Gastronomie

Edwin Botterman: "Fie ca vrei sau nu, ca manager vei fi un exemplu si vei fi copiat"

05 mar 2009 162 afişări
Din aceeaşi categorie
Edwin Botterman: "Fie ca vrei sau nu, ca manager vei fi un exemplu si vei fi copiat"

Desi a venit la conducerea Heineken Romania intr-un moment in care compania inregistra pierderi atat din punctul de vedere al cotei de piata, cat si al cifrei de afaceri si al profitului, managerul de origine belgiana de 51 de ani lasa in urma, dupa patru ani de mandat, o companie in crestere.

"Este important ca manager sa iti respecti promisiunile pe care le faci. Managerii sunt mult mai expusi la judecata publica. Fie ca vrei sau nu, vei fi un exemplu pentru oameni si vei fi copiat".
Botterman este absolvent al Free University din Bruxelles, Belgia, si detinatorul unui MBA in Scientific Management la Solvee European Business School, fiind de profesie inginer comercial.
Fiind atras mai mult de lumea afacerilor decat de domeniul bancar sau de cel al cercetarii, Botterman a plecat din Belgia imediat dupa finalizarea studiilor la una dintre subsidiarele fostei companii belgiene de petrol Petrofina din partea de est a Zairului. In martie 1987, a decis sa se intoarca insa in tara natala, unde a inceput sa lucreze pentru grupul olandez Heineken.
Chiar daca la acel moment nu stia acest lucru, Botterman urma sa se intoarca insa de mai multe ori de-a lungul carierei sale in regiunea centrala a Africii.
Astfel, dupa cateva luni pe care le-a petrecut in Bruxelles pentru a invata businessul Heineken, Botterman a fost din nou trimis in centrul Africii, la o filiala a grupului Heineken din Congo. Aici a petrecut cateva luni ca business controller, iar apoi a devenit director financiar, pozitie pe care a detinut-o pana in iunie 1992.
In acel an, din cauza dificultatilor politice din Congo dar si a faptului ca trebuia sa petreaca foarte mult timp departe de familie, a decis sa demisioneze si deoarece nu exista o oportunitate imediata in Heineken, s-a angajat la compania australiana Brambles, cu activitati in industria serviciilor de transport si logistica.
In 1993 s-a intors la Heineken, de data aceasta pentru a prelua pozitia de director general al filialei din Rwanda, Africa. Mandatul sau a durat insa mai putin de un an, de asemenea din cauza izbucnirii unor lupte pentru putere.
De aici a plecat in cadrul filialei Heineken din Spania ca CFO, pozitie pe care a ocupat-o timp de patru ani.
"Functia de CFO, daca ai curiozitatea necesara, iti ofera toate posibilitatile de a afla tot ce sta in spatele unui business", spune Botterman.
Din 1998, a reluat pozitia de director general, de data aceasta in insula La Reunion, din Oceanul Indian, in cadrul uneia dintre fabricile in care Heineken produce bauturi racoritoare sub licenta Coca-Cola. Patru ani mai tarziu s-a intors in Europa, la Amsterdam, pentru a coordona sapte tari din Africa Centrala, ca director regional. In martie 2005, i s-a oferit insa posibilitatea de a prelua din nou o filiala locala, cea din Romania.
"Voi pleca din Romania cu unele regrete, dar, mai presus de orice, cu un sentiment de bucurie si de mandrie, pentru ca las in urma o companie mai puternica", spune Botterman, cel care in doar cateva zile va prelua o noua provocare, aceea de a redresa scaderea volumelor inregistrata de Heineken Italia in 2008.
 
51 de ani
President & Managing Director Heineken Romania
Ai putea spune ca a calatorit alaturi de Heineken prin intreaga lume, deoarece Botterman, care lucreaza in cadrul producatorului de bere de aproape 15 ani, s-a mutat la fiecare trei sau patru ani in cadrul unei alte filiale a multinationalei. Astfel, a detinut pozitia de CFO pentru filiala din Spania a grupului pana in 1998, an in care a preluat conducerea filialei franceze Heineken, din localitatea La Reunion. Inainte de a ajunge insa la conducerea operatiunilor locale, Botterman a fost Managing Director pentru regiunea centrala a Africii timp de trei ani. In Romania, Botterman a coordonat patru fabrici si peste 1.200 de persoane. Mandatul sau local a acoperit atat inchiderea unei fabrici (Grivita Bucuresti), cat si achizitia unei noi capacitati de productie, producatorul independent Bere Mures, devenind anul acesta parte a grupului olandez intr-o tranzactie evaluata la aproximativ 150 de milioane de euro.