Arts & Design

Din vorbă în vorbă cu… Ian Logan: Despre whisky şi globalizare

31 mar 2011 110 afişări de Ioana Mitu
Din aceeaşi categorie

Ian Logan are 15 ani de experienţă în cadrul grupului Pernod Ricard şi a călătorit în peste 39 de ţări din toată lumea. În avion nu uită niciodată să-şi ia cu el laptopul, cărţi din biblioteca personală şi telefonul, pentru că este important pentru el să poată comunica cu familia de oriunde s-ar afla în lume. În rest bagajul său e flexibil, dar ar mai putea conţine, "dacă ar fi după mine, multă ciocolată şi cele trei sticle de Glenlivet de 12, 16 şi 18 ani", glumeşte Logan.

De-a lungul celor 15 ani de reprezentare Glenlivet, brand ambasadorul îşi aminteşte îndeosebi două experienţe inedite. "Una dintre cele mai emoţionante discursuri pe care a trebuit să le ţin vreodată a fost când am prezentat Glenlivet în biblioteca veche de la Yale. Doar gândindu-mă câţi oameni mari au fost pe acea scenă mi-a venit greu să vorbesc, ceea ce nu mi se întâmplă niciodată", povesteşte acesta. Cea mai aventuroasă călătorie pe care a avut-o în interes de serviciu a fost în Africa de Sud, când a vizitat un colecţionar de whisky care avea şi un parc safari. "A ţinut să ne conducă prin parcul sălbatic unde animalele mergeau libere. Atunci am hrănit prima oară în viaţă o antilopă şi am fost sfătuit ca după ce termin să-i dau de mâncare, să nu mă întorc brusc, pentru că s-ar putea să mă lovească. Dintre toate ţările vizitate, Africa de Sud m-a impresionat cel mai mult", spune brand ambasadorul.

Pentru acesta, călătoriile fac parte din fişa postului, la fel şi degustările de whisky. Ian Logan spune că whisky-ul a devenit printre cele mai exclusiviste băuturi, alături de şampanie, fiind, prin urmare, bine primit pe piaţa rusă ce absoarbe ca un burete orice brand de lux în ultima vreme. "Whisky-ul este o băutură aspiraţională şi spune ceva despre statutul persoanei care o are în barul de acasă sau de la birou. Din păcate, în Scoţia votca a devenit mai populară", spune scoţianul get beget.

Pe lângă faptul că este brand ambasador, Ian Logan este şi curatorul The Glenlivet Whisky School, care este deschisă doar membrilor din asociaţia Guardians of Glenlivet. Din cei 15.000 de membri din 70 de ţări, până acum au vizitat şcoala aproximativ 1000. Cursanţii vin de obicei luni la prânz şi stau 3 zile, timp în care au loc lecţii despre procesul de producţie şi despre începuturile ilegale ale producţiei de whisky. Logan îi conduce în turul distileriilor, îi îndrumă în arta degustărilor şi îi însoţeşte în plimbări prin pădurile Glenlivetului. "Le arătăm tot şi la final se pot numi, la rândul lor, brand ambasadori".

Însă, pe lângă călătorii şi Şcoala Glenlivet, Logan vorbeşte cu cea mai mare dedicaţie despre cum se degustă cu adevărat un whisky şi despre cum trebuie apreciat. În primul rând, spre surprinderea neavizaţilor, este recomandat ca whisky-ul să se bea cu apă, nu cu gheaţă şi nici sec. "Până la urmă depinde de gusturi, însă dacă adaugi puţină apă, whisky-ul îţi permite să-l deguşti mai pe îndelete. E păcat să bei un pahar de whisky ca pe un shot pentru că e multă muncă în spate."

La fel ca la o degustare de vin, şi la whisky trebuie să simţi buchetul de arome. Licoarea poate să fie fructată, să aibă aromă de vanilie sau să fie spicy, în funcţie de vârsta sa, povesteşte acesta. "Când whisky-ul e tânăr există un fel de bătălie de arome înăuntrul său, dar pe măsură ce îmbătrâneşte devine mai «înţelept», mai aşezat", încheie Logan.