile auto ale divziilor de retail second-hand devin tot mai aglomerate in conditiile in care consumatorii isi conserva rezervele si prefera amanarea inlocuirii automobilului. Totodata bancile si companiile de leasing impun criterii de selectie mult mai stricte pentru dosarele de credit. "Cred ca bancile sunt intr-o stare de panica. Vad, mai ales la vanzarile de automobile second-hand, cum multi oameni aplica pentru un credit si 20-30% dintre ei il primesc. In urma cu sase luni cereai bani si primeai, dar acum bancile sunt mult mai precaute", a spus Dudy Perry, directorul general al Sixt New Kopel.
 
Intervin disponibilizarile
 
Prinsi intre masurile de reorientare a businesului si ordonanta care prevede limitarea cheltuielilor pentru companii, ceea ce inseamna vanzari reduse de flote auto, importatorii si dealerii de automobile trebuie sa redimensioneze nu doar planul de afaceri, ci si personalul din retelele de distributie. Din 38.000 de oameni angajati la nivel national in retelele dealerilor autorizati, circa 20% vor fi disponibilizati in cazul in care scaderea vanzarilor nu se opreste.
"Primul val inseamna 20%, 7.000 de oameni. Trebuie sa facem acest lucru pentru ca cine nu restructureaza nu va putea rambursa creditele. In valul doi urmeaza 10.000 de oameni, iar daca sectorul auto nu este ajutat, vom avea multi someri", a spus Alin Tapalaga.
Estimarile actorilor din piata auto arata o reducere a vanzarilor pentru acest an la 130.000 de automobile noi, nivel simiar cu cel din 2003, insa ramane problema dimensiunilor retelelor, in care au fost investite zeci de milioane de euro in ultimii sase ani. Totodata businessul acestora a suferit modificari, vanzarile de automobile reprezentand acum mai putin de jumatate din cifra de afaceri. "Piata s-a schimbat radical. Marjele veneau 80% din vanzarile din automobile, iar acum au mai ramas doar 30% din businessul anterior. Creste in schimb partea de servicii postvanzare", a spus Tapalaga.
Intr-adevar, toate companiile din sectorul auto se orienteaza spre aftersales. Exista in piata in continuare stocuri, iar finantarea lor se face din activitatea postvanzare. In doua-trei luni insa vor disparea si nu vom mai gasi masini la preturile de acum, a explicat Tellu Striinu, director general al BDT Cars.
 
Rabla pentru persoane juridice
Intr-o perioada de instabilitate maxima a cererii de automobile dealerii si finantatorii cer stabilitate din partea guvernantilor si adaptarea legislatiei in functie de conjuncturile pietei.
"Cel mai bun ajutor ar fi sa nu ne incurce, iar cand apar schimbari legislative sa fie clare. Si in alte tari este taxata folosirea automobilelor de serviciu in interes personal, numai ca la noi cadrul legal nu e clar", a spus Tapalaga.
O alta nemultumire a dealerilor auto si a finantatorilor consta in rigiditatea programului "Rabla", care functioneaza in limita unei prime de casare de 3.800 de lei si o disponibilitate pentru 60.000 de automobile. Subiectul a condus la o discutie aprinsa intre participantii la evenimentul ZF Expert, fiecare expunand nemultunirea din punctul de vedere al companiei pe care o conduce fata de acest program.
"Initial a fost o masura pentru a scapa de rablele din fata blocului. Acum ar trebui sa functioneze in aceeasi masura si pentru persoane fizice, dar si pentru persoane juridice", a spus Ghetea.
O alta masura ar fi si introducerea programului si pentru camioane. Exista o diferenta majora intre un camion imbatranit si unul nou cu norma de poluare Euro5, a adaugat Cohn.
"In plus, de ce nu s-a agreat si leasingul ca mod de finantare?", a spus Claudiu Stanescu, directorul general al BCR Leasing
Concluzia finala asupra programului Rabla a fost ca cel putin prima etapa, care se incheie la 29 mai, nu isi va atinge tinta, urmand sa fie casate aproximativ 7.000 de automobile in loc de 20.000.
"Multa lume asteapta inca si se datoreaza si neclaritatii ministrului Nemirschi, care a emis ipoteza maririi primei si a revenit apoi cu o alta declaratie", a spus Alin Tapalaga.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO