Gastronomie

Ce băuturi "se poartă" în vremea pandemiei: a scăzut apetitul pentru tequila şi rom, dar cocktailurile au urcat în preferinţe. Care sunt reţetele verii?

14 iul 2020 677 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

Coco Chanel spunea că bea şampanie cu doar două ocazii, când e fericită şi când nu e. Noi am încercat să extindem spectrul licorilor cu multe grade şi am vrut să vedem către ce băuturi s-a îndreptat atenţia românilor în primele luni de pandemie pentru „a-şi îneca amarul“ şi care este alegerea lor în sezonul estival, când terasele sunt deschise şi vacanţele vor fi (sperăm noi) în toi. Diferă alegerea consumatorului dacă e fericit şi dacă nu e?

Consumul de alcool este strâns legat de comportamentul nostru social, de felul în care alegem să ne destindem după o lungă zi de muncă. Pentru acest sezon, observăm un trend care va redi­recţiona consumatorul spre bău­turi uşoare, răcoritoare, de vară“, spune Mihai Chiriacescu, CEE group brand manager în cadrul PP Distributors România, unul dintre cei mai mari importatori de băuturi spirtoase de pe plan local.

Un exemplu surprinzător pe care îl oferă el este whisky-ul. Această băutură nu mai înseamnă de mult doar whisky sec sau whisky cu cola, ci o multitudine de combinaţii, menite să satisfacă chiar şi cele mai pretenţioase gusturi, datorită caracterului său versatil.

„Whisky-ul are aceeaşi cantitate de alcool ca orice altă băutură spirtoasă, însă dat fiind caracterul său, uneori poate să dea senzaţia că este o băutură foarte puternică sau prea parfumată.“

Datorită versatilităţii însă, şi în funcţie de profilul de gust, whisky-ul poate fi preparat sub forma unui long drink. Mai exact, se adaugă o măsură de whisky şi se completează cu suc, fie el de ghimbir, fie de piersică, cu limonadă sau tonic. Pentru un twist special, se poate orna cu lime, bucăţi de ananas, zmeură, rozmarin, măr sau scorţişoară, mai spune Mihai Chiriacescu.

Graţiela Scarlat, portfolio brand manager în cadrul BDG Import, unul dintre cei mai mari importatori de băuturi spirtoase de pe plan local, este şi ea de părere că vara este de obicei sezonul long drinkurilor şi al cocktailurilor, fie că e vorba de un gin tonic sau de un cocktail clasic.

În această vară ea recomandă Martini Fiero & Tonic, realizat din părţi egale de Martini Fiero şi apă tonică, ideal pentru zilele toride care vor urma. O altă sugestie este cocktailul The Original Margarita.

Noul sezon estival va fi marcat de regulile stricte şi limitative impuse de autorităţi industriei HoReCa, de dificultăţile în ceea ce priveşte deplasarea internaţională şi de o mai mare „atenţie“ din partea unora dintre consumatori, crede Radu Moldovan, marketing director al importatorului de băuturi spirtoase Pernod Ricard.

„Astfel, consumul acasă şi vacanţele în România vor fi definitorii pentru acest an. Iar soluţiile de îmbunătăţire a experienţei consumatorilor acasă, pachetele cadou şi chiar şi unele opţiuni Ready to Drink vor fi importante în această perioadă.“

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

În perioada imediat următoare, consumatorii se vor împărţi în două categorii: cei care vor fi foarte precauţi şi vor păstra distanţa, care vor consuma fie acasă, fie în alte locuri ferite de aglomeraţie sau care vor prefera produsele to go şi cei care vor opta pentru terase, baruri sau restaurante şi pentru viaţa de dinante, crede Graţiela Scarlat.

Această criză, spre deosebire de toate celelalte, ţine în primul rând de factori externi şi abia apoi de dorinţele şi putinţele (bugetul) consumatorului. De aceea, se vorbeşte despre noul normal.

„Toată lumea pare foarte optimistă. Noul normal se doreşte a fi vechiul normal, însă rămâne de văzut ce va fi“, completează Radu Moldovan.

Până la eliminarea riscului total al răspândirii noului corona­virus, reprezentantul PP Distri­butors România crede că o parte din obiceiurile ce s-au născut în perioada stării de urgenţă se vor păstra.

„Deşi vedem tot mai multe semne de revenire, ne aşteptăm ca, cel puţin o perioadă, o parte din consumatori să rămână uşor rezervaţi. Am putea fi martori la «reînvierea» petrecerilor oarecum restrânse, unde gazda va trebui să aibă calităţi şi de barman, şi de entertainer.“ În diverse ţări europene cursurile online de bartending iau amploare, iar prin canalele de social media există deja campanii de educare a consumatorilor pentru a-şi prepara băuturile favorite în mod optim acasă.

„Lockdown-ul a fost o ocazie pentru consumatori să redescopere şi plăcerea unei seri liniştite în compania - fie ea şi virtuală - a prietenilor, urmată de poveşti, experienţe şi noi mixuri delicioase pe bază de alcool“, completează Mihai Chiriacescu.

Ce alte obiceiuri au mai apărut în criză?
 

În cele două luni de izolare consumatorii au încercat, unii pentru prima dată, livrările la domiciliu şi cumpărăturile online. Nevoiţi să păstreze distanţa, oamenii au experimentat mai mult acasă şi o parte din activităţi s-au mutat în mediul digital, explică managerul BDG Import. Totodată, românii şi nu numai au avut în această perioadă mai mult timp la dispoziţie să experimenteze în confortul propriilor locuinţe, să facă lucruri de care se bucurau de obicei în afara casei.

„Oamenii au căutat online atât inspiraţie, cât şi să îşi demonstreze abilităţile. Reţelele sociale au abundat de asemenea în tutoriale şi prezentări ale profesioniştilor, inclusiv ale barmanilor care au oferit din cunoştinţele lor.“ Această experienţă ar putea încuraja oamenii să consume mai mult acasă şi în viitor, lucru posibil şi în cazul băuturilor alcoolice, adaugă ea.

Chiar dacă nu toţi consumatorii vor rămâne fideli acestor servicii, o parte din obiceiurile de consum formate în această perioadă se vor păstra. Pandemia ar putea accelera dezvoltarea comerţului online, inclusiv pentru categoria băuturilor alcoolice.

„În această perioadă de criză consumatorii au ales mai degrabă branduri pe care le cunosc şi le apreciază, branduri care le sunt familiare. Mai mult ca oricând, consumatorii au dorit să rămână conectaţi cu oamenii, locurile şi produsele pe care le cunosc şi pe care le preferă“, adaugă Graţiela Scarlat.

În cifre însă, perioada stării de urgenţă, când restricţiile au fost totale în ceea ce priveşte HoReCa, a adus o scădere semnificativă a consumului de produse alcoolice tari, din segmentele premium şi superpremium, explică Radu Moldovan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Totodată, categorii care sunt extrem de dependente de HoReCa, cum ar fi tequila, o parte a romurilor, au înregistrat căderi semnificative. Însă aceste declinuri pot fi legate direct de „dispariţia temporară“ a canalului lor de vânzări.

„Dacă această situaţie va duce la o schimbare de consum permanentă este destul de greu de apreciat. Însă pare că nu va fi cazul şi se va înregistra o revenire a acestor categorii, odată cu reîntoarcerea la normalitate.“

Cluburile au fost şi rămân cele mai afectate localuri de actuala pandemie, urmând a-şi deschide ultimele porţile. Însă tranziţia consumatorilor spre localuri „lower energy“ exista deja, pandemia şi măsurile de distanţare socială fiind doar catalizatori ai acestui trend.

„Vedem şi categorii şi branduri care au rezistat mai bine acestei perioade, cu performanţe mai bune decât media categoriei. Bran­durile mari, cunoscute şi care beneficiază de un brand equity puternic au evoluat mai bine. Dar, în acelaşi timp, putem vorbi de o «de-premiumizare», pe care o credem temporară.“

Ea a fost vizibilă şi în 2008-2009, în perioada crizei financiare globale. Revenirea brandurilor din acea categorie a fost de durată şi atunci, şi acum, crede managerul Pernod Ricard.

Ce va urma e greu de spus cu precizie. Un lucru e cert, oamenii consumă băuturi alcoolice - fie ele diferite sau nu - cu două ocazii: când sunt fericiţi şi când nu sunt.