Arts & Design

Centru-i vechi şi nouă-s toate

12 aug 2010 143 afişări
Din aceeaşi categorie

A trecut vremea când prin zona centrului vechi umblau doar studenţii care frecventau Club A şi Fire, artiştii care-şi cumpărau pânzele şi culorile din Hanul cu Tei (mai nou terasa Embassy) şi turiştii care căutau cu încăpăţânare rămăşiţe din Micul Paris. Acum cei care populează centrul istoric al capitalei sunt mai numeroşi şi toţi aparţin unei lumi pestriţe, un melanj de grupuri sociale şi stiluri diferite într-un du-te vino cu o frecvenţă uimitoare, de luni până duminică. În timp ce unii sunt deranjaţi de asta, ceilalţi profită.
Magazinul de design interior Spazio a organizat, înainte să se mute revoltat de "comercializarea" centrului istoric, o expoziţie denumită "Centrul istoric - ultimul etaj de la mall", ca protest împotriva transformării acestuia în mall exterior. Schimbările care au loc deja de aproximativ 2 ani au adus cu ele un război de opinii din ce în ce mai puternic între cei care sunt de părere că centrul istoric a devenit un mall exterior, dezbrăcat de orice urmă culturală şi cei care spun că în sfârşit centrul vechi arată plin de viaţă, "ca-n afară" şi că, în plus, investiţiile care au fost făcute în noile baruri şi restaurante au adus o nouă faţă zonei, una cosmetizată, pe alocuri artificială, dar măcar bună de scos în lume. Adevărul e la mijloc pentru că la finalul zilei centrul vechi păstrează câte un colţ pentru fiecare. Pe strada Covaci se găsesc locuri ca Nişte Domni şi Fiii, pentru rockeri şi punkişti, sau Bruno Wine Bar, pentru pasionaţii de vinuri care vor să fie mai departe de aglomeraţie, deşi în centrul ei. Pe Strada Franceză există, pentru gurmanzi, restaurantele La Bonne Bouche şi Divan, iar pe Smârdan, printre irish pub-uri, magazine de designer şi terase elegante, există şi "fiţele", pentru cine vrea aşa ceva. Pentru cine nu, două străzi mai departe, deja scena e alta...
Mai vorbeşte "târgul" cum că motivul pentru care centrul s-a aglomerat atât de mult este şi migrarea lumii bune din Dorobanţi sau Decebal. "Deocamdată probabil că vin de curiozitate, să vadă despre ce se tot vorbeşte atât. E clar că traficul în zonă a crescut de câteva ori de anul trecut şi până acum şi localurile s-au înmulţit şi ele în acelaşi timp", e de părere Bebi Oprea, proprietarul pubului Bordello's (strada Şelari). Acesta spune că în ceea ce priveşte propria afacere, "clientela s-a dublat sau poate chiar triplat". La fel şi cifra de afaceri a barului. "Băutura reprezintă com­ponenta prin­cipală în vân­zări. Însă de abia când am introdus mâncarea, ca de exem­plu Tapas, vân­zările la băutură au atins un nivel satisfăcător", spune Oprea.
Mario Bechara, managerul restaurantului japonez Sushi Ko, spune că vânzările sunt aproximativ la fel ca anul trecut, deşi a observat că zona s-a aglomerat mai mult. Valoarea medie a unui bon la Sushi Ko este de circa 100 de lei iar targetul restaurantului sunt clienţii cu vârste cuprinse între 35 şi 50 de ani.
Dacă pentru unii proprietari afacerile înfloresc sau rămân constante, pentru alţii cifra de afaceri a scăzut.
"Pentru că deşi sunt mulţi clienţi, nu consumă mult, stau ore întregi în faţa unui pahar de suc. Iar valoarea medie a unui bon este de 20-30 de lei", spune proprietarul unui bar de pe Smârdan. Proprietarii de baruri din alte zone ca Dorobanţi sau Decebal spun, de altfel, despre centrul vechi că este un mit, un vis care se va spulbera la fel de uşor cum s-a născut, pentru că acolo nu este numai o migraţie de clienţi, ci şi de proprietari.
Matei Martin, proprietarul restaurantului Galleron de pe bulevardul Decebal, nu crede în migraţia clienţilor dinspre Decebal spre centrul istoric. Cel puţin nu în ceea ce priveşte clientela sa formată din avocaţi sau oameni de afaceri care în continuare şi-au păstrat obiceiul de a lua prânzul sau cina de afaceri la Galleron - "aici nu vine nimeni să piardă vremea la un suc. Oamenii vin, discută, mănâncă şi pleacă".
Preferat pentru mesele de afaceri rămâne în continuare şi localul White Horse din Dorobanţi. "În zonă nu s-au închis şi nu s-au deschis alte localuri, afacerile au rămas relativ constante, în timp ce în centrul istoric se închid şi se deschid tot timpul alte spaţii. Afacerile în Dorobanţi nu au scăzut din cauză că pierdem clienţi în favoarea centrului vechi, ci mai mult din cauza crizei", spune Cristian Păun, proprietarul White Horse. Valoarea medie a unui bon la restaurant şi la pubul deschis în timpul serii este de aproximativ 45 de lei.
Aşadar, pentru prânz cel puţin, zonele Decebal şi Dorobanţi păstrează încă supremaţia, în timp ce seara centrul vechi este cel aflat în lumina reflectoarelor cu toate localurile sale şi atracţiile culturale care sunt încă acolo, chiar dacă par umbrite de celelalte forme de divertisment.