Arts & Design

Cum arată casa oamenilor fără astâmpăr: "Generaţia Y - cea mobilă, flexibilă, spontană şi adesea indecisă - continuă să dea tonul în materie de mobilier"

23 mar 2016 5807 afişări de Roxana Petrescu
Din aceeaşi categorie

Dacă „viciul“ tău este mobilitatea, atunci casa nu-ţi va fi niciodată obstacol. Dacă felul tău de mâncare preferat este adrenalina, locuinţa ta nu e gazdă pentru piese plicticoase. Dacă cel mai bun camarad al tău este drumul, ai învăţat deja că însoţitorii de bază sunt obiectele cu mai multe funcţii. Acelaşi principiu se aplică şi acasă unde piesele cu „personalitate multiplă“ scot de sub sechestru spaţiul atât de mult dorit. Până la urmă, nici ţie şi nici casei tale nu vă place să căraţi lucruri degeaba. Pentru asta s-au inventat măgarii, nu armăsarii pursânge.

„Un pasionat de adrenalină, cu un stil de viaţă activ, apreciază obiectele care îi înlesnesc mobilitatea şi îi întâmpină mai multe nevoi simultan: e un individ care nu îşi populează locuinţa cu piese masive şi care preferă un spaţiu aerisit, populat de tehnologie. Când se aşază seara, la birou, o pie­să precum W081t2 (foto 1), de la Wästberg, îi poate ţine companie: e o lampă ce funcţionează cu LED-uri şi este prevăzută cu dimmer şi senzor de mişcare - când nu te simte în zonă, se stinge singură. Dacă tot vorbeam de birou, acesta este cu siguranţă unul minimalist, cu spaţii pentru depozitare la îndemână, dar ascunse ochiului: de exemplu, Bureau Clapet (foto 2), de la ce­lebrul producător fran­cez Tolix, o piesă cu nişte delicioase linii vintage, însă adaptate erei digitale“, spune Mihai Gurei, managing director al Intro, showroom-ul de design situat în zona Doro­banţi din Capitală.

Pasiunea pentru un stil de viaţă sănătos se manifestă şi în opţiunile de design tocmai pentru că a te ghida după un anumit set de reguli prin care-ţi respecţi trupul te obligă mai departe să-ţi alegi cu respect pentru tine însuţi şi ceea ce te înconjoară.

„Nu sunt adepta generalizărilor, însă oamenii care au un stil de viaţă sănătos sunt cei care practică autoanaliza, sunt oameni conştienţi de influenţa pe care o  are  spaţiul de locuit asupra emoţiilor, asupra stării lor de bine. De aceea se raportează într- un mod conştient, asumat şi responsabil la obiectele cu care hotărăsc să locuiască“, spune Anda Roman, designerul care deţine atelierul cu acelaşi nume.

Practic, un stil de viaţă sănătos te ţine departe de excese, te scoate din bula consumerismului.

„Cu toţii ştim că există o compulsie de a consuma obiecte multe, de calitate îndoielnică, ce urmează să fie înlocuite repede prin consumul unor noi şi noi obiecte, ce la rândul lor vor fi înlocuite de alte produse. Cred că un stil de viaţă sănătos presupune şi o raportare sănătoasă la consumerism. Când ne mobilăm casa în care locuim cred că sănătos este să ne dăm spaţiul şi timpul pentru o alegere în deplină rezonanţă cu noi înşine, nu cu trenduri stabilite şi finanţate de unii-alţii. Atunci când alegerea este făcută dintr-un loc de conectare cu tine însuţi, poţi alege un obiect cu care rezonezi, care ţie îţi povesteşte ceva, care îţi dă o stare bună. Va continua să îţi dea acea stare bună când vei trăi în casă cu acel obiect“, continuă Anda Roman.

Mergând pe această logică, opţiunile unor astfel de consumatori, majoritatea membri ai generaţiei Y, se îndreaptă spre obiecte cu personalitate multiplă. Opţiunea este cât se poate de logică în contextul în care casa devine loc de evadare, nu slalom printre obstacole.

„Dacă vorbim de un pasionat de adrenalină, atunci gusturile lui în materie de mobilier se pot îndrepta, de asemenea, către o zonă ceva mai „extremă“, ieşită din tipare. De exemplu, în locul unei canapele banale, în casa unei astfel de persoane putem regăsi o piesă aparte precum Bubble Rock, o apa­ri­ţie neconvenţională semnată de italianul Piero Lissoni, sau un taburet rotativ creativ precum Spun (foto 3), creat în 2010 de Thomas Heatherwick. O persoană cu energie ar aprecia, de asemenea, un birou cu sunet de înaltă fidelitate încorporat, precum invenţia celor de la La Boîte Concept. E vorba de un sistem high-end creat pentru a oferi cel mai bun sunet fie că vorbim despre device-uri audio tra­di­ţionale (discuri), sau wireless (tablete, telefoane), perfect pentru a transforma spon­tan o zonă de lucru într-una de relaxare sau petrecere“, exemplifică Mihai Gurei. 

Anda Roman spune la rândul ei că este foarte vizibilă tendinţa de curăţare a habitatului, de o rigurozitate mai mare în ceea ce priveşte organizarea spaţiului. Până la urmă este normal să fie aşa pentru că în nicio expediţie nu iei cu tine lucruri inutile. De ce ai face acest lucru în propria casă, locul de unde pleacă toate aventurile?

„Observ o nevoie de simplificare, de prioritizare, de epurare. În loc de multe produse comune oamenii preferă să investească într- o piesă de design, o piesă care a făcut istorie, care are ceva de spus. Există piese de mobilier care au fost concepute în anii ’50 şi astăzi sunt la fel de actuale. Scaunul Flag Halyard (foto 4) de Hans Wegner este unul dintre aceste exemple, un obiect iconic al designului secolului 20“, explică Anda Ro­man.

Pornind de la aceste coordonate, anul 2016 se anunţă extrem de permisiv.

„Din perspectiva mea nu există must have-uri în ceea ce priveşte obiectele de mobilier, ci mai degrabă în ceea ce priveşte abordarea unui spaţiu ca o reflectare a noastră. Eu îi încurajez pe clienţii mei să se relaxeze, să aibă simţul umorului, să se joace, să experimenteze şi să aleagă piese în mod responsabil, piese care îi fac să zâmbească şi cu care se văd trăind  multă vreme“, spune Anda Roman.

Suprapunerile creative sunt astfel chiar încurajate.

„Aparent lucrurile care nu se potrivesc pof fi asociate: vechi cu nou, diferite materiale, texturi, pattern-uri, simboluri, forme, proporţii, se poartă mixări între metale, între piese de artă, stiluri, obiecte multifuncţionale. Elementele decorative fiind cele mai la îndemână creează un ambient de lifestyle care ajută la personalizarea spaţiului“, spun reprezentanţii Class Living.

Mihai Gurei de la Intro Design vine cu ceva în plus.

„Generaţia Y - cea mobilă, flexibilă, spontană şi adesea indecisă - continuă să dea tonul în materie de mobilier.  Designerii şi producătorii au în vizor tot timpul, astăzi, nevoia de flexibilitate, multifuncţionalitate, focusul pe micile plăceri ale vieţii şi fuga de plictis specifice timpurilor. Vorbim despre două direcţii: cea a pieselor «esenţiale», minimaliste, multifuncţionale, adaptabile unor multiple scenarii, şi alta a mobilierului care iese din zona «gri», nordică, şi capătă accente de personalitate: culori primare în locul pastelurilor, accente metalice în locul lemnului natur.“ Fiecare personalitate devine astfel o tendinţă de sine stătătoare.  Vestea  cea mai bună este că încet-încet se dovedeşte că o generaţie care părea nivelată de maşi­năria corporatismului ascunde pe sub ţinuta office tricoul tehnic pentru căţă­rări pe munte.  Mini­malism parfumat cu adrenalină.