Arts & Design

La masa designerilor scandinavi

28 mai 2014 518 afişări de Ioana Mitu
Din aceeaşi categorie

Despre designul farfuri­ilor, al bolurilor de mâncare sau al paharelor de pe masă, ca să nu mai vorbesc de foarfece sau alte ustensile de genul acesta, mă gândisem prea puţin până să am ocazia de a merge în Helsinki, în vizită la  compania Fiskars, cea mai veche companie  din Finlanda şi un fel de „creative hub“ pentru designeri celebri ai anilor ’50. 

Cu o istorie de 365 de ani şi o cifră de afaceri de peste un miliard de dolari,  Fiskars deţine astăzi printre cele mai importante branduri scandinave pentru casă, printre care Iittala, Arabia şi seturile de masă artizanale Royal Copenhagen. În România, compania Fiskars este reprezentată de aproximativ 10 ani prin brandul cu acelaşi nume, care are în portofoliu, pe lângă vestitele foarfece Fiskars, „folosite printre altele şi pentru tăierea pielii din interiorul maşinilor Ferrari“,  şi o gamă extinsă de unelte pentru grădinărit.

De altfel povestea foarfecelor portocalii Fiskars, primele cu mâner din plastic,  este prima dintre poveştile de succes din lumea  designului scandinav, care mi-au fost dezvăluite în călătoria în Helsinki. Respectivele foarfece au fost lansate, ­

într-o variantă portocalie, cu mâner ergonomic din plastic,  în 1967,  ajungând din acest moment cele mai renumite din lume, cu vânzări de peste un miliard de piese.

Însă în spatele popularităţii foarfecelor, prietenoase se pare chiar şi pentru stângaci , stă o altă poveste de design, pe numele său Fiskamin -  o colecţie de veselă pentru masă, realizată pentru prima oară  din plastic, în anii ’60, pe vremea când plasticul era un material experimental, la mare căutare.

Pentru Finlanda anii ’60 însemnau o perioada de convalescenţă după tensiunile aduse de Războiul rece şi de impunătorul vecin, Rusia. Aşadar designul, alături de atmosfera timpului, îşi păstra o aparenţă sobră, aceeaşi ce se regăsea probabil într-o mai mare măsură şi în griul României din  vremea comunismului.

În acea perioadă, sub îndrumarea de­signerului  Olof Bàckström, Fiskars a lansat Fiskamin, o colecţie de veselă în multe culori, din melamină care a ajuns repede pe mesele iahturilor, în rucsacurile camperilor, dar şi în casele scandinavilor şi, curând, ale lumii întregi.

De altfel, în aceeaşi perioadă arhitectul Eeero Sarinen lansa scaunul iconic Tulip, iar designerul Yki  Nummi lansa lampa Lokki sau „Sky Flower, care alături de Fiskamin reprezentau „settingul“ iconic al anilor ’60.

Se spune de altfel că anii ’50-’60  au fost momentul în care designul scandinav s-a făcut recunoscut în lumea întreagă, pentru minimalism şi funcţionalitate.

Puţin mai devreme de Fiskamin, în 1951, Kaj Franck,  unul dintre părin­ţii designului scandinav, schimba percepţia asupra felului în care ar trebui să arate designul veselei. Noua sa viziune asupra acestor produse înlătura excesul din design (la acea vreme farfuriile erau decorate din belşug - n. red.) păs­trând doar esenţialul: o formă practică, inspirată din cerc, dreptunghi şi pătrat, şi culoarea, spunând  „culoa­rea e singura decoraţiune de care ai nevoie“.

Celebra colecţie de veselă minimalistă realizată pentru Iittala, ce şi-a schimbat în ’81 denumirea din Kilta în Teemaa, a avut nevoie însă de 30 de ani pentru a fi acceptată de scandinavii obişnuiţi cu o altă estetică,  devenind acum una dintre cele mai de succes colecţii de veselă din lume şi cea mai bine vândută a brandului finladez Iittala. 

Alături de Kaj Franck, în lumea  designului „de pus“ pe masă un cuvânt important de spus l-a avut şi cuplul Aino Aalto şi Alvar Aalto. Ea, prin paharele ce-i poartă numele, cu design ce aminteşte de cercurile concentrice formate de o piatră aruncată într-un lac, alături de alte realizări în domeniul arhitecturii şi designului, iar el prin vazele sale ce au „eliberat“ sticla de geometriile stricte.

Designul paharelor îşi păstrează uimitor de bine actualitatea, având în vedere că au fost realizate de Aino Aalto în 1932, în timp ce vazele lui Alvar Aalto, inspirate de formele neregulate ale unei bălţi, par la fel de „fresh“ ca în momentul în care au luat formă în 1936.

Vaza a fost realizată de designer pentru un concurs realizat de brandul Iittala în 1936, concursuri care au şi azi loc în micuţul sat cu acelaşi nume,  aflat la aproximativ

100 km de Helsinki. Cel mai recent concurs pentru suflătorii de sticlă,  organizat chiar în perioada vizitei mele la începutul lui mai, avea ca miză realizarea celei mai mari vaze inspirate de celebra colecţie a lui Alvar Aalto.

Design minimalist pentru regină 

Printre brandurile de sub acoperişul Fiskars se află şi Royal Copenhagen, un  brand danez ce realizează veselă din porţe­lan pictat, încă din 1775, sub sceptrul reginei Margareta a-II-a a Danemarcei. Un fel de Burberry sau Louis Vuitton  a lumii porţelanului, Royal Copenhagen este recunoscut pentru unele dintre cele mai faimoase seturi din porţelan desenate, precum  vesela Flora Danica, realizată iniţial pentru împărăteasa Rusiei , Ecaterina a II-a, piesele clasice Blue Fluted sau reinterpretarea modernă a acestora din urmă, Blue Fluted Me­ga. Toate produsele Royal Copenhagen sunt desenate manual de artişti dedicaţi şi trec prin aproximativ 30 de mâini înainte de a fi finalizate.

Royal Copenhagen este cel mai popular pe piaţa din Japonia unde înregistrează de altfel 50% din vânzări, însă brandul vrea să promoveze seturile de lux, în toată lumea (mai puţin China, care are propriul porţelan pictat) ca pe ceva de care să te bucuri în fiecare zi, nu ca pe porţelanul bunicii, de pus la păs­trare în dulap. Pentru aceasta produsele vin şi cu garanţie de câţiva ani împotriva spargerii.

La fel ca şi în lumea designului de mobilă, şi Royal Copenhagena spune că trendul aşezării veselei pe masă este de Mix&Match, potrivit unui stil de viaţă eclectic, care îmbină modele diferite de farfurii, boluri şi pahare, din colecţii vechi şi colecţii mai noi, pentru ca masa ta să devină o îmbinare între trecut, prezent şi viitor.

Din cele povestite mai sus Fiskamin este singura colecţie care nu se mai produce şi mai există doar în rafturile unor colecţionari pasionaţi de design,  însă paharele Aino, vazele lui Alvar Aalto sau piesele Teema, sunt încă oferite spre vânzare pentru cei ce vor să aibă pe masă o bucăţică din  istoria designului scandinav. 

 

Citiţi mai multe în ediţia de iunie a DA Premium, pe piaţă vineri 30 mai, doar împreună cu Ziarul Financiar.