Style

Armuri neaşteptate sau cum s-au schimbat bijuteriile în plină pandemie: Au devenit un fel de protecţie împotriva vremurilor. Trecerea a fost către piesele «puternice» în contrast cu cele minimaliste

28 oct 2020 270 afişări de Roxana Petrescu
Din aceeaşi categorie

Bijuteria în vreme de pandemie a devenit armură contemporană, volumele spectaculoase luând locul cuminţeniei minimaliste care pusese stăpânire pe acest „tărâm“. Alături de caracterul oricum cvasipermanent, această transformare estetică a bijuteriei a fost ca un sprijin pentru fragilitatea personală pe care am conştientizat-o aproape obligaţi.

„La începutul acestui an, ne aflam deja într-o perioadă de revival al anilor ’90, cu accent pe bijuterii vizibile, lan­ţuri groase, zale mari şi o opulenţă asumată. Dar pe fondul lunilor care au urmat şi al anxietăţii crescute, am simţit bijuteriile devenind un soi de armură împotriva vremurilor. Iar trecerea a fost vizibilă către piesele «puternice» din metal masiv, cu volume spectaculoase şi forme geometrice reinterpretate în contrast cu minimalismul ultimilor ani“, spune Ioana Pascal, fondatoarea magazinului de bijuterii Obsidian.

Astfel, în mod complet neaşteptat, reacţia „consumatorilor“ de bijuterie în această perioadă a fost una foarte bună, mulţi dintre ei alegând să facă asemenea investiţii, în primul rând datorită încărcăturii emo­ţionale pe care o poţi imprima unei achiziţii de acest fel.

„Bijuteriile au avut mereu o mare putere simbolică. Sunt acele accesorii pe care le încarci cu experienţe şi amintiri ale unui moment sau unui loc, le oferi cadou, aşa că sunt cele mai predispuse la a prelua «energia» timpurilor, cu atât mai mult pe perioade de criză. Dacă adaugi la aceasta şi o primăvară petrecută de noi toţi în izolare, bijuteria devine instrumentul ideal să-i spui cuiva că ţi-e dor“, completează Ioana Pascal.

Contemporia, atelier de bijuterii lansat în 2013 de doi antreprenori, Ioana Streza şi Alex Burlacu, a prezentat recent o colecţie de bijuterii numită Armurarium, iniţiativă care se mulează perfect pe perioada excepţională pe care o traversăm cu toţii.

„Armurarium este o colecţie despre rezilienţă, curaj şi vulnerabilitate: o ar­mură/armă delicată“, spun cei doi antreprenori de la Contemporia.

Fiecare piesă a colecţiei şi fiecare element care compun bijuteriile au fost gândite să sugereze contrastul dintre putere şi vulnerabilitate: ascuţit / filiform, metal / textil, negru / roşu.

„Elementul iniţial care a dat naştere conceptului acestei colecţii este ciulinele, denumit popular şi «armurariu», ca simbol delicat al rezilienţei efemere.“

Linia puternică a colecţiei se regăseşte în toate piesele ce o compun, cercei, inele, coliere, butoni, brăţări.

Durata de realizare a bijuteriilor este de până la 15 zile. În funcţie de complexitatea modelului, cei doi fondatori spun că pot finaliza mai repede anumite piese, în timp ce unele dintre ele sunt disponibile în atelier, cu livrare imediată.

Piesa centrală a colecţiei, colierul Armurarium, realizat din 15 lame de argint nituite şi cusute pe benzi textile brodate manual, va fi disponibilă într-o serie limitată de 10 exemplare.

„În ultima vreme am observat o tendinţă mai accentuată din partea clienţilor noştri de a cumpăra bijuterii spre a le oferi în dar. Cred că bijuteriile simbolizează trăinicie într-o perioadă în care conştientizăm probabil mai intens existenţa noastră efemeră. De multe ori bijuteriile au o viaţă mai lungă ca a oamenilor, sunt transmise mai departe nu neapărat pentru valoarea lor materială, cât pentru cea emoţională.“

Dar nu doar designul de bijuterie a trecut printr-o transformare, comunicarea cu clientul s-a schimbat total. Fiind făcută mai tot timpul virtual, atenţia la detaliu şi nivelul de personalizare au crescut, astfel încât să topească distanţele. Iar această grijă s-a întors către bijutierii atenţi la detalii, perioada de izolare aducând, în unele cazuri, vânzări neaşteptate.

„Odată cu valul de emoţie declanşat de începutul pandemiei, am simţit acut nevoia de a comunica mai direct şi mai profund cu oamenii care ne urmă­resc. Am sunat, am scris şi am răs­puns personal fiecărui cli­ent, pentru a ne reconecta şi a ne asigura că înţelegem cu toţii perioada excepţională pe care o traversăm. Iar răs­punsul a venit cu mult peste aştep­tări, am fost copleşiţi de susţinerea şi suportul comunităţii din jurul brandului nostru“, spune Ioana Pascal.

Mai mult, unii bijutieri au ales ca o parte din încasările din această perioadă să se ducă spre spitale, ceea ce a dat un nou atribut pieselor.

„Am înţeles că acum, mai mult ca oricând, cum­părătorul de bijuterie apreciază povestea şi mesajul care însoţeşte o piesă. Îşi doreşte să ştie cine suntem noi, cei care o vindem şi cine sunt cei care o produc. Contextul este la fel de important precum designul. În plus, pe perioada izo­lării, 10% din valoarea tuturor comenzilor plasate pe OBSIDIAN.ro au fost donate către spitale şi medici, iar această componentă caritabilă a încărcat de însemnătate cu atât mai mult bijuteriile cumpărate“, mai spune reprezentanta Obsidian.

Şi, estimează oamenii din domeniu, schimbările din piaţa bijuteriilor, în actualul context sanitar, sunt abia la început.

„Cred că impactul acestei perioade asupra designului, fie că vorbim de bijuterie, fashion, grafică, obiect etc, abia acum urmează să-şi facă simţită prezenţa. Lan­sarea noutăţilor, eveniment care are loc de obicei primăvara, a fost amânată pentru toamnă. De exemplu, Armurarium a fost gândită anul trecut pe vremea asta. Ni se pare însă că se potriveşte conceptual în contextul actual: rezilienţă, armură, curaj, vulnerabilitate sunt cuvintele-cheie care descriu colecţia“, spun antreprenorii de la Contemporia.

Mai departe, toate aceste schimbări la nivel de piaţă duc la modificări esenţiale şi în felul în care bijutierii aleg să-şi conducă businessul zi de zi.

„Este un an atipic în care planurile s-au schimbat deja de câteva ori. Suntem în proces de refacere şi renovare a showroomului din Bucureşti astfel încât să reflecte mai bine poziţia şi momentul în care ne aflăm în business şi lucrăm la lansarea site-ului internaţional“, explică Ioana Pascal.

Ea adaugă că totuşi proiectul la care echipa ei ţine cel mai mult este acela de a migra până la sfârşitul anului la ambalaje reciclabile, sustenabile şi complet fără plastic, începând de la producător până la curierul care livrează comenzile.

Şi toate aceste eforturi vin să consolideze o descoperire făcută în timpuri ireale, puterea simbolului, pentru că aparent nefolositoare achiziţia de bijuterii aduce cu sine sentimentul dăinuirii într-un moment de fragilitate personală extremă.

„Într-o perioadă nesigură ca aceasta pe care o traversăm, aproa­pe că este ciudat că oamenii mai cumpără obiecte aparent inutile, ceea ce ne-a făcut să realizăm cât de necesare sunt de fapt simbolurile pentru noi, oamenii“, mai spun Alex şi Ioana de la Contemporia.