Style

Câte perechi de pantofi ar trebui să aibă un bărbat în garderobă? Cum se asortează şi ce se poartă?

29 aug 2019 3005 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

De câţi artizani ai nevoie ca să realizezi o pereche de pantofi? Poate părea un banc, dar nu e, mai ales când vine vorba de un brand cu tradiţie de peste un secol şi de un produs  ridicat la rang de artă. Loake Shoemakers e un business fondat în 1880 de către trei fraţi, un business care continuă să fie astăzi o afacere de familie. Cât despre procesul de producţie din spatele unei perechi pe încălţări sub această marcă, ei bine, e vorba de o reţetă testată în timp, care dă rezultate şi astăzi.

„Opereche standard de pantofi Loake Goodyear Welted este prelucrată de aproximativ 130 de mesteşugari talentaţi. Pentru realizarea acesteia sunt implicate până la 75 de componente şi 200 de operaţiuni diferite, iar procesul durează în medie 8 săptămâni“, spun oficialii de pe plan local ai mărcii. Brandul Loake este prezent pe piaţa locală în sistem de parteneriat, fiind adus de antreprenorii români Alexandru Drăgan şi Matei Ladea, care deţin şi businessul de costume bespoke Sarto Bespoke, fondat în 2012.

„Brandul Loake Shoemakers a pătruns în spaţiul balcanic prin intermediul echipei Loake Distribution. Această firmă a fost înfiinţ ată în România şi deţine exclusivitate de distribuţie a produselor Loake pe piaţa locală şi în alte 11 ţări din teritoriu“, adaugă el.

Brandul britanic Loake Shoemakers îşi are originile în Kettering, Northamptonshire, regiune cunoscută pentru o îndelungată tradiţie în rândul meşteşugarilor englezi ce realizează pantofi. Compania a fost înfiinţată în 1880 de către trei fraţi, iar în prezent continuă să fie deţinută şi condusă ca o afacere de familie. Din 2007 marca este furnizor al casei regale britanice.

„Cu o istorie de peste 130 de ani în producţia de p a n t o f i bărbăteşti executaţ i prin procedee complexe de manufactură, brandul Loake s-a făcut cunoscut în mod special prin pantofii «Goodyear Welted», exportaţi la nivel mondial“, adaugă el.

În cazul tuturor pantofilor ce poartă această marcă, piesele componente sunt cusute, nu lipite, asigurându-se astfel conservarea particularităţilor şi proprietăţilor naturale ale pielii. În ceea ce priveşte finisajul, în procesul de fabricaţie, pantofii Loake trec prin până la 11 operaţiuni diferite de lustruire, toate fiind executate manual.

„Pantofii Loake din majoritatea colecţiilor, şi în special cei din colecţiile premium, sunt manufacturaţi în fabrica din Kettering. Brandul are însă şi colecţii care mizează pe accesibilitate şi rapiditate, realizate în India. Această informaţie este comunicată de regulă în descrierea comercială a fiecărui pantof.“

Pantofii, ghetele şi mocasinii Loake sunt produse realizate exclusiv din piele naturală. Pielea secţiunii superioare a încălţărilor vine aproape integral din Europa – în principal din Italia, Franţa şi Spania. „Majoritatea pielii pentru partea superioară a pantofilor Loake este tăbăcită cu crom. Acest lucru îi conferă rezistenţă la apă, durabilitate şi flexibilitatea  ecesară pentru a se adapta la forma calapodului.“ Materialul folosit pentru căptuşeală de către Loake e tot piele şi provine de obicei de la viţei din India. Această piele este moale şi foarte potrivită pentru folosirea în interiorul pantofului, care trebuie să ofere confort, spun oficialii mărcii. „Ma joritatea pielii pentru căptuşeală este tăbăcită vegetal sau parţial cu crom (cu o concentraţie vegetală mai mare decât cea a cromului). Acest lucru face pielea mai poroasă şi îi permite să absoarbă transpiraţia naturală pe parcursul zilei, iar apoi să o elimine.“

Pentru realizarea tălpii, pielea - în general de origine europeană - este tăbăcită vegetal. Acest lucru produce un aspect plin, rezistent la frecare. „Pielea este comprimată pentru a obţine o densitate a fibrelor, ceea ce intensifică rezistenţa la purtare.“

Oficialii din România care se ocupă de distribuţia brandului afirmă că principalul client pentru pantofii Loake este bărbatul trecut de vârsta de 30 de ani, cu venituri peste medie şi studii superioare. Acesta are o educaţie vestimentară, în sensul în care cunoaşte beneficiile pantofilor Goodyear Welted şi ştie că încălţările sale ar trebui să fie cel puţin la fel de valoroase precum costumul. „Totodată, mai putem adăuga că poartă constant astfel de pantofi şi este atent la imaginea sa.“

Brandul britanic oferă mai multe colecţii cu varii modele de încălţări . Serviciul de made to measure - pantofi realizaţi pe comandă - nu este disponibil pentru clienţii finali. Această opţiune este însă disponibilă în zona de B2B (business to business), pentru retailerii parteneri Loake care doresc să comercializeze un produs aparte. În cei circa 130 de ani de istorie oficialii Sarto au perfectat reţeta pantofului perfect. Cum arată acesta?

„O pereche de pantofi perfectă este cea care respectă câteva elemente de construcţie şi câteva elemente de confort.“ Astfel, ca o pereche de pantofi să fie corect construită, ea trebuie să fie cusută, nu lipită, pielea folosită trebuie să fie tăbăcită cu substanţe calitative, iar colorarea pantofilor trebuie făcută manual. „În ceea ce priveşte elementele de confort, aceştia trebuie să respecte forma anatomică a piciorului, calapodul trebuie să corespundă lăţimii piciorului, iar zona de flexie trebuie să fie perpendiculară pe ramă, pentru a nu ne deranja la călcare.“

Dacă pentru doamne pantofii nu sunt niciodată suficient de mulţi, pentru domni, acest obiect vestimentar care a născut atât de multe pasiuni în rândul sexului frumos poate avea doar rol funcţional. Există însă şi aceia care îşi doresc o garderobă completă.

„Un domn trebuie să aibă minimum 3 perechi, un pantof de zi cu zi versatil, cum este Strand Burgundy sau Strand Mahogany, un pantof elegant care poate fi asortat şi în ţinute business, şi în ţinute de ceremonie, şi un pantof casual, care poate fi purtat şi la blugi, şi la pantaloni casual, chinos, asortaţi cu un sacou sau o jachetă sport, cum este Cannon Navy Suede sau Wensum Conker.“

Oficialii Loake Shoemakers afirmă că în această vară, la ţinutele de ceremonie şi gală, se poartă din nou pantofii negri, de această dată construiţi din cât mai puţine piese, aşa-numiţii single cut. La ţinutele casual se poartă loafers din piele întoarsă, coloraţi viu, în tonuri de verde, navy, mov-prună sau arămiu. Iar ţinutele business se asortează cu pantofii oxford sau derby în culori mai vii decât până acum, ca Mahogany sau Conker.

Dar moda nu e atât de simplă, iar secretele industriei sunt numeroase. Xxx a fost de acord să mai „desconspire“ câteva dintre acestea pentru După Afaceri Premium. Spre exemplu, pentru ţinutele sobre sau business, şoseta folosită într-un pantof trebuie să fie întotdeauna asortată pantalonului, şi nu pantofului. Iar pentru a accesoriza o ţinută într-un mod cool, care să atragă atenţia, pantofii în culori vii, ca bordeaux, verde sau mov, sunt întotdeauna o opţiune.

„În ţinuta bărbătească pantofii de lac se poartă doar la evenimente cu dress code black tie şi doar dacă sacoul are satin pe rever. În rest, nu au ce căuta în ţinută. Pantoful maro nu se asortează niciodată la un costum negru, iar cel din piele întoarsă nu se încalţă  niciodată în sezonul umed.“

Şi pentru confort îndelungat, pantofii nu trebuie purtaţi zilnic, ci trebuie lăsaţi cel puţin o zi pe şanuri din lemn de cedru pentru a îşi recăpăta forma.

Pare că am desfăcut deja şiretul în patru sau chiar mai multe.

Am disecat un pantof perfect, l-am studiat şi apoi l-am pus la loc. Acum nu rămâne decât să găsim perechea ideală şi să nu o pierdem precum Cenuşăreasa.