Gastronomie

Anul licorilor tari

20 dec 2013 270 afişări de Ioana David, Radu Racu
Din aceeaşi categorie

Pentru colecţionarii de tării, dar nu numai, sfârşitul de an este cel mai bun moment pentru a-şi îmbogăţi colecţia cu noi sticle de coniac, votcă sau whisky în ediţie limitată.

Anul 2013 poate fi considerat anul în care pre­ferinţele pentru licorile tari au escaladat, astfel că producătorii au încercat să se conformeze şi să lanseze noi produse, fie în ediţie limitată, fie cu ingrediente precum apă de izvor glaciar sau grâu dintr-un soi special, sau distribuite în sticle cu design inovativ.

În lumea spirtoaselor s-a vorbit tot mai mult anul acesta despre whisky ca fiind „noua şampanie“, ast­­fel că Brown Forman, firma care are în portofoliul brandul Jack Da­niel’s a lansat prima sticlă din colecţia Master Distiller, în ediţie limitată.

În total, colecţia va cuprinde şapte ediţii limitate, câte una pentru fiecare Master Distiller (persoană care supraveghează procesul de fabrica­ţie) din istoria whiskey-ului din Ten­nessee.

Prima sticlă din această serie îi aduce un omagiu chiar primului master distiller, „Jack“ Jasper Newton Daniel care a pus bazele distileriei în urmă cu aproape 150 de ani.

Cezar Gârbea, brand manager Jack Daniel’s în cadrul biroului din România al Brown Forman, explică faptul că whiskey-ul din această colecţie foloseşte aceleaşi materii prime ca şi produsul clasic, fiind realizat într-un singur loc din lume, Lynchburg, Tennessee. Astfel, principalele „ingrediente“ sunt alcoolul distilat din cereale şi apa de izvor din aceste locuri, procesul de producţie întinzându-se pe o perioadă de 4-6 ani în funcţie de condiţiile climatice şi de locaţia butoiului. Gârbea spune că aceste produse au fost introduse recent pe piaţă, iar de obicei consumatorii fideli sunt şi colecţionari.  Tot în ediţie limitată, Brown Forman a lansat vodka Finlandia, care îşi schimbă culoarea atunci când este perfectă pentru a fi servită şi ale cărei ingrediente sunt apă pură de izvor glaciar şi alcool etilic de origine agricolă (orz).

Iar dacă e vorba de ingrediente speciale, în cazul sticlelor de băutură  Metaxa  "procesul de fabricaţie este acelaşi de un secol, după o reţetă secretă. Pot însă să vă dezvălui că unul dintre ingredientele secrete sunt anumite petale de trandafir care se culeg dintr-o singură regiune din Grecia, vara, într-un interval de doar trei zile" spune Constantinos Raptis, master blender Metaxa de aproximativ 27 de ani.

În  oferta specială a brandului se găseşte Metaxa Aen, o ediţie limitată de 1888 de sticle, ce combină peste 200 de amestecuri cu o vechime între 20 şi 80 de ani, strânse în Butoiul Numărul 1 în care  în care Spyros Metaxa a pus pentru prima oară, în urma cu  peste 120 de ani licoarea care şi astăzi îi poartă numele. 

Pe segmentul de vodcă, Pernod Ricard a lansat Absolut Elyx, în categoria băuturilor super-premium, prima dată în aprilie 2013 în SUA, pentru ca în România să ajungă în mai 2013. Cum vânzările pentru acest produs au fost duble de la lansare şi până în prezent, comparativ cu estimările iniţiale, se confirmă şi teza potrivit căreia cererea este tot mai mare pentru această categorie de produse.

Materiile prime care intră în procesul de fabricaţie a Absolut Elyx, apa şi grâul, provin dintr-o singură regiune, ce se întinde pe o rază de 25 km în jurul distileriei, ce este situată în sudul Suediei.

Dumitru Titică, directorul de marketing al Pernod Ricard România, afirmă că grâul folosit este un soi special, iar procesul de purificare este deosebit deoarece vaporii de alcool sunt trecuţi printr-o coloană de cupru pur care catalizează în mod natural impurităţile.

„Distilarea are loc manual în cazane de cupru ce datează din 1921. Producţia este foarte bine controlată începând de la semănarea grâului în jurul distileriei până la îmbutelierea lichidului“, spune Titică.

Şi consumatorii mai puţin familiarizaţi cu tăriile pot începe să-şi educe gusturile cu o specialitate de la Casa Remy Martin, Coeur de Cognac. Producă­torul a omis în mod intenţionat să treacă vârsta acestui coniac (cuprinsă între XO - Extra Old - şi VSOP - Very Superior Old Pale- ) pe etichetă,  „astfel încât să fie mai uşor de identificat de către consumatorii mai puţin iniţiaţi“, spun reprezentanţii companiei. Amestecul Coeur de Cognac este format din băuturi distilate care provin din podgorii situate în inima regiunilor Petite Champagne şi Grande Champagne, care au un potenţial foarte ridicat de învechire.

În filosofia lui Pierre Trichet, „cellar master“ la Remy Martin, Coeur de Cognac este o băutură fină, lipsită de orice fel de asperităţi, cu un gust ca acela lăsat de o piersică coasptă, suculentă.

Oferta de băuturi de calitate pe piaţa din România s-a diversificat foarte mult, "la fel şi gusturile pentru că oamenii călătoresc acum mai mult ca oricând şi descoperă  tot felul de băuturi. Competiţia s-a intensificat, dar cred că întotdeauna va fi loc pe piaţă pentru băuturi de calitate", mai spune Constantinos Raptis, de la Metaxa.

Astfel şi alte branduri din whisky, votcă sau coniac lansate anul acesta au înregistrat vânzări peste aşteptări, companiile grăbindu-se să prindă şi finalul de an cu produse dintre cele mai rafinate în portofoliu.