Ceasuri & Bijuterii

De ce preţul unei maşini e direct proporţional cu tehnologia investită

30 iul 2011 579 afişări de Bogdan Alecu
Din aceeaşi categorie

De ce preţul unei maşini e direct proporţional cu tehnologia investită Bogdan Alecu Automobilele de lux şi cele cu preţuri de peste 100.000 de euro dispun întotdeauna de cele mai noi tehnologii existente pe piaţă deoarece în "stratosfera" exclusivistă contează inovaţia, şi nu întotdeauna suma achitată pentru aceasta.

Automobilul nu este definit doar de consum şi comportament dinamic, ci şi de tehnologiile din interior. Head-Up Display, Internet, Night Vision, Augmented Reality sunt termeni care intră în vocabularul unui şofer. La fel se întâmplă şi cu hotspot, MMI, Command sau ConnectedDrive. Automobilele, în special cele din partea superioară a segmentului premium sau de lux, reprezintă un etalon în ceea ce priveşte luxul, tehnologia, sau imaginea. Automobilele din clasa premium au fost întotdeauna cele care au susţinut progresul în industria auto, integrând încă de la început echipamente sau dotări care acum se regăsesc standard pe toate modelele, de la centuri de siguranţă, ABS sau, mai nou, ESP.

Din perspectiva BMW sunt trei direcţii principale de dezvoltare a tehnologiilor. Prima este eficienţa, precum BMW EfficientDynamics, performanţa, sisteme precum Dynamic Performance Control sau Integral Active Steering şi interfaţa om-maşină pentru funcţii de siguranţă, entertainment şi confort precum BMW ConnectedDrive", spun oficialii BMW.

Tot la nivel tehnic trebuie menţionat că sistemul ESP de control al stabilităţii a fost "upgradat", adică echipat cu o funcţie care "imită" un diferenţial cu alunecare limitată prin frânarea roţii din interiorul virajului pentru eliminarea subvirării. Spre exemplu noul Audi A6 dispune şi de sistemul Dynamic Handling System, similar cu BMW Adaptive Drive. Acesta are cinci moduri de rulare Ð confort, auto, dynamic, individual (setări personalizabile) şi efficiency, cel din urmă având rolul de a adapta sistemele şi setările motorului pentru a se obţine un consum cât mai redus. Aceste tehnologii sunt preluate în mare parte de la Audi A8, limuzina constructorului german lansată anul trecut, la fel cum a procedat şi BMW cu Serile 5 şi 7. Introducerea noilor tehnologii pe A6 reprezintă o uşoară democratizare a acestor bijuterii tehnologice.

De la apariţia iDrive la BMW, MMI la Audi şi Command la Mercedes-Benz modul în care maşina este privită a început să se schimbe radical. Tendinţa este ca aceste tehnologii să devină tot mai sofisticate şi ca maşina să comunice tot mai mult cu mediul şi cu celelalte automobile din trafic. Vom primi în curând informaţii tot mai precise despre trafic. Spre exemplu BMW lansează împreună cu sistemul de navigaţie de la BMW Seria 1 un astfel de serviciu. Se va putea şti câte locuri sunt disponibile în parcarea unde vreţi să lăsaţi automobilul sau chiar care este viteza cu care trebuie să rulaţi pentru a ajunge la semafor exact când este culoarea verde. Conducătorul auto şi pasagerii pot comunica mai uşor prin funcţii precum BMW Apps cu Facebook şi Twitter pe maşină. Mai mult, Audi deja a integrat în MMI hărţile de la Google Maps, care sunt disponibile atât în modul offline, atunci când maşina nu este conectată la Internet (ca spre exemplu atunci când suntem în afara ţării), dar şi online, când computerul de bord îşi updatează singur şi gratuit hărţile de pe Internet. Mai mult, în acest mod cel de la volan are acces la cele mai noi updateuri legate de infrastructură şi puncte de interes, şi nu numai în Europa de Vest, cum eram obişnuiţi până acum, ci şi în România.

Şi în România şi în Germania, clienţii care sunt atenţi la astfel de automobile sunt cei care se orientează către segmentele superioare, spun reprezentanţii BMW. Apar distincţii în funcţie de tehnologii, dar majoritatea sunt oferite top-down, începând cu modele de vârf precum Seria 7 sau Seria 6. Există şi excepţii precum funcţionalităţi noi pentru Internet în maşină prezentate în premieră odată cu lansarea noului BMW Seria 1.

Pentru a sublinia şi mai mult "conectivitatea", Audi a echipat cele mai noi modele ale sale cu reţele wireless pentru pasageri. Astfel, aceştia pot naviga fără probleme pe Internet.

Preţul ridicat nu este însă întotdeauna necesar a fi achitat. Există şi exemplul modelelor Porsche precum Panamera sau Cayenne. Acestea pot avea un preţ de pornire de aproximativ 70.000 de euro dar pot ajunge şi la aproape 200.000 de euro în cazul versiunilor de top. Spre exemplu, noul Panamera porneşte de la aproximativ 68.000 de euro, în condiţiile în care automobilul dispune de tehnologiile de control pentru şasiu, suspensie, direcţie şi comportament rutier prin Porsche Active Suspension Management, în timp ce motorul de 3,0 litri diesel provine de la Audi, acesta echipând inclusiv Porsche Cayenne.

În vederea trecerii de la automobilul "clasic", unde tehnologia este concentrată în special în compartimentul motor, la statutul de automobil "hi tech", toţi constructorii au lansat programe prin care noile modele au devenit adevărate "fortăreţe digitale". Acum maşinile sunt capabile să detecteze pietonii şi să oprească în caz de urgenţă, să "vadă" benzile de rulare sau să detecteze semnele rutiere sau oboseala şoferului. Iar acum nu mai vorbim de mărci precum BMW sau Audi, ci de Ford sau Opel, branduri considerate "de volum".