Arts & Design

Două tinere antreprenoare au pariat pe un business rezistent la criză şi la pandemia de Covid-19. Clienţii au abonamente săptămânale pentru care plătesc până la 450 de lei

25 iun 2020 1285 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

Florile sunt asociate de multe ori, şi nu fără motiv, cu un eveniment, fie că e vorba de o aniversare, de o zi de naştere, de un botez sau, de ce nu, de o primă întâlnire. Indiferent de ocazie însă, ele sunt o sursă de bucurie, de culoare şi parfum, sunt acel element-surpriză sau acea piesă-cheie care poate schimba o zi. Deşi nu se ştie, e posibil ca expresia „să răsară soarele şi pe strada ta“ să fi pornit chiar de la nişte flori. Pentru că au capacitatea asta. Glumesc, parţial, în ideea în care nu am idee de unde a pornit expresia, însă cred cu tărie că florile au puterea asta „magică“. Iar în aceste luni de pandemie, când cei mai mulţi dintre noi am fost închişi între pereţii propriei case, în care am fost nevoiţi să ne salutăm cu soarele doar de la fereastră, iar cu cei dragi doar la telefon sau prin aplicaţiile care permit apeluri video, florile şi-au dovedit, mai mult ca oricând, puterile miraculoase. Şi nu doar atât, au dovedit că nu e necesar un eveniment pentru a oferi flori. Ba mai mult, nu e necesar să îţi ofere cineva flori, ţi le poţi comanda chiar tu.

„Când am o zi proastă, îmi cumpăr flori. M-a prins ploaia în drum spre casă şi mi-a umplut cu gheaţă jardinierele în care am mentă şi muşeţel. Dar garsoniera mea înghesuită miroase acum a bujori, a frezii şi a ploaie. Florile sunt cele care m-au ajutat să depăşesc cu bine perioada nebună de izolare“, scria recent într-o postare jurnalista Oana Voinea. Nici că aş fi putut rezuma eu mai bine rolul florilor în viaţa de zi cu zi şi mai ales în perioada nebună-nebună-nebună care a însemnat ultimele două luni şi jumătate.

La fel ca Oana, mulţi alţii şi-au găsit în această perioadă consolarea între aceste plante mai mult sau mai puţin înmiresmate, dar cu siguranţă disponibile în toate culorile curcubeului. Şi, pentru a se asigura că le au în permanenţă la îndemână chiar şi când nu pot ieşi din casă, au apelat la un maitre fleuriste şi la un abonament săptămânal care le-a oferit o altfel de terapie.

„Avem trei abonamente săptă­mânale introduse în primele zile ale pandemiei, care au prins aşa de bine, încât primim constant mul­ţu­miri şi review-uri. Ele se numesc Baby Smile, Teen Spirit şi Young Lady, de la mic la mare“, poves­teşte Adina Filculescu, fondatoarea enRose. Ce presupune un abonament? La bază, fiecare dintre cele trei presupune un mix de flori surpriză, flori de sezon. Totuşi, clienţii au posibilitatea de a dez­vălui specialiştilor preferatele lor.

„Clienţii iubesc însă elementul de surpriză şi abia aşteaptă să primească buchetul. Progresiv, fiecare abonament include şi alte beneficii, precum reduceri la alte produse, un vas interesant sau discount la viitoarele workshop-uri.“ Mai mult, abonaţii au posibilitatea de a oferi florile dintr-o săptămână cuiva drag. enRose asigură livrarea gratuită în Bucureşti, alături de cartolina pe care sunt scrise mesajele.

„Majoritatea celor care au ales abonamentele sunt cliente mai vechi de-ale noastre care şi-au dorit o bucurie acasă, cumva un substitut al ieşirilor în oraş. Am văzut că au simţit nevoia de a-şi înfrumuseţa casele în care înainte petreceau foarte puţin timp.“ Alţi clienţi au fost noi, veniţi din online, din zona corporate, chiar alţi europeni care doreau să dăruiască ceva colaboratorilor români ce lucrau de acasă.

„Eu am oferit abonamente clienţilor mei şi înainte de această perioadă, aşadar, oferta mea nu s-a schimbat major. În general, ofer clienţilor un buchet de flori, creaţie proprie, săptămânal, valoarea acestuia fiind între 250 şi 450 de lei“, povesteşte Andreea Baniţă, maitre fleuriste. În ceea ce priveşte clienţii, aceştia sunt împărţiţi în două categorii - persoane fizice care au dezvoltat un obicei din a avea flori proaspete în casă pentru înfrumuseţarea diverselor colţuri ale locuinţei şi persoane juridice care comandă flori pentru a decora birourile sau recepţiile locului de muncă.

„Am observat o modificare de comportament doar în cazul persoanelor juridice, care au oprit aprovizionarea cu flori proaspete în perioada stării de urgenţă, accesul în spaţiile de birouri fiind oprit sau limitat. În continuare, acest obicei nu s-a reluat.“

În ceea ce priveşte comportamentul de consum al clienţilor persoane fizice, Andreea spune că aceştia au continuat să achiziţioneze pachetele pe care ea le oferea şi înainte de această perioadă şi anume abonamente florale cu periodicitatea dorită de fiecare.

„Nu am observat însă o creştere a cererii de astfel de servicii, numărul clienţilor noi câştigaţi fiind unul destul de mic. Totuşi, nu am desfăşurat acţiuni de marketing menite să impulsioneze cererea.“

În ceea ce priveşte sortimentele alese, ea a remarcat o dorinţă tot mai mare din partea clienţilor pentru simplificarea buchetelor în sensul în care dorinţa lor a fost de a achiziţiona cu precădere anumite tipuri de flori, în special cele parfumate sau cele de sezon.

De altfel, nici ea nu crede în reţete sau reguli de genul acesta. Preferă sezonalitatea şi încearcă să folosească în lucrările ei flori de sezon sau tipuri de flori care conduc la combinaţii inedite. 

Adina Filculescu de la enRose preferă designul floral care implică flori mixte. „Eu sunt designer floral certificat internaţional, merg periodic, de zece ani la cursuri în Germania sau Marea Britanie, pentru a fi în pas cu tendinţele marilor designeri. Este o artă - eu aşa o privesc.“

Componenta personală are o importanţă foarte mare în relaţionarea cu clienţii, iubitori de flori şi ei, chiar şi în online. „Vrem să ştim ce îşi doresc, ce ocazii speciale sărbătoresc şi cum sunt cei cărora le dăruiesc florile pentru a putea să îi bucurăm. Cerem mereu aceste detalii.“ enRose activează pe trei segmente - boutique-ul online de flori, zona corporate şi zona de evenimente de familie, precum nunţile şi botezurile.

În ceea ce priveşte inspiraţia, Adina se foloseşte de anotimpuri care o ajută să varieze. Spre exemplu, toamna o conduce automat spre culori puternice, unde roşul predomină. Începutul de primăvară este foarte colorat, cum sunt şi zambilele, narcisele, muscarii şi altele. În perioada aceasta de mai - iunie, adoră pastelurile. „Îmi plac şi buchetele uni, dar predomină în inima mea şi portofoliul enRose, mixurile pentru că arată creativ şi au un impact vizual mult mai puternic.“

Şi Andrea Baniţă preferă buchetele mixte cu siguranţă, altfel, spune ea, nu ar mai exista elementul de spectacol. „Mă încântă creaţia sub orice formă, iar semnătura mea este una creativă. Am început această activitate pornind de la pasiunea mea de a face combinaţii mai neobiş­nuite, altele decât cele pe care le găseam în florării acum zece ani.“

Relaţia ei cu florile a debutat încă din copilărie, iar acum un deceniu, după ce a studiat arta meşteşugului florilor la Londra şi la Paris, a deschis primul atelier de creaţie florală personalizată din România, după cum spune chiar ea.

„Ca specialitate, atelierul este axat pe creaţii florale pentru evenimente personale şi alte servicii personalizate pentru persoane fizice, cât şi pentru companii.“ Atelierul nu este deschis publicului, Andreea face doar livrări, preluând comenzi telefonic sau online. Iar creaţiile ei sunt unicat, neexistând două buchete identice. Ca şi florile de altfel. Fiecare e diferită de „surorile“ ei de soi.

Pe Adina Filculescu florile o trimit cu gândul la grădina din Bucureşti a bunicilor, plină de miresme, culori. Ce să mai, o feerie!

„E o amintire care se pare că m-a îndrumat în descoperirea pasiunii. Am o bază solidă de economie şi îmi doream să fiu antrepenor, ca şi tatăl meu, dar în alt domeniu. Iubirea pentru flori şi descoperirea designului floral în facultate m-au determinat să merg pe acest drum, îmbinând cele două pasiuni ale mele.“ Chiar şi acum, la 12 ani de la „începutul modest“ al afacerii enRose, ea descoperă cât de mult o fascinează încă florile, textura lor, iar mai nou şi plantele. Caută permament să le admire în natură, să descopere proprietăţile lor şi totodată se joacă cu designul, aşa cum un pictor se exprimă pe pânza din faţa sa, după cum spune chiar ea. „Nu am ales această comparaţie întâmplător, deoarece mi-a plăcut pictura de mică şi am redescoperit această pasiune abia în ultimii ani când mi-am dat seama cât de important este să fiu mai atentă la bucuriile mele. Şi da, pictez şi flori.“

Reală sau pe pânză, există vreo floare care - indiferent de sezon, ocazie - poate salva un buchet sau un moment? „Veţi zâmbi: orice floare dăruită cu dragoste salvează multe.:) Dar ca să revenim la lucruri serioase, aş spune că orice floare poate arăta bine într-o creaţie dacă se potriveşte cromatic şi designul este reuşit.“ Unele sunt mai gingaşe (ranunculusul, anemona), altele foarte sensibile (lăcrămioarele), unele maiestuase de-a dreptul (amarillisul sau trandafirii) sau pur şi simplu simpatice (freziile, bujorii, narcisele).

În final, coloristica şi forma sunt esenţiale, căci florile oricum sunt minunate, conchide Adina.

 

Andreea Baniţă, maitre fleuriste: „Mă încântă creaţia sub orice formă, iar semnătura mea este una creativă. Am început această activitate, pornind de la pasiunea mea de a face combinaţii mai neobişnuite, altele decât cele pe care le găseam în florării acum zece ani.“

 

Adina Filculescu, fondatoarea enRose: „Veţi zâmbi: orice floare dăruită cu dragoste salvează multe.:) Dar ca să revenim la lucruri serioase, aş spune că orice floare poate arăta bine într-o creaţie dacă se potriveşte cromatic şi designul este reuşit.“