Arts & Design

De peste 20 de ani el este "creativul" din spatele Mobexpert: Cine mai vine cu un design îndrăzneţ după criză ori nu ştie piaţa, ori nu-şi înţelege clientul, ori este sinucigaş

09 iul 2015 7077 afişări de Ioana David
Din aceeaşi categorie
Pe cartea de vizită a lui Carolin Ivănescu scrie că este directorul de marketing al Mobexpert, însă pu­ţini sunt cei care ştiu că el este şi designerul-şef al companiei, omul care a avut un cuvânt greu de spus în ceea ce priveşte colecţiile de mobilă şi decoraţiuni ale celui mai mare retailer român de mobilă începând cu 1994.
 

Absolvent al Universităţii Ion Mincu, unde a intrat într-o perioadă când concurenţa era de 30-35 de oameni pe loc, executivul este o prezenţă discretă în mediul de business. Cu toate acestea, chipul lui Carolin Ivănescu poate părea cunoscut, el fiind omul cu pălărie din campania de promovare de acum câţiva ani a Mobexpert, un proiect diferit, în care pentru imagini au fost folosiţi angajaţi ai companiei. Spune despre el că are mai multe sarcini, aşa cum se întâmplă cu majoritatea colegilor, şi se declară „jumătătate dobrogean, un om al Deltei“, dar şi un „răsfăţat“. Adaugă că a făcut 11 cursuri de specializare în design şi design interior. 11, pentru că zece ar fi fost un număr rotund şi este de părere că nu l-ar fi crezut nimeni când ar fi povestit despre asta.

Cum s-a schimbat meseria de designer în România în ultimii ani...

designul este o joacă până la urmă. Noi suntem europeni, dar nişte europeni speciali, deoarece suntem latini într-o zonă slavă, avem influenţe de peste tot şi credem că am luat ce-i mai bun de la fiecare. Totuşi, dacă înainte încercam să ne inspirăm şi să fim pe acelaşi trend de risc şi de îndrăzneală cu europenii, în ultimii ani am asistat la o turnură neaşteptată în domeniul mobilierului din cauza crizei economice. În acest domeniu criza a venit în momentul în care trendul era compus din îndrăzneală, din contraste, din materiale neobişnuite, din combinaţii de materiale. Toate derapajele clasice ale stilului începeau să fie acceptate. Lucrurile s-au schimbat fantastic acum. A fost una dintre cele mai serioase, brutale şi accentuate turnuri în piaţă. Toate finisajele nebune, dungile agresive, nu mai există. Cine îşi mai propune aşa ceva în colecţie ori nu ştie piaţa, ori nu-şi înţelege clientul, ori este sinucigaş.

Tendinţele în domeniul designului interior...

nu mai vedem acele contraste nebune de alb-negru şi s-a mai temperat dorinţa pentru materialele aspre. Culorile soft, uni-urile au ajuns să însemne 90% din colecţie. La covoare spre exemplu, nu mai avem deloc îndrăzneli. Este paradisul feminin al liniştii. Milano era şi a rămas numărul unu în ceea ce priveşte trendul, inovaţia, tehnologia, finisajele, volumele, liniile. De trei ani Milano este aproape la fel. Numai un ochi foarte educat mai poate simţi diferenţele.

De unde se inspiră cei care amenajează locuinţe...

fashion-ul este important. Până la urmă sunt 10-12 oameni în întreaga lume care pot fi numiţi trend-setteri. Valurile făcute de creaţiile lor se regăsesc în mai multe domenii.

Provocările designerilor de interior la început de drum...

echipa de designeri (a Mobexpert - n.red.) a purtat pe umeri la început o responsabilitate majoră. Oamenii au fost lăsaţi să se joace cu produse, cu decoraţiuni, pentru a rezulta în final anumite modele de sticlă, de culoare, de dispoziţie. Au rezultat iniţial combinaţii fără contraste. A fost o perioadă de bâjbâială.

O idee după care încearcă să se ghideze...

fericirea este puterea de a-ţi îndeplini visele fără să faci concesii.

Vacanţa ideală este...

în vacanţă nu vrei să munceşti. Vacanţa înseamnă privilegiul timpului liber. Avem puţin timp liber şi nu vrem să-l mai irosim aiurea. Exigenţa românilor începe să se contureze atunci când pleacă într-o vacanţă. Până acum habar nu aveam ce voiam. Acum ştim că vacanţa înseamnă lipsa betoanelor, a maşinilor, pe care nu le mai vrem.

O casă de vacanţă ar trebui...

amplasată acolo unde te simţi bine. Trebuie să te uiţi la tradiţiile zonei şi să nu o priveşti ca pe un factor de consum. Dacă ai o casă de vacanţă, foloseşte-o. Nu am auzit în jurul meu decât oameni care se plâng că şi-au făcut case mari, pentru care întreţinerea costă o avere. Ajung să se degradeze de la o lună la alta. Eu am două case de vacanţă, una la mare şi una la munte, unde dormitoarele au 11 mp. La casa de la mare am luat nişte buruieni aduse de apă, le-am pus pe perete şi un spot pe ele. Nu există o persoană care să intre şi să nu zică „se vede că eşti arhitect“. Le răspund însă că nu are nicio legătură, sunt plante aduse de vânt. Şi melcii pe care îi pun în vasul cu lumânare sunt tot de acolo.

Un artist pe care aş vrea să-l colecţionez...

îmi place să privesc operele de artă, dar nu am ajuns să îmi doresc să le am acasă. Am însă patru sau cinci desene făcute de colegii mei, care m-au convins pentru că mi se par atât de frumoase şi de expresive.

Piesa de mobilier preferată din colecţiile Mobexpert...

este de fapt o colecţie, colecţia whisky, realizată din bucăţi de nuc brazilian, un mix de meşteşug, formă şi mesaj. Este o colecţie foarte puternică, dar totodată este una dintre puţinele cu linii masculine care transmite mesaj ce mă linişeşte. Are trei funcţiuni: dormitor, zonă de living şi dining. 

Un citat pe care îl am în minte atunci când mă gândesc la timpul liber...

este de fapt o afirmaţie a actriţei Meryl Streep: „Nu mai am răbdare. Vreau să mă simt bine, şi asta înseamnă să nu vă văd pe voi. Şi nu aveţi decât să vă supăraţi pe mine pentru că vă spun, dar s-ar putea ca şi voi să vă simţiţi bine dacă nu mă vedeţi pe mine.“