Gastronomie

Săptămâna modei s-a terminat, dar la Milano continuă o expoziţie care a adunat 20 de milioane de oameni. Cum arată EXPO Milano 2015?

30 sep 2015 1295 afişări de Roxana Petrescu
Din aceeaşi categorie

Cum poţi să-ţi pierzi pofta de mâncare când eşti înconjurat de pavilioanele doldora de bucate din 140 de ţări cu tradiţii culinare de excepţie? Cum poţi să ai în faţă o superbă îngheţată de fistic şi să auzi cum sfârâie indecent friptura argentiniană, iar tu să ai un milion de întrebări în cap în loc de un gol generos în stomac? Atunci când mâncarea se transformă în mesaj şi în loc de pofte îţi stârneşte gânduri.

Până în 31 octombrie, în cel mai decadent oraş al Italiei are loc expoziţia universală EXPO Milano 2015, un eveniment colosal la care sunt aşteptaţi 20 de milioane de vizitatori.

Tradiţia expoziţiilor universale, evenimente care au loc din cinci în cinci ani, datează din 1851, primul eveniment de acest fel fiind la Londra. Dacă înainte expoziţiile universale erau podiumul pe care defilau dovezile progresului industrial, cu timpul mesajele s-au rafinat. Anul acesta la Milano, tema principală a fost „Feeding the Planet, Energy for Life“ (Hrănirea Planetei, Energie pentru Viaţă).

Scena EXPO Milano 2015 este senzaţională, iar pentru o gourmandă ca mine, o astfel de desfăşurare de forţe care-ţi permite să faci un tur culinar global echivalează cu Nirvana. Ceea ce se întâmplă din punct de vedere gastronomic la standurile Italiei, Argetinei, Chile sau în clusterele speciale de cacao sau ciocolată este aproape indecent, descătuşează pofte ascunse, scoate animalul devorator din tine. Uimitoare experienţă din toate punctele de vedere.

Dar EXPO Milano 2015 este mult mai mult de atât, este un mesaj bine argumentat, care porneşte de la nişte statistici la fel de reci ca un Mojito îngheţat. Acestea sunt datele. Populaţia lumii care va creşte de la 7 miliarde de oameni, câţi erau înregistraţi la nivelul anului 2012, la 9 miliarde în 2040. Această evoluţie va determina o creştere a producţiei de mâncare între 70 şi 100% până în 2050, concomitent cu o creştere a consumului de energie cu 40%. În acest moment, unu din trei alimente ajunge la gunoi. Cu aceste alimente ar putea fi hrăniţi 800 de milioane de oameni care acum suferă de malnutriţie. În bani, toată această mâncare aruncată în­seamnă 1.000 de miliarde de dolari. Mai mult, la nivel global acum sunt câte doi oameni obezi sau supraponderali la o persoană care suferă de malnutriţie.

Sunt cifre care oferă o imagine aproape şocantă în contextul în care pe buzele tuturor sunt vânturate concepte precum sustenabilitate, grijă pentru mediu sau atitudine responsabilă.

Cel mai cutremurător experiment pe care-l puteţi face la EXPO Milano 2015 este să vizitaţi Pavilionul Zero, zonă care este gândită ca un fel de călătorie prin istoria mâncării.

Începutul este idilic, ritmul este molcom. Sunt prezentate sute de tipuri de seminţe, vizitatorul trece printr-o ploaie tridimensională de fructe, apoi face pasul spre domesticirea animalelor, pro­ducţia de unelte, recipientele pentru conservare. Spre final însă, naivul vizitator intră într-o cameră dominată de un monitor uriaş pe care se derulează în timp real tranzacţiile cu alimente. Află deodată cât costă un kilogram de cartofi în diferite colţuri ale lumii. Este una dintre cele mai clare imagini ale globalizării. La ieşire însă vizitatorul intră într-o cameră în care este un munte de mâncare (artificială) aruncată, intră în acea treime a neglijenţei, în statistica potrivit căreia unu din trei alimente se aruncă.

EXPO Milano 2015 nu te lasă însă în stare de şoc, te hrăneşte cu informaţii. De exemplu, la 1.300 de kilometri de Polul Nord s-a construit o bancă la fel de valoroasă ca tezaurul unei ţări, numai că de data aceasta este vorba despre un tezaur global. În Svalbard, Norvegia, există cea mai mare bancă de seminţe din lume, unde sunt ocrotite 800.000 de sortimente derivate din peste 5.000 de specii de plante din 232 de ţări. Este un alt mesaj puternic şi reconfortant de această dată. Este bine să ştii că fructele şi legumele care-ţi plac au seminţele protejate într-o bancă aflată în administrare norvegiană.

Un alt mesaj pe care EXPO Milano 2015 îl dă ţine de viitor şi ia forma unui magazin alimentar realizat de Coop, cel mai mare lanţ de supermarketuri din Italia. Un roboţel alege merele pentru tine, iar dacă treci cu mâna peste lăzile de roşii sau pe lângă sticlele de vin pe nişte ecrane îţi apar informaţii precum provenienţa, numărul de calorii, amprenta de carbon generată. Acest experiment îşi găseşte locul de minune în logica din spatele EXPO Milano 2015 în contextul în care întregul eveniment este conceput ca un smart city veritabil, alimentat cu energie verde în care maşinile sunt încărcate electric în baza unei infrastructuri gândite şi finanţate de grupul energetic italian Enel.

EXPO Milano 2015 devine astfel un eveniment care are forţa de a muta mâncarea dintr-o zonă de bază, senzorială, într-un mesaj de cumpătare. Este cu siguranţă unul dintre cele mai importante roluri pe care mâncarea poate să-l joace azi când aproape a devenit obligatorie prezenţa unui dicţionar explicativ pentru a înţelege un meniu sofisticat.