După Afaceri

Ce poţi face într-un avion privat? Unii au marcat astfel aniversări cu diferite motive sau şi-au sărbătorit zilele de naştere la mare altitudine, în timp ce alţii preferă să-şi desfăşoare în aer întâlnirile de afaceri. Mai sunt şi aceia care pur şi simplu vor să lucreze în linişte sau să se relaxeze fără a fi deranjaţi. Voi ce aţi face?

05 iun 2023 272 afişări de Alina-Elena Vasiliu
Din aceeaşi categorie

Era o dimineaţă ploioasă de la începutul lui aprilie când pe pista aeroportului Băneasa din Bucureşti, fără nicio tresărire, se întindeau semeţe Citation Latitude şi Challenger 650, două avioane din flota NetJets, aduse în România pentru a-şi găsi viitorii proprietari. Şi aşa, o zi care începuse cu picioarele pe pământ şi cu mulţi nori şi stropi deasupra capului a continuat cu un tur în cele două avioane private care îşi vor purta fericiţii proprietari către cine ştie ce zări îndepărtate, cu tot pachetul de beneficii la bord.

Povestea spune aşa: în 1964, generalii Forţelor Aeriene ale Statelor Unite ale Americii Curtis LeMay şi Paul Tibbets împreună cu agentul aerian al Armatei Americane Bruce Sundlun au pus bazele Executive Jet Aviation (EJA), unul dintre primele businessuri de management al aeronavelor din lume. Era precursorul NetJets de astăzi, însă nimeni nu ştia asta pe atunci.

Două decenii mai târziu, Richard Santulli a cumpărat EJA şi a creat conceptul de proprietate fracţionată, o premieră în industrie, schimbând numele companiei în cel cunoscut astăzi – NetJets.

Compania a crescut constant, pe măsură ce călătorii au descoperit avantajele acestui model de proprietate partajată în faţa serviciilor de tip charter şi a costurilor pe care le-ar presupune proprietatea individuală asupra unei aeronave. NetJets are astăzi în flotă peste 900 de aeronave în toată lumea şi continuă să-şi extindă numărul avioanelor şi al facilităţilor. Din „colecţie“ fac parte „piese“ de dimensiuni impresionante, precum Bombardier Global 6000, dar şi unele de dimensiuni mici şi medii, ca Embraer Phenom 300/E şi Cessna Citation Latitude, cel din urmă fiind una dintre atracţiile expuse la Bucureşti. Astăzi, compania este parte din Berkshire Hathaway, o multinaţională americană al cărei preşedinte este Warren Buffet, unul dintre cei mai bogaţi oameni din lume.

„Am fost pionierii modelului de business care presupune proprietatea fracţionată, adică să deţii o parte sau o cotă dintr-o aeronavă în loc să o cumperi integral sau să plăteşti pentru fiecare călătorie. Această cotă reprezintă un anumit număr de ore pe care le poţi zbura la bordul acelui tip de avion“, explică reprezentanţii NetJets.

Cu un preţ mai redus, poţi beneficia deci de toate avantajele unei călătorii în condiţii de lux. Aici poate fi inclusă poate, în primul rând, intimitatea, nu puţini fiind oamenii de afaceri care aleg să-şi ţină întâlnirile de business la altitudine, feriţi de ochii şi de urechile oricăror curioşi. La bord, se pot delecta cu delicatesele alese încă de la decolare, pregătite de un steward personal, iar confortul nu este nici el dat la o parte, pentru că spaţiile de relaxare şi de odihnă sunt gândite cu atenţie. În funcţie de modelul aeronavei, lumina poate fi reglată progresiv din parasolare, de exemplu.

„Numărul minim de ore pe care trebuie să le zboare cineva care cumpără o fracţie dintr-o aeronavă NetJets este de 50 pe an.“

Limita maximă? Nu există. Singura condiţie este ca rezervarea avionului să se facă cu cel puţin zece ore înaintea decolării, apoi aeronava se prezintă cu propriul pilot – unul din cei 6.000 la nivelul întregii companii – şi este gata de zbor. Fiecare aspect al călătoriei este pus la punct până în cele mai mici detalii.

„În ceea ce priveşte preţurile, experţii în aviaţie realizează un program personalizat în funcţie de nevoile de zbor ale proprietarilor, ţinând cont de numărul de ore de zbor pe an, preferinţele privind dotările cabinei şi destinaţiile vizate.“

Oficialii NetJets nu oferă aşadar preţuri, totul făcându-se personalizat, însă e bine de ştiut că la costul iniţial de achiziţie se mai adaugă unele costuri lunare legate de combustibil, de activitatea de zbor, asigurări şi alte cheltuieli operaţionale.

„Există mai multe modalităţi prin care cineva se poate bucura de experienţa NetJets, incluzând NetJets Share, NetJets Lease şi Private Jet Card.“

NetJets Shared Ownership este programul de proprietate comună şi soluţia potrivită celor care zboară minimum 50 de ore pe an. NetJets Lease este destinat celor care au zboruri şi mai frecvente, iar condiţiile contractuale pot duce la extinderea perioadei de închiriere. În final, programul Private Jet Card este pentru cei care zboară mai puţin de 50 de ore pe an sau care pur şi simplu vor să experimenteze confortul şi luxul unei călătorii într-o aeronavă privată. În acest ultim caz, nu este nevoie de un angajament pe termen lung – cum se întâmplă cu celelalte două programe.

„Fiecare aeronavă NetJets este dotată cu tehnologie astfel încât proprietarii să se poată bucura de productivitate sau de relaxare cu Wi-Fi la bord şi comenzi amplasate la îndemână. Beneficiarii pot de asemenea să aleagă dintre opţiunile culinare Signature Selections, care combină preparatele create de chefi cu posibilitatea de a fi servite şi savurate la altitudine“, mai spun reprezentanţii NetJets.

Cu ce ocazii zboară proprietarii acestor aeronave? Ei bine, imaginaţia dictează aici. Unii şi-au marcat chiar aniversări cu diferite motive sau şi-au sărbătorit zilele de naştere la mare altitudine, în timp ce alţii, cum am spus deja, preferă să-şi desfăşoare astfel întâlnirile de afaceri. Mai sunt şi aceia care pur şi simplu vor să lucreze în linişte sau să se relaxeze fără a fi deranjaţi. Indiferent ce îi aşteaptă la destinaţie.

Printre proprietarii aeronavelor NetJets se numără deja şi români, compania făcându-şi intrarea pe piaţa locală la începutul anilor 2000.

Vizita din aprilie de la Bucureşti nu a fost decât un prilej pentru a creşte portofoliul de clienţi de pe piaţa locală. Printre cei care deţin deja cote din avioanele private se regăsesc oameni din industria de real estate, din finanţe sau construcţii, atât din Bucureşti, cât şi din alte mari oraşe ale ţării, dar de fapt nici nu contează domeniul de activitate sau reşedinţa când vine vorba de privilegiul de a te urca în propriul avion – fie el şi împărţit cu alţi câţiva proprietari, oricând doreşti, către orice destinaţie.

„Suntem mândri să includem România pe lista noastră cu peste 200 de ţări şi teritorii de unde provin proprietarii aeronavelor NetJets. Ei merg în călătoriile lor de acolo unde se află până acolo unde trebuie să fie“, mai spun reprezentanţii NetJets.