Style

După Afaceri Premium a selectat patru "rebeli" pentru a povesti cum arată Bucureştiul de pe maximum două roţi – mai verde decât din maşină, dar şi mai periculos. Şi totuşi, cool! Episodul 1: Magor Csibi, Trend Consult

09 oct 2019 683 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

Bucureştiul este, an de an, inclus – chiar la vârf - în topul celor mai aglomerate oraşe din lume, traficul făcându-i pe mulţi să înveţe injurii noi şi să dubleze numărul de vizite la hair stylist pentru a acoperi noile fire albe apărute în cele câteva ore pe care le pierd aşteptându-şi rândul la semafor. „Rebelii” au ales să îşi la lumea în cap şi să renunţe la maşină în favoarea altor mijloace de transport. Cum metroul nu acoperă chiar toată Capitala, iar autobuzele şi troleibuzele sunt de multe „prizonierii” traficului – ceea ce le face perfect imprevizibile -, opţiunile rămase sunt cele pe două roţi, indiferent de numele lor. Astfel, din raţiuni de mediu, din pasiune sau pur şi simplu din considerente practice, bicicletele, trotinetele, motocicletele şi skateboardurile, alături de toate celelalte derivate, au luat „cu asalt” şoselele în ultimii ani, iar la boardul lor stau studenţi, corporatişti, antreprenori şi executivi de top. După Afaceri Premium a selectat patru dintre aceştia pentru a povesti cum arată Bucureştiul de pe două roţi – mai verde decât din maşină, dar şi mai periculos. Şi totuşi, cool!

Merge zilnic cu bicicleta deşi recunoaşte că Bucureştiul nu e cel mai prietenos oraş pentru pasionaţii de vehicule cu mai puţin de patru roţi. Vorbeşte în cunoştinţă de cauză dat fiind că a fost accidentat de maşinile din traficul din Capitală de mai multe ori. Şi totuşi nu renunţă. Zilnic o scoate la plimbare pe bicicleta sa de la Strida, pe care o are de când s-a mutat acasă de la Bruxelles, acum circa un deceniu.

„Merg zilnic pe bicicletă. Sunt echipat cu lumini, cască şi vestă reflectorizantă, deşi încerc să nu merg prin oraş după ce se lasă întunericul“, spune Magor Csibi, head of leadership practice în cadrul firmei de training Trend Consult.

Executivul român şi-a ales o bicicletă care să fie mică, pliabilă, rapidă şi uşor manevrabilă. „Este un model de la Strida şi pot spune că sunt foarte mulţumit de alegere.“ Este uşoară, o poate coborî la metrou fără probleme, se pliază facil şi încape într-un portbagaj.

„Pe lângă asta, se strecoară uşor prin trafic şi poate merge destul de repede.“

Lui Magor Csibi îi place mişcarea şi îi place cum pedalarea îl relaxează, asta însă doar în momentele în care şi ceilalţi participanţi la trafic îi permit acest lucru. Marele dezavantaj al mersului pe bicicletă, în opinia sa, este lipsa educaţiei şi a atenţiei la ceilalţi din partea participanţilor la trafic.

„Este frustrant şi deseori periculos să pedalezi în traficul bucureştean pentru că, de multe ori, unii consideră că regulile de circulaţie sunt opţionale sau orientative şi le interpretează după bunul lor plac. Pe lângă asta, trăim într-un oraş agresiv, ceea ce face ca deseori calitatea experienţei să sufere din cauza interacţiunilor cu ceilalţi.“

Recunoaşte că interacţionează cu şoferii puţin mai des decât şi-ar dori, deşi de cele mai multe ori sunt comunicări unilaterale orientate spre el. Cumva, există conducători auto care consideră că drumurile sunt doar pentru maşini şi ţin să exprime asta vocal, câteodată agresiv chiar, adaugă Magor Csibi. În afară de asta, lumea îl mai întreabă de unde şi-a luat bicicleta. „Dar altfel nu este un mijloc de deplasare care îţi oferă multă comunicare pe drum.“

Îţi oferă însă o serie de senzaţii tari. Prea tari chiar.

„Din păcate, am fost călcat de maşini de multe ori prin trafic, de cele mai multe ori din cauza şoferilor care trag pe dreapta, din păcate deodată cu mine şi cu bicicleta.“

Ultimul accident a avut loc acum o lună, când pe o stradă foarte îngustă, cum mergea în spatele unei furgonete, şoferul acesteia a decis să pună o frână foarte bruscă fără să semnalizeze­, pentru că văzuse un loc de parcare. „Fiind un gest total neaşteptat, a trebuit să frânez şi eu foarte brusc, aşa că am zburat peste bicicletă şi m-am proiectat în portiera din spate a maşinii. Din fericire, nu am fost rănit, iar şoferul şi-a cerut scuze.“

Când nu merge pe două roţi, de cele mai multe ori alege mersul pe jos şi metroul, ca singura modalitate eficientă de transport în comun. Evită autobuzele sau tramvaiele pentru că sunt destul de incalculabile din toate punctele de vedere, spune el.

„Nu aş putea să fac comparaţii, având în vedere că nu m-am bazat pe maşină niciodată în Bucureşti, însă bicicleta îmi permite să pot planifica orice întâlnire, având în vedere că marja de eroare este una foarte mică, în cazul în care nu ai niciun incident pe drum.“ Folo­seşte bicicleta de mai bine de 10 ani şi spune că este o opţiune ideală, dacă nu trebuie să traversezi zilnic oraşul de câteva ori.

„Prefer transportul în comun eficient, dar ştiind ce avem de fapt, aleg de obicei bicicleta şi mersul pe jos.“

Cât a trăit în Coreea de Sud colegii îi spuneau, ca, în cazul în care se grăbeşte, să ia autobuzul, fiindcă era cea mai rapidă modalitate de deplasare. În Bucureşti însă, dacă ţii la punctualitate, trebuie să te bazezi pe tine însuţi. „Traficul este de cele mai multe ori blocat, iar orice transport în comun care nu este sub pământ este total incalculabil, aşa că rămâne să mă bazez pe calculele proprii şi pe forţa mea motorică de deplasare.“

Licenţiat în Ştiinţe Politice, în cadrul Universităţii Babeş-Bolyai, unde a urmat şi un program de masterat, Magor Csibi a devenit ulterior asistent universitar, consilier pe probleme de educaţie al preşedintelui Camerei Deputa­ţilor, vicepreşedinte al Comisiei pentru Mediu, Sănătate Publică şi Sigu­ranţă Alimentară din Parla­mentul European şi a constituit platforma jurnalistică Think Outside the Box.

În aprilie 2011 a fost numit în funcţia de director de program pentru România la WWF, una dintre cele mai importante organizaţii internaţionale care derulează proiecte pentru conservarea naturii, în peste 100 de ţări, cu misiunea de a opri, la nivel global, degradarea mediului înconjurător şi de a construi un viitor în care oamenii trăiesc în armonie cu natura. Din august 2017 până în toamna anului trecut, el şi-a continuat cariera alături de WWF Coreea, unde, din poziţia de director executiv, a contribuit la repoziţionarea companiei, la creşterea performanţei strângerii de fonduri şi la revigorarea echipei. Apoi s-a întors în ţară la Trend Consult.

Când nu lucrează, lui Magor Csibi îi place să facă sport. Nu se rezumă doar la mersul pe două roţi.  „Fac sport în fiecare zi, ori alerg, ori fac crossfit. Având o bună parte a unei zile de muncă la calculator, consider că trebuie să combat activ sedentarismul, pentru că mi-ar plăcea să mă bucur de o bătrâneţe activă şi sănătoasă.“