Style

De ce trebuie să ţineţi cont când alegeţi aroma unei încăperi: O idee inedită este asocierea parfumului de corp cu cel de cameră

20 dec 2016 566 afişări de Alina-Elena Vasiliu
Din aceeaşi categorie

Alegem parfumurile în funcţie de ocazie, în funcţie de momentul zilei sau în funcţie de anotimp. Ar fi păcat ca locuinţa să nu se bucure de acelaşi răsfăţ, aşa că ma­rile parfumerii au „mirosit“ un nou trend, cel al esenţelor olfactive destinate ambientului. De la parfumuri de cameră clasice şi lumânări parfumate până la atomizoare care se contopesc de-a dreptul cu designul încăperii, ima­gi­naţia nu are limite.

„Aşa cum există o diversitate în materie de parfumuri de corp, aşa există şi o multitudine de arome ce se pot folosi pentru a pune în evidenţă spaţiul în­conjurător, fie că vorbim despre birou, o sală de şedinţe, o cameră, un întreg apartament sau chiar o casă de vacanţă“, spune Georgian Gheorghe, coordonator al parfumeriei de nişă Beautik Haute Parfumerie.

Cea mai mare diversitate de arome este adesea regăsită în lumânările parfumate, pentru care artizanii parfumieri au creat combinaţii speciale de materiale şi arome. Unde mai pui că fiecare asemenea lumânare e realizată manual, aşadar e un obiect înmiresmat unicat.

„Toate produsele de ambient sunt speciale - arome ce ne amintesc de copilărie, de un moment frumos din viaţa noastră, parfumuri cu miros de Crăciun, cu acorduri de pin şi scorţişoară, itemuri care ne reamintesc de vară, cu note de citrice, florale sau marine... toate sunt deosebite şi potrivite unei anumite personalităţi“, adaugă Georgian Gheorghe.

Diptyque, una dintre casele care a scris un capitol important în parfumeria de lux, este şi unul dintre pionierii domeniului. În fiecare an, de Crăciun, lansează o colecţie de lumânări parfumate care te duc mai aproape de „miezul“ sărbătorilor. În sezonul de iarnă, cele mai potrivite parfumuri sunt cele cu note de scorţişoară.

Şi casa Linari are o astfel de ediţie limitată - Natale, iar Puro este un alt parfum-emblemă pentru iarnă, care miroase a pârtie de schi proaspăt bătătorită, de pe care „îţi iei zborul“ ca să simţi libertatea.

La rândul lor, reprezentanţii parfumeriei Madison spun că recomandarea numărul unu în perioada Crăciunului este parfumul care să redea aroma cetinei de brad, cel mai reprezentativ astfel de parfum fiind Noël, produs de casa fran­ţuzească Annick Goutal.

Francis Kurkdjian, unul dintre cele mai reprezentative branduri de parfumerie de lux din lume, nu a ignorat nici el parfumeria de interior, dar de această dată produsele sunt inspirate chiar din experienţele personale ale creatorului. Astfel, amintiri din copilărie, alături de bunicii lui, sunt transformate în note calde şi îmbietoare.

Cea mai veche companie producătoare de lumânări aromate este însă Cire Trudon, din Franţa, fondată în 1643. A fost furnizorul oficial pentru curtea regală în timpul domniei lui Ludovic al XIV-lea la Versailles, iar lumâ­nările pe care le produce sunt apogeul luxului, prin aromele lor delicioase.

Casa  Amouage are şi ea în porto­foliu o colecţie de lumânări parfumate deosebite, „Midnight Flower“, o gamă de suflet a creatorului Cristopher Chong.

„Când l-am întrebat deunăzi care este nota lui preferată, a menţionat-o pe cea a lumânării Happy, pentru că-i aduce aminte de acasă, îi conferă o stare de fericire pură“, spune Cristina Bălan, managing director şi proprietar al parfumeriei Elysée.

O idee inedită pe care o propun specialiştii în domeniu este asocierea parfumului de corp cu cel de cameră, fie prin alegerea aceloraşi acorduri (de exemplu, ambră şi piele, tabac, flori albe, citrice), fie prin folosirea parfumurilor de casă sau a lumânărilor din aceeaşi gamă cu parfumul de corp.

„De exemplu, lumânările Tiziana Terenzi ne permit individualizarea spaţiului intim cu acelaşi miros cu cel al parfumului de corp. În plus, aceste lumânări au revoluţionat domeniul prin folosirea lemnului de cedru în loc de fitilul clasic. Astfel, este asigurată o ardere îndelungată, iar starea de bine şi relaxarea sunt amplificate de sunetul emis în timpul arderii de lemnul de cedru, ce ne transpune într-o cabană de munte, lângă şemineu, atunci când afară ninge şi miroase a cald, a bine, a dragoste“, spune Cristina Bălan.

Cum se împacă însă românii cu obiceiul parfumării ambientale? Nu prea bine, sunt de părere oamenii din domeniu, care au constatat că în casa românului autohton nu este loc de lumânări sau beţe care să difuzeze arome.

„Din păcate, în România, acest «cult» al parfumării spaţiului nu este foarte cunoscut şi apreciat, deoarece românul nu are acest obicei, ca atunci când ajunge acasă să aprindă o lumânare parfumată sau să folosească un atomizor de cameră, care să-l ajute să se relaxeze după o zi de muncă. În Occident, acest obicei este bine împământenit, poate şi de aceea oamenii de acolo zâmbesc mai mult, pentru că se relaxează mai mult“, explică Georgian Gheorghe.

O bucătărie va fi totdeauna asociată cu aromele dulci, gurmande, chiar condimentate, precum cardamom, coriandru, piper, în timp ce un living poate fi îmbrăcat olfactiv în note mai sofisticate -parfumuri inspirate de dimineţile din Serengeti, condimente din Zanzibar, tămâie preţioasă din Arabia, trandafir de mai din Grasse şi lemn de cedru din Munţii Atlas, din Maroc, spune Alexandra Giucă, consilier parfumuri la Madison Absolute Beauty. Pentru o casă la munte, dominante sunt notele de lemn, de cafea, de coniac. Pentru un penthouse, poate fi folosit ceva mai intrigant, cum ar fi mentă proaspătă sau piele cu piper şi trandafir.

Pe lista locurilor care pot fi înnobilate cu esenţe olfactive, Cristina Bălan menţionează şi sala de şedinţe, unde nu e recomandat, de pildă, un parfum foarte puternic cu esenţe orientale, ci mai degrabă unul subtil, cu esenţe proaspete, verzi, care să inducă o stare de linişte şi cu un spectru de apreciere cât mai larg. Nici la parfumarea spaţiilor publice, însă, România nu excelează.

„Nu avem o cultură a olfactivului pentru încăperi, spaţii publice, spre deosebire de străinătate, unde înmiresmarea acestora este deosebit de importantă. Când oferi cuiva cadou o lumânare parfumată este un semn de mare apreciere, însă la noi, din diverse motive preponderent culturale, când faci un astfel de gest pot apărea diverse interpretări, deloc măgulitoare“, mai spune Cristina Bălan.

E bine de ştiut însă că un parfum bine ales poate transforma orice încăpere, creând o atmosferă specială.

„Este important ca, pe termen lung, parfumurile folosite să fie benefice nu doar ca miros, ci şi ca materie primă, deoarece parfumul poate deranja, poate provoca stări de disconfort şi chiar dureri de cap. Parfumurile ambientale create cu ajutorul unui parfumier şi din ingrediente speciale vor fi benefice celor care stau în acel spaţiu. Confortul oferit astfel minţii şi sentimentul de bine sunt inegalabile“, spune Alexandra Giucă.