Arts & Design

O româncă vrea să transforme bijuteria în artă la purtător. Raluca Buzura: Aţi putea spune că o ţinută poate exista fără bijuterii, dar nu şi invers. Eu aş îndrăzni să vă întreb: vă place mâncarea fără sare, fără condimente? Aşa văd eu lucrurile

15 apr 2021 278 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

Raluca Buzura este un artist care prin munca sa şi-a propus să arate lumii că bijuteria nu e doar un simplu accesoriu, ci poate fi un obiect de artă cu un mesaj şi un concept proprii. Şi nu doar atât, ea crede că bijuteria - cu precădere cea contemporană - e ca sarea-n bucate, adică nu ar trebui să lipsească pentru ca o ţinută să fie completă.

„Niciodată nu am perceput ceea ce fac ca fiind un business, ci mai degrabă o nevoie de exprimare artistică“, spune ea. Născută într-un sat din nordul Transil­vaniei, Raluca Buzura a avut de mică această pasiune pentru zona artistică, aşadar la 14 ani i-a dat curs şi s-a mutat în Cluj-Napoca pentru a studia arte.

Apoi a urmat cursurile Universităţii de Arte şi Design, secţia ceramică-sticlă-metal, continuând cu un master în cadrul aceleiaşi secţii. După 10 ani de studii în ceramică cu lucrări de design utilitar şi instalaţii, centrul său de interes devine designul de bijuterie contemporană. A trecut mai bine de un deceniu de atunci.

„Interesul meu în ceea ce priveşte bijuteria provine şi din faptul că acestui domeniu al artelor nu i s-a oferit suficientă importanţă.“

Deseori, percepţia lumii asupra bijuteriei este aceea a unui surplus adus corpului uman, cu valoare doar prin prisma materialul folosit. „Aşadar, a fost totodată o provocare de a schimba acest punct de vedere şi de a aduce o alternativă, mai precis, faptul că o bijuterie poate fi un obiect de artă, având o înţelegere artistică, un concept şi un mesaj propriu.“

Drumul către creaţia de bijuterii nu a fost, după cum spune chiar ea, unul premeditat şi nici nu a fost conştientă de momentul în care a devenit principala sa activitate. Totul a decurs din aproape în aproape, cu paşi mici, fără a gândi vreun moment că va ajunge să dezvolte o carieră în această direcţie.

„Dacă există vreun responsabil pentru dezvoltarea mea ca artist în zona bijuteriei, acesta este târgul Autor.“ Era în ultimul an de masterat când a primit propunerea de a participa la prima ediţie a evenimentului. Pe atunci nu avea multe cunoştinţe despre domeniu pentru că în educaţia artistică din România bijuteria nu este pe deplin recunoscută ca o formă de artă, ci mai degrabă ca un meşteşug.

„Ca şi consecinţă, nu existau prea mulţi artişti de bijuterie şi, cu atât mai puţin, un public. Consider că Autor a jucat un rol enorm în dezvoltarea noastră: a creat posibilităţile de expunere ale artiştilor şi astfel, în timp şi prin muncă, s-a format un public iubitor al bijuteriei de autor.“ Datorită acestui eveniment, ea a ajuns să cunoască lumea vastă şi complexă a bijuteriei artistice, o lume care i-a câştigat foarte repede interesul şi dorinţa de a o dezvolta.

Primul an de activitate în domeniul bijuteriei a fost de căutare şi experimentare, motiv pentru care creaţiile sale au sărit prin multe stiluri.

„Am început cu un stil decorativ, apoi am trecut la minimalism, însă niciunul dintre acestea nu simţeam că mă reprezintă. A fost un drum lung de căutări şi experimente până când am reuşit să îmi definesc un stil propriu, pentru că asta presupune autoanaliză şi autocunoaştere, aspect care se dobândeşte doar în timp şi cu răbdare.“

De aceea, când vorbeşte despre începuturi, preferă să facă referire la prima piesă care marchează direcţia şi stilul brandului: un colier tip „choker“ compus din piese mici în formă de cupă şi modelate din pastă de porţelan de culoare crem.

„Deoarece creaţia vine dintr-o pornire interioară, niciodată pe deplin conştientă de origini sau apartenenţe, este mult mai laîndemnă a face o analiză din exterior. Însă dacă ar fi să sintetizez câteva particularităţi (ale pieselor mele - n. red.), acestea ar porni pe plan conceptual de la nevoia interioară de a transmite un mesaj lumii prin fiecare bijuterie creată. Apoi, în plan estetic, de la amprenta personală generată de afinităţile pentru anumite forme la materialitatea porţelanului mai rar exploatat în bijuterie şi până la experimentele compoziţionale, toate aceastea consider că reprezintă cea mai expresivă latură a bijuteriilor mele.“

Îi place să se joace cu texturile, formele şi compoziţia acestora, camuflând porţelanul într-o aparenţă diferită şi astfel intrigând privitorul asupra materialului. La nivel cromatic, în funcţie de mesajul colecţiei, alege o gamă de culori care să transmită cel mai bine ideea, însă întotdeauna cu un accent de auriu, pentru că atingerea unei doze mici de aur creează contrast, aduce lumină şi bogăţie vizuală.

Care a fost cea mai inedită colecţie a ei? În 2015 Raluca Buzura a creat o colecţie cu numele de „Hairy Tales“. Aceste piese au ieşit dintr-o lume imaginară şi pentru a le realiza a fost folosită o combinaţie de materiale noi, precum cauciuc polimeric, piatră ponce, piele artificială şi păr artificial. „Toate structurile brute sau organice care îmi aminteau de o pădure fantastică şi plină de mister au fost continuate cu un element care avea rolul de a umaniza atmosfera: părul.“

În acest fel, fiecare piesă a căpătat propria identitate, la fel cum şi oamenii se raportează la părul lor ca la o expresie importantă a sinelui lor, adaugă artista.

„Când vorbim despre bijuterie de autor sau bijuterie artistică, facem referire la identitatea şi unicitatea artistului care lucrează ceea ce îi dictează sinele creator, şi nu ceea ce îi dictează clientul. Altfel ar deveni creaţia clientului şi nu a artistului.“ De-a lungul timpului a avut cerinţe de a copia munca altor artişti sau chiar produse ale unor branduri cunoscute, însă a refuzat de fiecare dată. Lucrează la comandă doar designul propriu, gândit şi conceput exclusiv de ea.

Care e rolul bijuteriei în viaţa oamenilor?

Bijuteria contemporană şi designul vestimentar sunt două discipline strâns legate, deoarece ambele se referă la corpul uman, ambele sunt arte purtabile şi au rolul de a se sprijini reciproc, spune Raluca.

„Aţi putea spune că o ţinută poate exista fără bijuterii, dar nu şi invers. Eu aş îndrăzni să vă întreb: vă place mâncarea fără sare, fără condimente? Aşa văd eu lucrurile. O bijuterie statement vine întotdeauna pentru a completa o ţinu-tă, pentru a da acel gust suplimentar. Şi, totodată, ea creează o legătură specială între creator şi purtător.“

Creaţiile ce poartă semnătura Raluca Buzura sunt piese statement, complexe şi destul de voluminoase. De aceea ea recomandă o ţinută simplă, minimalistă, care să nu sufoce piesa şi nici să nu creeze aspectul de supraaglomerare.

„Şi pentru că fiecare piesă pe care o creez este ca un «copil», pentru mine este important totodată să fie purtate cu admiraţie, apreciere şi grijă.“

În ultimul an lumea a trecut prin schimbări multiple generate de pandemie. Ce s-a întâmplat cu bijuteriile? Au simţit oamenii nevoia să îşi cumpere piese minimaliste sau din contră, piese vizibile, armuri sau adevărate opere de artă la purtător?

„Lumea se schimbă rapid şi noi paradigme au încercat omenirea, lucru care s-a reflectat cu siguranţă în modalitatea publicului de a consuma arta. Bijuteria este o nevoie şi nicidecum o necesitate, iar

într-un context economic atât de nesigur, necesităţile sunt prioritare.“

Dincolo de asta, fără prea multă viaţă socială şi culturală, nevoia de a cumpăra şi purta o bijuterie statement este aproape inexistentă, adaugă Raluca.

„Cu toate acestea, bijuteriile au în continuare o mare valoare în viaţa noastră atunci când comemorăm evenimente speciale şi acesta a fost motivul principal pentru care, chiar şi în pandemie, bijuteriile, mici sau mari, minimal sau statement, au fost în continuare savurate chiar dacă într-o proporţie mult mai redusă.“