Ceasuri & Bijuterii

Cum ş-a regândit businessul în pandemie un designer care a studiat şi lucrat domeniul orologeriei de lux din Elveţia şi care şi-a lansat propriul brand de bijuterii pe care le vinde în România, Franţa şi în Cipru

25 nov 2020 361 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

Designerul de bijuterii Claudia Agheorghiesei îşi pune începuturile în domeniu pe seama unor circumstanţe fericite. Ce a urmat însă a ţinut doar de inspiraţie şi multă muncă. Ce va urma este sub semnul întrebării în contextul pandemiei, însă există o singură certitudine, povestea brandului Claudia Florentina va continua să se scrie.

„Povestea brandului şi începuturile mele în domeniu au ţinut de circumstanţe. Eu terminasem un master în economie la Uni­versi­tatea din Ge­neva - «Maîtrise universitaire en gestion d’entreprise» -, iar Yvan Arpa, cunoscut ca unul dintre cei mai avangardişti creatori de ceasuri contemporane, îşi creiona o nouă echipă pentru a lansa compania Luxury Artpieces, sub umbrela căreia a dezvoltat mărci precum Artya şi Black Belt. Acelei echipe m-am alăturat şi eu pentru scurt timp. Şi chiar mă gândeam la ironia sorţii“, spune Claudia Agheorghiesei. A petrecut şapte sau opt ani finalizându-şi studiile economice, dar după puţin timp în industria orologeriei şi a bijuteriilor de lux în Geneva a simţit că aceasta este menirea ei.

„Dar cum să fac? Pot să merg mai departe fără să am vreo pregătire, doar cu pasiune?“ Se întreba ea atunci. S-a interesat şi a aflat că în cantonul Geneva erau scoase la concurs în anul respectiv 18 locuri la Haute École d’Arts appliqués. Era pasul necesar pentru a urma apoi cursurile uneia dintre cele mai cunoscute universităţi de profil, HEAD (La Haute École d'Art et de Design de Genève). Se intra printr-o analiză a dosarului candidatului, ce cuprindea lucrări personale şi trei planşe de colaje tematice.

„Întâmplarea face că am fost selecţionată şi la sfârşit, în loc să continui La Haute École d'Art et de Design de Genève, am continuat cu Atelier Hermès, studiind arhitectură de interior şi design de mobilă.“ La momentul acela Claudia începuse să se exprime public deja, iar în 2013 avusese primul vernisaj de artă, „Bucarest By Me“, în Geneva.

„Colaboram totodată cu Sonia Davidoff, care se ocupase de colecţia de bijuterii a Oriannei Collins (fosta soţie a artistului Phil Collins - n. red.). În 2014 am obţinut propriul certificat de înregistrare a mărcii proprii (certificat d’enregistrement du poinçon de maître). Apoi am lansat colecţia Amour de bijuterii şi mobilă.“ Colecţia cuprinde piese cu nume ce ilustrează o idee, precum Gândurile femeii, Femeia în rochie de seară şi Sărutul.

Marca Claudia Florentina este înregistrată la OSIM şi internaţional, iar unele modele sunt patentate.

La scurtă vreme, designerul a urmat şi cursurile Institutului de modă Salomeea Truta, lansând colecţia de haine cu tema „Tradiţii“ în cadrul Fashion Week primăvară-vară 2016. „Pe haine am pus liniile bijuteriilor din Colecţia Naţional“, îşi aminteşte Claudia.

Ea afirmă că atunci când face o piesă spune o poveste şi o transpune. Evită simetria pe cât poate. Dă exemplul florii de margaretă şi al jocului copilăriei „mă iubeşte sau nu“, când se rup petalele florii una după alta, pentru ca în final la ultima petală să afli ce simte alesul inimii.

Un alt exemplu este cel al modelului „Fulg de nea“ din colecţia de iarnă, ce cuprinde trei cercei, fiecare diferit de ceilalţi. Astfel, poţi să îţi alcătuieşti tu perechea în ziua respectivă cum doreşti, cum simţi.

„Toţi considerăm că al nostru model este altfel, este unic, este mai interesant. Iar asta pentru că ai pus ceva din tine acolo, orice ai crea, de la mobile, la piese vestimentare sau bijuterii“, spunea ea despre propriile creaţii. Adaugă însă că toate colecţiile ei au ceva de spus. „Fiecare colecţie are firul său narativ, povestea sa, autenticitate.“

Cea mai recentă colecţie care îi poartă semnătura a fost lansată în septembie, ca reacţie la situaţia globală, este vorba despre Colecţia manifest Outside (Afară - trad.). 

Rar, realizează şi piese personalizate pentru că sunt clienţi care o inspiră şi atunci creează ceva pentru ei. Un exemplu este Mirela Bucovicean, fondatoarea multibrandului pentru designeri români Molecule F. Pentru ea a creat broşa BICI (Business Institute for Creative Industries), care reprezintă o femeie puternică din zilele noastre, o mică „diavoliţă“, dar şi angajata, sportiva, soţia, prietena. „Este imaginea femeii de azi, care este extrem de activă, competentă, dar este şi pe tocuri şi îngrijită.“ Despre femeile românce, Claudia Agheorghiesei spune că au fost şi sunt cunoscute în toată lumea pentru frumuseţea şi feminitatea lor, pe care ştiu să le scoată în evidenţă.

Alt tip de clienţi pentru care designerul român creionează piese sunt asociaţiile sau companiile care doresc ceva propriu, cum ar fi o linie de bijuterii sau numai o piesă. Un exemplu în acest sens sunt butonii de cămaşă sau insigna unei asociaţii.

„Chiar în momentul actual lucrez la pinul (insigna - n. red.) CONAF (Confederaţia Naţională pentru Antreprenoriat Feminin).“

Astăzi, Claudia Agheorghiesei lucrează cu aur, argint şi zirconiu, acesta din urmă fiind considerat piatră semipreţioasă, având aceeaşi duritate ca safirul, explică designerul. Are însă în portofoliu şi piese unicat cu diamante, safire şi rubine.

„În cazul în care contextul prezent nu se stabilizează, nu m-ar mira să încep să lucrez cu cristale naturale precum citrin, aventurin, ametist şi altele de genul, pentru protecţie şi reglarea chakrelor. Sunt şi maestru Reiki (tehnică japoneză de medicină alternativă - n. red.)“, explică ea.

Bijuteriile Claudia Florentina sunt realizate în Europa şi în Asia, în funcţie de model şi tehnică. În România nu se poate face acest lucru din două motive. În primul rând ar fi foarte scump, iar apoi nu există know-how-ul necesar. În Elveţia, spre exemplu, dacă 13% din piesa vândută este produsă în această ţară, poţi spune că e made in Swiss. În România nu este aşa, explică ea.

„Iar când spun Asia, nu mă refer la o destinaţie ieftină de producţie. Mai mult, în contextul actual, totul aproape s-a dublat ca preţ.“ Atunci când faci producţie trebuie să te gândeşti la preţul final, spune ea. Trebuie să iei în calcul matriţa, producţia, ambalarea, taxele, vânzarea către terţi, o mică marjă pentru tine.

„Toate trebuie calculate ca să ajungi la un preţ corect, ca produsul să fie vandabil. În funcţie de model, cauţi know-how-ul de producţie. Într-o piesă Claudia Florentina sunt mai multe tipuri de procese implicate, cum ar fi matriţare, turnare, sertizare, gravare, rodiere. Chiar şi fabricile cu care lucrez, pentru garantarea calităţii, externalizează gravarea şi rodierea sau cumpără la rândul lor piese conexe pentru finalizarea modelului, cum ar fi sistemele de închidere sau de prindere cercei.“

Piesele Claudia Florentina sunt vândute în România în buticul Cellini din Băneasa Shopping City, în magazinele Molecule-F şi BRS -Blouse Roumaine Shop de pe strada Golescu şi pe site-ul propriu. Există de asemenea câteva puncte de desfacere în Cannes şi Paris, în Franţa şi în Cipru.

„E greu de spus ce va urma. Acum am închis (magazinul din Geneva - n. red.), iar când a început pandemia marfa a fost returnată din multe puncte de desfacere. Totul trebuie luat de la capăt şi este chiar imposibil să spun ce planuri de viitor am. Voi continua? Cu siguranţă. Cum? Nu ştiu, momentan.“

Acum simte că e într-o stare de aşteptare. Înainte participa la saloane de bijuterii şi accesorii precum Première Classe şi Bijorhca Paris, visa la pieţe de desfacere, dar azi totul e diferit. „În această perioadă noi nici nu putem discuta ceva concret, având în vedere că suntem în plină pandemie şi legislaţia şi restricţiile se schimbă de la o zi la alta. Aştept să înceapă perioada postpandemică, să văd în ce constă o perioadă postpandemică de fapt.“