Style

Din vorbă în vorbă cu… Marc Chaya

16 dec 2012 163 afişări de Roxana Pricop
Din aceeaşi categorie

Francis Kurkdjian este nasul din spatele celebrelor parfumuri Le Male de la Jean Paul Gaultier sau Mania de la Giorgio Armani şI cu toate acestea nimeni nu îi ştia numele până în momentul în care s-a asociat cu Marc Chaya, acum preşedintele şi co-fondatorul parfumeriei de lux Maison Francis Kurkdjian.

Marc Chaya vorbeşte pentru După Afaceri Premium despre geniul creator al lui Francis Kurkdjian, câştigător la doar 30 de ani al premiului Coty, echivalentul Oscarului în parfumerie, şi despre reţeta parfumului perfect.

Premium: Cum v-aţi decis să renunţaţi la cariera de partener la Ernst & Young pentru a fonda alături de Francis Kurkdjian propria par­fumerie de lux, printre puţinele din lume ce poartă numele nasului-creator?

Marc Chaya: În viaţă avem parte de experienţe şi întâlniri care ne pot schimba decisiv, iar întâlnirea cu Francis a fost una de acest fel. Când l-am cunoscut pe Francis, în 2003, eram partener la Ernst &Young, con­duceam divizia de teleco­municaţii şi acordam consultanţă persoanelor care doreau să înceapă un business.

La cina de după o prezentare haute couture, orga­nizată de Jean Paul Gaultier, am fost surprins să aflu că cel care stă la aceeaşi masă cu mine este creatorul celebrelor parfu­muri Le Male, Mania for Men de la Giorgio Ar­mani, Eau Noire de la Dior şi al multor altor parfumuri apreciate, iar eu nici măcar nu îi ştiam numele.

Am fost scandalizat că numele unui parfumier atât de talentat şi apreciat este necunoscut, însă Fran­cis mi-a explicat cum funcţio­nează industria parfumurilor, că este construită astfel încât nimeni nu ştie cine este parfumierul, iar casele de modă sau artiştii de make-up sunt cei care poartă numele creaţiilor din motive legate de marketing. Industria de marketing a lipsit această artă de legitimitatea şi identitatea parfu­mierului, a creatorului.

Este ca şi cum atunci când mergi la muzeu să vezi picturile lui Francis Bacon la intrare te întâmpină un afiş pe care e scris că o mare casă de modă sau o bancă a sponsorizat respectiva expoziţie. Am vrut ca acest lucru să se schimbe, să aduc creatorul din spatele în centrul sce­nei, pentru că parfumierii sunt artişti compleţi, nu simplii chimişti sau mixologi. Iar cum Francis împărtăşea aceeaşi viziune şi era în căutarea unei persoane cu expe­rienţă în business care să îl sprijine, am decis în 2009 să fondăm împreună casa de parfu­muri care îi poartă numele, după şase ani în care am călătorit împreună în Japonia, Noua Caledonie, America, în care am studiat şi am învăţat să îl înţeleg.

Premium: Există curente sau tendinţe în parfumerie, la fel cum în artele plastice putem vorbi despre pictori impresionişti, modernişti sau suprarealişti?

Marc Chaya: Spre deosebire de muzică sau pictură, arta parfumului nu poate fi încadrată în categorii sau curente. Este singura formă de artă care îţi intră în piele şi comunică celorlalţi o parte din tine şi perso­nalitatea ta. Putem vorbi însă despre şcoli de parfum: şcoala franceză exprimă senzualitate, sofisticare şi glamour, şcoala americană se carac­terizează prin prospeţime, în timp ce şcoala italiană celebrează prosperi­tatea, viaţa şi lumina soarelui.

Francis este un parfumier francez şi creaţiile sale îşi au originea în valorile celebrate de şcoala fran­ceză.

Premium: Care sunt cele mai mari provocări prin care trebuie să treacă maeştrii parfumieri astăzi?

Marc Chaya: Industria devine tot mai reglementată şi mă refer aici la faptul că Uniunea Europeană vrea să interzică folosirea a o sută de materii prime pentru că 1% din populaţie ar putea fi alergică la aceste ingre­diente. Suntem la un pas de a interzice Chanel no 5. Este revoltător, impactul va fi dezastruos nu doar la nivel financiar dar mai ales la nivelul creaţiei artistice. Este ca şi cum ai îndepărta clapele cu notele do, re, mi de la pianul la care cântă Mozart sau i-ai interzice lui Picasso să mai folosească culoarea galben pentru că 1% din populaţie este alergică. Soluţia este creşterea gradului de in­formare a consumatorilor nu interzicerea acestor ingrediente.

O altă provocare este recuperarea legitimităţii creatorului de parfum, dar facem paşi importanţi în această direcţie. Deşi suntem o casă de nişă cu 150 de reprezentanţe în lume, vrem să aducem industria cât mai aproape de origini şi suntem poate printre singurii din ultimii o sută de ani care poartă numele unuia dintre cei mai apreciaţi parfumieri din lume.

Premium: Există parfumul per­fect? Poate fi considerat perfect parfumul Chanel no 5, care la 85 de ani de la prima pulverizare continuă să fie cel mai cunoscut?

Marc Chaya: O sticlă de parfum aşezată pe raft nu atrage pe nimeni. Un parfum oricât de bine realizat nu se va vinde niciodată sigur. În fiecare an în lume sunt lansate 800 de parfumuri din care doar unu sau două reuşesc să se impună.

Pentru mine perfecţiunea stă în îmbinarea dintre un parfum reuşit şi un marketing bine gândit. Geniul parfu­mului Chanel no 5 stă în modul în care cei de la Chanel au reuşit să personifice un parfum extra­or­dinar folosind imaginea unor celebrităţi precum Vanessa Paradis şi Catherine Deneuve şi să iden­tifice parfumul cu un anumit stil şi mesaj.

Premium: Cât de important este parfumul în garderoba personală? Este asemeni unui costum bine croit sau a unei perechi de pantofi realizaţi manual?

Marc Chaya: Parfumurile noastre se inspiră din emoţiile fiecărui moment al zilei şi sunt ca o garde­robă olfactivă. Parfumul Aqua Univer­salis, cu esenţe de bergamotă, lămâie şi crin, este asemeni cămăşii albe pe care o îmbraci la începutul unei zile de muncă. Unii oamenii spun că se simt dezbrăcaţi dacă nu poartă parfum. Cred că parfumul este mai mult decât un accesoriu, este un voal invizibil purtat pe piele ce le co­munică celorlalţi o parte din tine. Unii oameni iubesc parfumul ca într-o relaţie de dragoste de lungă durată. Relaţia mea cu parfumul este asemeni aventurilor de-o noapte, îmi schimb parfumul în funcţie de stările emoţionale, în funcţie de garderobă sau de locul în care merg.

Premium: Cum definiţi luxul, mai exact parfumeria de lux?

Marc Chaya: Luxul are legătură cu meşteşugul, cu modul în care sunt prelucrate materiile prime, cu respectul pentru produs şi pentru client. Ne considerăm o casă de lux nu doar pentru că folosim uleiurile esenţiale cele mai bune şi mai rare, dar mai ales pentru că Francis are libertatea de a alege şi de a crea. Nu i-aş putea spune să nu folosească un anumit ingredient pentru că e prea scump. Un parfum este desăvârşit doar atunci când mirosul coincide cu cel pe care Francis îl are în minte. Percepţia oamenilor faţă de lux s-a schimbat foarte mult de-a lungul secolelor.

Astăzi luxul nu mai este un privilegiu rezervat doar regilor şi zeilor.

Citeşte şi: