Ceasuri & Bijuterii

Paolo şi Tiziana Terenzi, moştenitorii grupului italienesc cu acelaşi nume, semnează lumânări parfumate create pentru branduri precum Ferragamo, Acqua di Parma sau Gucci. Cum rezistă o tradiţie care a supravieţuit mai bine de 5 decenii

27 mar 2019 559 afişări de Alina-Elena Vasiliu
Din aceeaşi categorie

Există bărbaţi care, pentru a cuceri o femeie, se străduiesc să găsească cele mai bune rime pe care să le adune în poezii, să aleagă cele mai bune filme şi melodii, să facă cele mai extravagante cadouri care le-ar putea aduce atenţia la care râvnesc. După Afaceri Premium a găsit însă un bărbat care a ales altă cale şi a ajuns mai departe decât spera, cucerind, în cele din urmă, nu doar o femeie, ci o lume. Doar că a făcut-o alături de o femeie. Sora lui.

„Când eram tânăr, ca să cuceresc fetele îmi cream propriul parfum. Îmi aduc aminte că aveam 14-15 ani când am făcut o esenţă pe bază de ambră“, povesteşte Paolo Terenzi, subliniind că, datorită acestui truc, doamnele nu prea îi puteau rezista. Ani mai târziu, micul său truc a devenit o preocupare zilnică, fiind astăzi un business de cursă lungă.

Paolo Terenzi este reprezentantul celei de-a treia generaţii a grupului italienesc Terenzi, o poveste începută în 1968 de către bunicul Guglielmo – de profesie parfumier. Acesta a fost cel care a fondat Cereria Terenzi, un business axat iniţial pe fabricarea de lumânări simple. Mai târziu, moştenitorii le-au reinventat în lumânări aromate. Cereria Terenzi mai produce şi astăzi lumânări, din portofoliul de clienţi ai casei făcând parte branduri de renume internaţional precum Ferragamo, Acqua di Parma sau Gucci.

„Îmi place să spun că m-am născut într-o lumânare, respirând parfumuri, pentru că efectiv totul – familia, afacerea, casa noastră – era în acelaşi loc. În copilărie şi adolescenţă, îmi petreceam timpul în laborator, făcând eu însumi lumânări, parfumuri, jucându-mă. Făceam totul de unul singur“, povesteşte Paolo Terenzi.

La început, pe când avea opt-nouă ani, fabrica mostre de parfumuri care evocau diferite momente ale vieţii sale de copil. Micile flacoane nu au fost rătăcite de-a lungul timpului, Paolo spunând că astăzi are acasă mii de mici sticluţe cu molecule de parfum, dovadă a primelor sale încercări.

„Când le miros, imediat mintea îmi zboară la momentele în care le-am creat. E ca şi cum ai călători cu gândul. După ce am început să fac parfumuri, nu m-am mai oprit niciodată. E o poveste fără sfârşit, pentru că voi continua să colecţionez moleculele de parfum, chiar dacă nu toate esenţele devin, în cele din urmă, parfumuri de pus în sticlă.“

După ce a „furat“ secretul producerii parfumurilor, Paolo a început să se perfecţioneze şi să colaboreze cu unele dintre cele mai importante case de modă şi design din lume. Primele parfumuri semnate de el au fost create pe când avea nici 30 de ani, el având în prezent 45 de ani.

Apoi, s-a întâmplat ca din Cereria Terenzi să se desprindă, peste ani, o casă de parfumuri. Era anul 2012 când fraţii Paolo şi Tiziana Terenzi au lansat propriul brand de arome, purtând numele surorii parfumierului. Cei doi proprietari şi-au împărţit clar rolurile în afacere, astfel că, dacă Paolo este creatorul şi nasul, Tiziana este designerul şi directorul creativ. Dincolo de Tiziana Terenzi însă, de numele celor doi fraţi se leagă şi brandurile de parfumerie de nişă V Canto şi Giardino Benessere, alte mărci din grupul Terenzi.

La doar doi ani după lansarea brandului Tiziana Terenzi, una dintre esenţele celor doi fraţi ajungea în finala concursului FIFI Awards, o competiţie despre care se spune că este Oscarul industriei parfumeriei.

FIFI Awards se desfăşoară anual, începând din 1973, sub patronajul Fragrance Foundation din New York, şi are peste o mie de membri – oameni din lumea modei, a teatrului, a filmului şi a televiziunii - care decid an de an care sunt cele mai hipnotizante arome din lume, esenţele care cuceresc cele mai fine nasuri.

Lumânările au rămas însă principala nişă în „dinastia“ Terenzi, fiind, de altfel, emblema pentru care casa este cunoscută în jurul lumii. Ce este deosebit la acestea este faptul că, pe lângă aromă, Paolo şi Tiziana au dat lumânărilor şi o voce, inserând, în locul fitilului clasic din bumbac, un beţişor din lemn de santal, care trosneşte atunci când lumânarea este în proces de ardere.

„Mereu le spun oamenilor să stingă lumina atunci când aprind o lumânare parfumată, ca să vadă că aceasta le va da o stare bună.“

În lumânările Tiziana Terenzi se găseşte o ceară specială, naturală, iar tatăl celor doi fraţi a cheltuit sume impresionante pentru a cumpăra exclusivitatea de a o folosi, drept pe care nu îl mai are niciun alt creator de lumânări din lume. Ceara de acest tip se găseşte în unele tipuri de hârtie şi în guma de mestecat.

În casa lui Paolo, ard zilnic zeci de lumânări parfumate, mai ales că acestea sunt şi pe placul soţiei şi al copiilor săi. Aromele se schimbă în funcţie de starea de spirit pe care o au membrii familiei, dar şi în funcţie de vreme şi de sezon. În perioada Crăciunului de pildă, toată casa a mirosit a scorţişoară şi a cardamom.

Casa Tiziana Terenzi nu se limitează însă doar la lumânări, ci are şi o gamă de parfumuri, care se vând în unele dintre cele mai exclusiviste locuri din lume – de la Barneys New York la Harrods Londra sau Harvey Nichols Istan­bul. Până acum, există cinci colecţii Tiziana Terenzi – Gold, Black, Anniversary, Luna şi Luna Stars. În România, parfumurile şi lumânările Tiziana Terenzi se găsesc în magazinele de parfumerie de nişă Obsentum din Bucureşti.

De altfel, Paolo Terenzi a fost de mai multe ori în Bucureşti şi odată chiar a creat un parfum special pentru acest oraş al contrastelor, ca rezultat al experienţelor pe care le-a trăit vizitând ce a mai rămas din Micul Paris.

„O combinaţie gurmandă, cu note dulci de vanilie, dar şi cu accente amărui de migdală. Un amestec reuşit între aceste două feţe ale aceleiaşi monede“, descrie el moleculele rezultate din cunoaşterea Capitalei.

La fel de complex ca Bu­cureştiul este şi el însuşi, ţinând cont că parfumierul Paolo Terenzi este rezultatul a numeroase căutări şi încercări de a descoperi ce iubeşte cel mai mult să facă. Este muzician, cu diplome în drept şi filosofie, studii în chimie şi fizică şi un poet plin de sensibilitate.

„Scopul meu era să devin muzician profesionist, am ajuns să cânt cu muzicieni mari ai lumii şi am realizat că nu am suficient talent pentru această profesie. Ceva din sufletul meu lipsea. Aşa că m-am întors la fabrica de lu­mânări“, îşi aminteşte.

În această fabrică a trudit zile şi nopţi pentru a scoate la iveală molecule unice, inventate doar de imaginaţia lui fără limite. Aşa că acum, când vorbeşte despre aromele sale favorite, se raportează la molecule, nu la ingredientele brute. „În laborator, am aproximativ 1.500 de molecule şi ţin la fiecare dintre ele. E greu să spun care dintre ele e preferata mea, pentru că, în aceeaşi categorie, pot fi aceleaşi ingrediente, cu nuanţe diferite. Pot avea patchouli, dar să fie patchouli din India, patchouli roşu, patchouli negru şi aşa mai departe.“

Îl fascinează însă ambra, cea care îi era aliat şi în cucerirea fetelor, în vremea adolescenţei. Ambra cenuşie – cea care se formează în intestinele caşalotului pentru a-l proteja de obiectele ascuţite pe care uneori le înghite – este un element-cheie care, spune Paolo, face ca parfumurile să reziste mai mult şi dă o notă seducătoare aromei din sticluţă, motiv pentru care, în fiecare creaţie semnată de nasul italian se găseşte un amestec – mai mult sau mai puţin subtil – de ambră şi lemn, din care şi-a făcut o adevărată semnătură olfactivă.

Aşa se face că parfumul definitoriu pentru el însuşi, pe care încă nu l-a creat însă, ar fi încărcat de arome lemnoase, dar şi de ambră. Ar pune şi un strop de orris – rădăcină de iris, unul dintre cele mai scumpe ingrediente din lume, cu care ar mulţumi astfel lumii întregi pentru toate sursele de arome pe care le furnizează.

Până la o astfel de esenţă însă, parfumierul continuă să creeze nu doar pentru el, ci şi pentru restul lumii. Paolo Terenzi spune că nu foloseşte apă în parfumurile pe care le creionează pentru cele trei branduri în spatele cărora se află, pentru că, în timp, apa schimbă aroma.

„Pulverizezi parfumul la un moment dat şi, când ajungi la finalul sticlei, aroma este schimbată. Nu îmi place asta.“

Procesul de creaţie este destul de imprevizibil, Paolo alegând să lanseze un parfum doar atunci când simte că a ieşit ceea ce şi-a imaginat, indiferent dacă perioada anului este potrivită sau nu ori dacă distribuitorii sunt pregătiţi pentru o nouă lansare sau nu.

„Poate dura o oră sau o viaţă să produc un parfum, până ajunge la povestea pe care mi-am dorit-o. Partea tehnică poate fi foarte rapidă - o zi sau două, dar apoi trebuie să vezi cum se aşază aromele, cum se schimbă, iar acest proces de certificare durează cel puţin două luni.“

Toată această grijă a lui Paolo Terenzi pentru ceea ce reuşeşte să producă vine ca urmare a concepţiei sale, că parfumul este o a doua piele a purtătorului, livrând mesaje clare despre persoana care îl emană. „Nu poţi fi o femeie fatală prin parfum, dacă nu eşti şi în realitate, nu poţi fi un bărbat puternic prin aroma pe care o porţi dacă tu nu eşti aşa ca persoană. E important să porţi un parfum care să-ţi dea încredere, dar care să livreze un mesaj adevărat despre tine, ca şi cum ţi-ai face ţie însuţi reclamă. Niciodată nu îţi alegi tu parfumul, ci e invers, el te alege pe tine.“

La fel cum, crede Paolo, un parfum nu doar se adulmecă, ci se şi ascultă, aşa cum muzica nu doar se ascultă, ci se şi priveşte, cu ochii minţii sau chiar cu privirea reală, care urmăreşte tensiunile de pe scenă sau dintr-un clip video. Parfumul e mai mult decât credem noi.