Gastronomie

Gusturile pentru băuturi nu sunt lipsite de gen: Doamnele preferă vinuri rosé sau roşii, cu arome intense şi complexe, pe când domnii aleg vinurile albe şi rosé

22 mar 2017 544 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

„Eu beau şampanie doar cu două ocazii. Când sunt îndrăgostită şi când nu sunt.“ Aşa îşi sumariza Coco Chanel relaţia cu această băutură care a fost de-a lungul timpului adorată de bărbaţi şi femei deopotrivă. Deşi şi-a păstrat statutul special în lumea licorilor, de-a lungul anilor gusturile s-au schimbat sau au evoluat într-o direcţie - cea a esenţelor tari - sau alta - cea a lichiorurilor şi a băuturilor licoroase. Există şi cale de mijloc?

După Afaceri Premium a încercat să descopere.

„Gusturile în­cep să fie din ce în ce mai sofisticate, atunci când vorbim despre băuturi alcoolice. Ro­mânii în­cep să consume din ce în ce mai mult vinuri de calitate superioară şi sunt deschişi să încerce şi produse noi. Doamnele preferă vinuri rosé sau roşii, cu arome intense şi din ce în ce mai complexe, pe când domnii preferă vinurile albe şi rosé“, spune somelierul Marius Bratu, proprietarul companiei

Do­maine Muntean, care are în portofoliu vinuri precum Cotes de Roses (din sudul Franţei), Pesquera (Spania) sau Dr. Loosen (Germania).  El adaugă că a observat o asemănare între românce şi franţuzoaice în comportamentul de consum. Ambele consumatoare ţin cont de zona de provenienţă a vinurilor, sunt atente la modul în care asociază vinul cu mâncarea şi, nu în ultimul rând, preferă vinul înaintea oricărei alte băuturi.

„La noi, ca peste tot în lume, de altfel, doamnele au avut întotdeauna o slăbiciune pentru băuturile dulci. În cazul vinului însă, mai ales în mediul urban, ne întâlnim cu un fenomen interesant. La masă, în asociere cu meniul servit, din ce în ce mai multe doamne încep să aleagă vinul sec, lucru de neînchipuit în urmă cu aproape 20 de ani, de pildă“, spune Răzvan Jurcă, brand manager al producătorului de vinuri Cramele Recaş. Vinul demisec şi cel demidulce păstrează încă o pondere importantă în preferinţele sexului frumos, dar asocierea acestor vinuri se face în legătură strânsă cu deserturile servite, sau, după caz, cu specificul bucătăriei locale, explică el. În Ardeal şi Banat, de pildă, unde se găteşte mai dulce şi mai consistent, vinurile demiseci şi demidulci sunt chiar recomandate de so-mmelieri în cazul unor preparate de referinţă.

Răzvan Jurcă mai spune că a observat atât în cazul doamnelor, cât şi al domnilor o nouă tendinţă, orientarea către vinul rosé, al cărui caracter versatil îl face tot mai căutat.

„În general, domnii sunt mai uşor «de citit». În mare măsură un gurmand va prefera vinul roşu sec la felul principal, care va continua să fie savurat şi după masă, în detrimentul cocktailurilor, de exemplu şi excluzând din această temă berea.“ Ca liant social, în afară de vin, domnii sunt încântaţi de un coniac bun sau de un whiskey, mai ales când sunt servite în pahare care conferă un plus de prestanţă celui care le savurează, explică brand managerul Cramelor Recaş.

Reprezentanţii distribuitorului de băuturi BDG spun şi ei că doamnele preferă în general vinurile, vinurile spumante, prosecco, şampania, lichiorul şi vermutul, pe când domnii optează mai degrabă pentru rom, whisky, brandy, gin sau votcă. Compania are în portofoliu unele dintre cele mai importante branduri de băuturi din lume, precum Bacardi, Grey Goose, Jack Daniel’s, Martini sau Metaxa.

„Una dintre băuturile care se adresează în special doamnelor este Cointreau, o creaţie artizanală obţinută din distilarea printr-o metodă tradiţională a cojilor de portocale dulci şi amărui. Rezultatul este un lichior limpede, ca de cristal, cu un echilibru perfect de arome dulci şi amărui“, spun oficialii BDG. Cointreau a fost creat în 1849 de către Edouard Cointreau, iar reţeta a rămas neschimbată de atunci. Lichiorul clar, pur devine opalescent când este turnat peste gheaţă pentru că uleiurile esenţiale obţi-nute din cojile de portocale reacţionează în contact cu gheaţa.

„Este o componentă importantă în lumea mixologiei, fiind baza a peste 350 de cocktailuri printre care celebrele Margarita, Cosmo­politan sau Side Car, însă poate fi consumat deopotrivă ca aperitiv sau digestiv, simplu sau cu gheată.“

Există însă şi cazuri în care doamnele se orientează către băuturi cu un caracter mai masculin, cum este cazul Metaxa, un amestec de distilate şi vinuri dulci de Muscat obţinute din insulele Mării Egee la care se adaugă extracte de plante mediteraneene şi petale de trandafiri. Aroma vinurilor greceşti joacă un rol important în formarea gustului final, care nu este astfel prea aspru sau prea dur pentru o doamnă.

„Am întâlnit foarte multe contradicţii, căci fiecare dintre noi este unic, cu un gust unic. Aşadar este dificil să spunem categoric că doamnele preferă vinuri (sau alte băuturi - n. red.) diferite de cele preferate de domni“, explică Marian Ivănescu, directorul comercial al producătorului de vinuri Alira. În schimb, el precizează că doamnele consumă vin rosé spre exemplu, într-o proporţie mai mare decât domnii, în timp ce aceştia din urmă preferă clasicele vinurile albe şi roşii.

Diferenţele de consum nu ţin însă cont doar de sex, vârstă sau naţionalitate. Tradiţia joacă şi ea un rol major, dacă ar fi să comparăm România şi Franţa. La nivel general însă, „diferenţele sau factorii care le produc sunt greu de cuantificat“, adaugă Marian Ivă­nescu. În final este doar o chestiune de gust.