Cum să locuiești mai bine?

Cum să locuieşti mai bine. Deşi nimeni nu vorbeşte despre scăderea preţurilor la apartamentele noi, semnele din piaţa imobiliară arată că, în unele zone, dezvoltatorii caută soluţii pentru a face ofertele de vânzare mai atractive: mobila de bucătărie bonus sau locul de parcare

06.05.2023, 11:24 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Dezvoltatorii de locuinţe încearcă să atragă clienţi cu bonusuri precum mobila sau locurile de parcare incluse Sumele alocate acestor tipuri de „bonusuri“ nu sunt mari, însă ideea de a primi ceva gratis le surâde cumpărătorilor.

O bucătărie mobi­lată, un loc de par­care, un discount, un voucher de cum­părături. Când decizia de a cumpăra o locuinţă e tot mai greu de luat, iar preţurile nu sunt deloc priete­noase, astfel de beneficii pot cântări mult pentru un potenţial client, iar dezvoltatorii imobiliari au învăţat să exploateze asta.

De ce însă, în loc să acorde astfel de beneficii şi bonusuri, dezvoltatorii nu scad pur şi simplu preţurile locuinţelor? Publicaţia britanică Financial Times notează, citând un analist de piaţă, că vânzătorii „încearcă să nu canibalizeze vânzările viitoare prin stabilirea unui preţ mai mic sau să-i înstrăineze pe cei care au cumpărat deja oferind acum reduceri consistente“. Consultanţii imobiliari spun că aceste beneficii există de mai multe vreme în piaţă, dar ar putea deveni mai atractive în contextul actual.

„Beneficiile şi bonusurile oferite la achiziţionarea unei locuinţe noi au fost parte din strategiile de marketing şi vânzări dintotdeauna şi sunt în continuare parte din procesul de vânzare a unui proiect rezidenţial, fără a fi determinate în mod special de perioada actuală. Există promoţii şi incentive-uri de toate tipurile în cadrul unor perioade specifice din ciclurile de vânzare ale proiectelor, fie că vorbim de lansare, de construcţie, de perioade de sărbători, toate acestea sunt stabilite de la bun început în strategia de vânzări şi în planurile de business“, spune Gabriel Voicu, vicepreşedintele companiei de consultanţă imobiliară SVN România.

El este de părere că astfel de bonusuri sunt în continuare punctuale şi că nu s-au generalizat în ultimele luni, pe fondul creşterii preţurilor la locuinţe.

„Observăm însă răspândirea unor soluţii alternative de finanţare pentru potenţialii cumpărători, reprezentate de sistemele de rate la dezvoltator, pe perioade cuprinse între cinci şi zece ani, sau diferite formule prin care un potenţial cumpărător plăteşte rate la dezvoltator pe o perioadă mai scurtă, de 12 – 18 luni, pentru ca ulterior să se finanţeze şi să achiziţioneze locuinţa.“

Comparativ cu alte pieţe vestice sau cu SUA, adaugă Gabriel Voicu, în România nu se pot aplica foarte multe dintre bonusurile acordate în străinătate, motivul fiind inexistenţa unui cadru legal.

„În viitor vor apărea în continuare noi şi noi modalităţi de marketing, transpuse şi prin diferite promoţii, noi recomandând astfel de acţiuni fiecărui investitor cu care colaborăm. Cu toate acestea, nu putem estima în acest moment că aceste practici vor deveni generalizate indiferent de perioadă.“

Pe site-urile cu anunţuri de vânzare a locuinţelor, unii vânzători s-au adaptat vremurilor, inspiraţi şi de ce se întâmplă în străinătate.

„81 Residence vă oferă opor­tu­ni­tatea de a deveni proprietarul unui apartament de două camere tip studio. Apartamentul are o suprafaţă totală de 45,8 metri pătraţi, din care 7,1 metri pătraţi îi constituie terasa. Un bonus îl constituie mobila de bucătărie, care este inclusă“ – aşa sună un anunţ postat pe platforma Storia.ro, pentru o locuinţă de aproximativ 51.000 de euro.

Mai multe detalii pe zfcorporate.ro

„Habitat Group vă oferă spre vânzare un apartament de patru camere, situat la etajul 1 din 8, cu o suprafaţă totală utilă de 99 de metri pătraţi. Bonus loc de parcare exterior. Locul de parcare acoperit se poate achiziţiona la preţul de 7.500 de euro plus TVA 19%“ – promite un alt anunţ.

„Oferta lunii: pentru acest apartament beneficiaţi de un voucher eMAG în valoare de 2.500 de lei“ – este un alt text de promovare a unui apartament cu trei camere din Bucureşti, cu preţul de 71.300 de euro.

Cel mai apreciat beneficiu este, incontestabil, reducerea de preţ, însă cumpărătorii sunt atraşi şi de alte bonusuri, precum mobilierul şi locul de parcare, după cum se vede şi în anunţuri.

„Ofertele sunt îmbrăcate atractiv pe toate segmentele pieţei rezidenţiale însă diferă în funcţie în funcţie de target – evident, un bonus prevăzut în strategia de marketing pe segmentul mass-market nu poate fi atractiv şi pe upper-middle-market sau premium“, spune Gabriel Voicu de la SVN România.

În analizarea situaţiei generale de pe piaţa rezidenţială, spun consultanţii imobiliari, trebuie avut în vedere că investitorii şi dezvoltatorii sunt mult mai bine capitalizaţi decât în trecut, raportul de accesibilitate a cumpărării unei locuinţe, reprezentat de preţ/venituri fiind superior celui din perioada 2008-2010, de aproape patru ori mai bun azi. În plus, aproximativ 50% dintre tranzacţii se realizează cu cash, fără a se apela la o finanţare bancară, ceea ce arată o piaţă mai matură.

„Potenţialul pieţei este în continuare bun. Rezultatele actuale de vânzări trebuie analizate în contextul recordurilor consecutive stabilite în ultimii trei ani: Ă5% anual în 2020 în ceea ce priveşte vânzările de apartamente şi case din Bucureşti şi Ilfov, Ă37% anual în 2021 şi Ă8,75% în 2022 versus 2021. O scădere este, desigur, o scădere, dar dacă ea este raportată la recorduri absolute, nu ar trebui considerată un blocaj.“

Un alt aspect important este faptul că piaţa rezidenţială nouă reprezintă sub o treime din totalul pieţei rezidenţiale, scăderile fiind mai reduse pe piaţa secundară – reprezentată de locuinţe deja finalizate şi intabulate.

„Evoluţia dobânzilor a devenit mult mai predictibilă şi ce a fost mai rău pare a fi trecut. ROBOR este deja în scădere de peste şase luni – există în continuare un impact psihologic în rândul noilor cumpărători, deşi aceştia nu ar fi dependenţi de acest indicator – în timp ce IRCC s-a stabilizat. Predictibilitatea reprezenta o problemă, iar stabilizarea dobânzilor nu poate fi decât un factor pozitiv. Piaţa rezidenţială va genera în continuare tranzacţii“, preconizează Gabriel Voicu.