Arts & Design

Cultura de weekend si eleganta interbelica

20 nov 2009 138 afişări
Din aceeaşi categorie

De cativa ani Capitala are parte de un "boom" cultural - de la festivaluri de muzica si film la expozitii de pictura si moda interbelica. Din ultima categorie, in prezent, muzeele din Bucuresti gazduiesc cateva expozitii "must-see". De exemplu, aproape in fiecare sambata Muzeul Zambaccian invita amatorii de arta "in vizita la Conu' Zambacu". O singura conditie - rezervare in prealabil, si vizitatorii au parte de prezentarea colectiei conului Zambacu (cum era numit colectionarul roman de catre prieteni), de un specialist al Muzeului National de Arta al Romaniei. Se discuta despre portretul colectionarului, relatia sa cu arta si despre artistii expusi. Ghidul prezinta chiar si o sumara incursiune in istoria artei, in raport cu exponatele, intr-o atmosfera ce doreste sa reconstituie atmosfera culturala a epocii - anii '20-'60 ai secolului trecut.

Printre capodopere se gasesc tablouri semnate de Pierre Bonnard, Cezanne, Renoir, Alfred Sisley si Matisse si interioare de Tonitza, tabloul "Lautul" de Luchian sau "Padurea desfrunzita" a lui Andreescu. Organizatorii proiectului spun ca, de la finalul lui septembrie, au venit "in vizita", aproape in fiecare sambata, aproximativ 30 pana la 50 de persoane.

De la culori pe panza la arta vestimentara, Muzeul de Istorie prezinta pana pe data de 30 noiembrie o expozitie dedicata evolutiei modei bucurestene si nu numai, de-a lungul a trei secole. Colectia de costume prezentata in muzeu apartine partial Adinei Nanu, profesor universitar specialist in arta costumului si autoarea a aproximativ 30 de carti despre arta. Iar printre piesele vestimentare retro se gasesc de la anteriuri de matase din secolul XVlll, rochii pentru Charleston (faimosul dans al anilor '20), costumatii punk si hippie din anii '60-'70, pana la creatii avangardiste ale studentilor de la design vestimentar.

Colectia cuprinde si obiecte de infrumusetare care au fost demult inlocuite de tehnologie si timp, ca de exemplu un ondulator ce seamana mai degraba cu un instrument de tortura sau un set de infrumusetare cu prea multe perii.

Gama eclectica de produse furate dintr-un timp demodat si elegant cuprinde si sticlute vintage de parfum Chanel no.5 si palarii din pene de paun, din anii 60-70, la care ar fi ravnit cu siguranta personajul principal din Mic dejun la Tiffany.

La intrare muzeul expune chiar rochia purtata de Regina Maria in 1895, la incoronarea tarului Nicolae al II-lea, brodata in zeci de flori colorate manual. Si Muzeul National de Arta al Romaniei prezinta doua expozitii demne de vizitat - "Ipostazele Modernismului. Pictura in Bulgaria, Grecia, Romania, 1910-1940", deschisa pana pe 29 noiembrie si "Calatorie in Bretania - Artisti francezi si romani descoperind cultura bretona", pana pe 7 februarie.

Pentru prima dintre cele doua expozitii Muzeul de Arta si-a tinut deschise usile in weekend-ul trecut pana la ora 4 dimineata. Chiar si tarziu in noapte pe holurile muzeului bantuiau tineri ce poposeau in fata picturilor lui Victor Brauner (Romania), Ivan Nenov (Bulgaria) sau Spyros Papaloukas (Grecia).

Expozitia cuprinde 120 de lucrari de pictura si grafica impartite in trei sectiuni - O noua viziune moderna (spatiu, peisaj, natura moarta), Istoria in viziune moderna (identitate nationala, inspiratie divina, ecouri ale Greciei clasice) si Prezenta umana in arta moderna (portrete, corpul omenesc).

La randul sau, expozitia Calatorie in Bretania prezinta pe langa lucrarile unor artisti francezi si romani ce au trecut prin Bretania (zona ce crease, incepând cu anii 1830-1840, o adevarata frenezie literara si artistica), haine si obiecte de mobilier (ca patul-dulap) specifice civilizatiei bretone din secole trecute.

In ciuda operelor de arta de valoare, muzeele din Bucuresti au insa un mare dezavantaj si anume ca nu exista un ghidaj adecvat si povestile multor tablouri raman mute pentru cei care nu-si cumpara albumele (ce costa peste 100 lei) sau care nu au cunostinte vaste in domeniul artei.